Fellesbestilling av John Guest utstyr

Riis'en

Dommer
Heisann. Jeg skal til å betille diverse koblinger til både øl og co2, så hvis noen har lyst til å slenge seg på er det bare å si ifra.
Jeg skal ha Enveisventiler, stoppekraner og manifoiler.
Gå inn på http://www.johnguest.com og ta en titt.

Riis'en
 
Hvor skal du bestille dem, direkte hos John Guest? Jeg har lest at det selges mye sånne koblinger på ebay. Vær obs på ulike størrelser, men det er du sikkert ;D.
 
Hm, er det disse manifoldene, og isåfall hva kan de brukes til i ølsammenheng?
Er på utkikk etter 2 fordelere til gass (1->4) og regulatorer, men synes det er ganske dyrt det vi har funnet i utstyrsforhandlere her til lands.

Har ellers kjøpt John Guest-hurtigkoblinger på Ebay tidligere, til en relativt billig penge.
 
Wow.. nei, tenkte på noe til gass.
Vet at De selger noe john Guest på ebay, men ikke det jeg trenger nå. Vanlige hurtigkoblinger får man tak i der, men har ikke sett manifoiler og enveiventiler der så langt.
 
Du kan jo sjekke hos www.candirect.de. Der har de bestillingsnummer 63810202:

Zwischendruckregler-Batterie 4-leitig
Messing vernickelt, für CO2, N2 und Mischgas, Chromnickelstahl-Verbindungsrohr mit Quetschstücken und Winkelkontrolluhr
63810202.jpg


€156 eks frakt og toll.

For fordelere uten trykkregulatorer så kan du lete etter CO2-verteiler eller CO2-wandverteiler eller Spundanlage. Det siste er en rekke med koblinger med manometer og overtrykkventil, egentlig beregnet på ettergjæring på fat. Men skrur du ventilen ordentlig stramt så kan du bruke den som en fordeler. Jeg har 1 som har plass til 5 eller 7 fat (husker ikke helt) og koblingene er litt sånn a la John Guest.
 
Takker for tips Eduard, skal absolutt sjekke opp diverse produkter herifra!
Er litt usikker på dimensjonen ut på CO2-flaskene i farta (har dem ikke her), noen som kjenner til standard her?
Ellers kjører vi stort sett 3/8" på både gass og øl, med ulike typer slanger.

Riis'en: Hvilken manifold tenker du på?
Ble lett forvirret på websidene av hundrevis av hurtigkoblinger, og vannfordelere.. :)
 
Ser ut som de manifoilene jeg så på er av ukurant dimensjon, så det blir en sammensnekring av t ledd og en vinkel. Påmontert enveisventiler.
 
og da er det samme trykk på alle fatene? Kan det være hensiktsmessig med flere manometer (som presentert av Eduard ovenfor) for å justere individuelt? Blir jo en del dyrere, men kanskje ikke nødvendig. Eller?

Er vel allerede 2 manometre på de fleste regulatorer, en før og en etter krana?
 
Hvis man vil styre flaskene med ulik trykk så kan man bruke flere manometer. Det kan etter min mening være hensiktsmessig å ha f eks 3 ulike CO2-trykknivåer. Et høyt nivå for f eks hveteøl, et middels nivå for det meste av øl, og et lavt nivå for visse ales, som evt tappes gjennom en spesiell kran.

De 2 manometre du tyder på har ulik funksjon. Det ene viser trykket i flasken mens det andre viser 'utgangstrykket', altså trykket som tilføres ølfatet.
 
Vi har fått noen inline manometere på OMB, skal sjekke hvor de kom fra. Så kanske enkle ut. Bruker den på British pale ale, skal ikke ha mer en 0,3 bar og det generelle trykker ligger på 1,3.
 
Riis'en skrev:
Vi har fått noen inline manometere på OMB, skal sjekke hvor de kom fra. Så kanske enkle ut. Bruker den på British pale ale, skal ikke ha mer en 0,3 bar og det generelle trykker ligger på 1,3.

Vet ikke om det er slike du tenker på, men jeg kjøpte mine fra kegworks. Det 5 stykker. Jeg karbonerer øl med 2 av dem og regulerer tappetrykk med de 3 andre.

Det er flere bilder av skapet på bloggen min, www.ringnesherre.blogspot.com
 
:eek: Det var skikkelig snasne greier! :D

Når du sier at du bruker et annet trykk til karbonering enn til tapping, hvordan gjør du dette da og hvordan forebygger du overkarbonering? (jeg vet, det blir litt offtopic...)
 
Takk Takk!

Det går raskt mot skrumplever nå om dagen.. :samenvol:

Jeg karbonerer ved å skru temperaturen ned på ca 2c-0c. Da stiller jeg trykket på tappekraner ned på 0.1 bar, eller så lite jeg kan og fremdeles få tappet øl. Så stiller jeg trykket på 0.5bar på de fatene jeg skal karbonere. Det har gått fint til nå. Jeg har ikke overkarbonert ølet som står på kran når jeg gjør det slik. På det lille skapet har jeg likt trykk på begge kranene. Der har jeg ikke sekundærregulator (enda). Mitt vanlige tappetrykk er ca 1bar på de vanlige kranene og 0.3-0.5 på stoutkrana. På tårnet er trykket ca 0.2- 0.6bar, men det er ganske følsomt for overkarbonert øl så det første glasset er ofte 50% skum. Når tårnet er nedkjølt blir tappingen også lettere her.
 
Er det ikke noen her på forumet som hat tilgang til å bestille John Guest koblinger i her i Norge til en fornuftig pris?? Så slipper vi den hel.... tollen og dyre frakta fra utlandet???

Så vi kunne ha bestillt en felles ordre her i norge og så heller betalt for frakt innenlands....

Kjetil
 
Tilbake
Topp