felles co2 apparat

Knut-Erik

Norbrygg-medlem
vi trenger ett felles co2 apparat, skal vi spleise på ett co2 apparat eller kan noen låne bort ett manometer når det trengs.
 
Jeg tilhører ikke Nedre Romeriket Bryggerlaug, men et tips utenfra er å sjekke ut leie av flaske fra feks. AGA. Hvis dere kjøper en fylleslange i tillegg så kan dere fylle deres private flasker fra denne CO₂-banken i tillegg :)
 
Takk for tipset, synes dette var en god ide. Så kan vi betale litt til lauget etter hvor mye vi fyller. Problemet er hvem som skal oppbevare og administrere dette. Material forvalteren?
 
BjarneHB skrev:
Takk for tipset, synes dette var en god idé. Så kan vi betale litt til lauget etter hvor mye vi fyller. Problemet er hvem som skal oppbevare og administrere dette. Material forvalteren?

Nja, dårlig med plass her. Kansje hos Knut-Erik?
 
Det er et stort problem med dette, den førsyte fyllingen går greit, men deretter taper trykket  seg radikalt.
Det er vel vanligvis 50kg. på flaskene når de er fulle, så etter hver som fyller, blir det mindre utbytte.
Totalvolum med ny 20l flaske er 20x50=1000l. En annen ting, hvem betaler? det koster 450kr. i kvartalet
å leie + fylling.  >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Albech skrev:
Det er et stort problem med dette, den førsyte fyllingen går greit, men deretter taper trykket seg radikalt.
Det er vel vanligvis 50kg. på flaskene når de er fulle, så etter hver som fyller, blir det mindre utbytte.

Så lenge det er flytende CO₂ igjen i flaska vil trykket være ca. 50 bar i romtemperatur, så du mister bare en liten slant til slutt når det ikke er noe flytende CO₂ igjen.

Men med luftflasker vil det bli som du sier:)
 
Da må flasken snues på hodet for å få væske inn i nye flasker. Du får ikke fyllt inn 50 kg på nye flasker. 20l med væske og 50 kg, er noe annet enn bare 20l gass og 50kg.
Kanskje jeg ikke har lært noe på de 40 årene jeg har vært i bransjen, beklager.
 
det er sant som Albech sier og det blir litt for dyrt. Vi får låne NM flaska m. manometer fra bryggeland en stund, etter det kunne vi kjøpe den
for redusert pris.
Jeg kommer til å kjøpe en flaske med C02 20Liter (etter garasjebryggeriet er i gang)
den koster 4700,- og det koster 450,- å bytte den inn.
Men det blir ikke til å fylle opp flasker med.
 
Nei, nei, Knut Erik.
Da er det bedre at vi finner en løsning med min flaske, det blir for dyrt, du får ikke kjøpt 20 og 40 flasker, de må leies.
Dette tar vi på møtet til søndag, det blir sikkert en løsning. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Albech skrev:
Kanskje jeg ikke har lært noe på de 40 årene jeg har vært i bransjen, beklager.

Det var ikke for å være frekk, og siden det er deres tråd så gi meg et hint så skal jeg stoppe. Men, det er fremdeles noen ting jeg ikke skjønner som du kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har definitivt ikke 40 år i bransjen :)

1000L CO₂ har en vekt på nesten 2 kg. Så jeg skjønner godt at 50 kg CO₂ har et volum på 25 liter. Det jeg ikke nevnte, som er en forutsetning for at viderefylling skal være effektivt er at man må kjøle ned mottakerflasken litt først, for eksempel i kjøleskap eller fryseboks. Da vil du, mener jeg, få fylt CO₂ over fra flaskebanken (50 kg flaska) og på nye flasker, med 50 bars trykk og uten at noe står på hodet, til det ikke er flytende CO₂ igjen i flaskebanken. Når det ikke er noe flytende CO₂ igjen har du 20*50=1000L gass som veier 2kg. Hvis du nå tapper mer er det ingen flytende CO₂ igjen til å gå over i gassform, og trykket vil falle helt til det er tomt.

Grunnen til at du må kjøle ned mottakerflaska er at CO₂ går over til flytende form ved et lavere trykk når temperaturen synker. Så når du fyller gass fra flaskebanker på ca. 50 bar vil den gå over i mottakerflasken hvor den blir til væske, fordi temperaturen der er lavere og CO₂ blir flytende på feks. 45 bar. Slik vil det holde på helt til den flasken du fyller til er smekkfull.

Når man fyller CO₂ hos en gassleverandør antar jeg at det fylles flytende CO₂ direkte, mens når man fyller fra flaske til flaske, hvor ingen har stigerør, fylles det altså gass som blir flytende i flasken det fylles til.
 
Det blir ikke flytende til flasken du fyller til, det er det som er poenget, det gjelder alle gasser. For å få væske inn på en mottaker, må du snu flasken du fyller fra.
Men for all del ikke gi deg.
 
Hvis man bruker flasker jeg bruker til kjølemedie til co2 kjølemaskiner, de er det stig rør på og to kraner.
hvis man skal fylle flasker er det fortsatt problematisk, selv om det blir 50 bar på flaska vil ikke det si at den er full.
fylling av gassflasker går kun på kg.
 
Albech skrev:
Men for all del ikke gi deg.
Aldri >:D

Jeg tror kanskje at vi ikke blir enige, men det er vel ikke så farlig. Et forsøk til med fasediagram til CO2. 1 Atm = 1 bar (tilnærming)

Som man kan se er faseovergangen gass/flytende CO₂ på 20 °C ca. 50 bar. Så lenge det er flytende CO₂ på flaska og temperaturen er 20 °C vil altså alltid trykket være 50 bar, med mindre man tapper ut lynfort av flasken. Som vi også kan se, så er faseovergangen mellom gass/flytende CO₂ ved 0 °C ca. 30 bar. Det betyr at hvis du fyller en flaske med CO₂ som er 0 °C vil det kun være gass helt til trykket blir 30 bar, da begynner CO2en å gå over i flytende form slik at det alltid er 30 bar. Når du kobler en varm (20 °C) CO₂ flaske  (med innhold) sammen med en kald ( feks. 0°C) CO₂ flaske (uten innhold) vil gass flytte seg fra den varme flaska med 50 bars trykk til den kalde som har 0 bars trykk til å starte med. Når det har blitt 30 bar i den kalde flaska (stålet i den kalde flaska kjøler ned gassen som kommer inn) så er man akkurat på grensen til at det dannes flytende CO₂. Og siden det fremdeles er 50 bar i flaskebanken så presser den fremdeles gass mot det lave trykket, 30 bar, i den kalde flaska. Så kommer cluet. For i den kalde flaska vil gasstrykket aldri bli 50 bar fordi der er flaska og gassen 0 °C og da er likevektstrykket mellom gass og væske 30 bar. All den gassen som nå presses over fra flaskebanken, for å utligne trykket, går over til flytende form i mottakerflasken for å opprettholde likevekten og trykket på 30 bar. Slik holder det på helt til mottakerflasken er full og det for eksempel er 1000 liter gass på den, altså 2 kg CO₂.

Edit: det i rød farge
 

Vedlegg

  • phase-diagram-co2.jpg
    phase-diagram-co2.jpg
    134,2 KB · Sett: 236
Du må gjerne kjøre diagrammene dine, flaskene blir ikke fulle med væske, som jeg skrev, så går det greit med flaske nummer 1.
Tydelgvis er du teoretiker, mens vi vanlig dødelige holder oss til det praktiske, og som har prøvet dette mange ganger.
HA EN FIN KVELD
 
Albech skrev:
Du må gjerne kjøre diagrammene dine, flaskene blir ikke fulle med væske, som jeg skrev, så går det greit med flaske nummer 1.
Tydelgvis er du teoretiker, mens vi vanlig dødelige holder oss til det praktiske, og som har prøvet dette mange ganger.
HA EN FIN KVELD

Haha ok. Poenget var (slik jeg forstod deg) at du ikke fyller på denne måten. Men men, da er vi enige om å være uenige i det minste. Ha en fin kveld du også :)

(Edit: Beant her på forumet gjør det visst på den måten jeg prøvde å forklare, i praksis. Han forklarer hvordan ca. midt på denne siden her).
 
Det rare er at NRBL har NM  flaskevinnere og overall NM vinner, og vi har en utrolig fin gjeng i klubben, uten professorer, kverulanter, og bedrevitere.
Til dere som vet så veldig mye, plag andre og ikke oss, vi greier oss. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Albech skrev:
Det rare er at NRBL har NM  flaskevinnere og overall NM vinner, og vi har en utrolig fin gjeng i klubben, uten professorer, kverulanter, og bedrevitere.
Til dere som vet så veldig mye, plag andre og ikke oss, vi greier oss. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Vi lar dere gjerne være i fred, trenger ikke være uhøffelig for å få frem poenget ditt der.
 
Kan ikke si at jeg føler meg plaget.. Jeg vet dog ikke så mye, men syntes at denne typen diskusjoner er både lærerike og informative. At to personer som tilsynelatende har greie på noe er uenige er jo spennende. Hvorvidt man er medlem av NRBL er vel ganske irrelevant, vi har noen medlemmer som åpenbart kan mye - og så har man noen (les meg) som åpenbart ikke kan så mye.

Jeg må innrømme at diskusjonen her har gått noe over hodet mitt, men slik jeg har forstått det så handler dette om hvorvidt man kan fylle små flasker ved bruk av store flasker? Den ene mener at det lar seg gjøre, den andre ikke uten at man snur flaska på hodet? Jeg vil vel selv tro at når man kobler sammen to flasker, uansett størrelse, så vil fysikkens lover om likevekt tre inn, og gassen vil bli likt fordelt mellom flaskene? Jeg minnest at fysikklæreren min så noe sånt, men jeg skal ikke si at jeg er sikker for jeg var flinkest til å sove i timene. Så om jeg tar min relativt fulle 2 kg, og kobler sammen med en annens tomme 2 kg, så vil vi etter hvert få en kilo i hver? Da burde man vel i teorien kunne fylle en liten tom flaske fra en stor full, uten hverken å kjøle ned eller snu på hodet? Det tar kanskje litt lenger tid før det har stabilisert seg. Men nå fikk jeg en følelse av å være veldig langt ute på en eller annen åker.
 
Hei Erik.
Jeg er ikke plaget, men jeg er lei av alle disse bedreviterne, som ikke gir seg. De skal ha rett uansett.
Hvorfor de må kverulere på våre sider er uvisst, men noen må få lov til å si at nok er nok.
Hvis du har fulgt med, så vil du se at det er de samme kverulantene som stadig dukker opp,
de er vel det nærmeste vi kommer Oraklet i Delfi. Dette er min personlige mening, og de må gjerne
furte. Alternativt, kan jeg jo slette disse sidene, så slipper jeg å bli irritert.
 
Tilbake
Topp