• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Fellesbestilling på eiketønner?

Haugen

Norbrygg-medlem
Sjefen min på oljeplattformen jeg jobber på er en erfaren tønnemaker (Bøkker). Nå for tiden lager han kun tønner på bestilling og stort sett av furu. Men han har også laget eiketønner.

Jeg skal ha et fat selv. Om det er flere som er interessert lager han flere fat. Før han kan gi noen pris må han finne ut hva prisene på eik er for tiden. Desverre lager han bare eiketønner i 120 liter. 60 liter lager han kun i furu.

Han kan lage tønner av eik fra flere land, men han foretrekker Amerikansk da det er bløtere. Norsk eik er av den hardeste typen.
 
Eikefat hadde vært skikkelig stas å ha!
Men jeg trur 120 liter blir i heftigste laget, dessverre.
 
Det blir nok ikke stort mer enn 2000kr for et eike fat.

Jeg forsøker å overtale han til å lage 60 liters fatene i eik også. Men trenger noe annet verktøy da....
 
Som et lite apropos, Felleskjøpet selger amerikanske whiskeytønner for rundt 2000 kr her i Grimstad. De har to størrelser kan ikke huske størrelsen nøyaktig, men største er vel på 250 liter. Kanskje ikke de beste å bruke til å lagre øl, men er fine til å evt bygge seg kegerator ol.

Kan være interssert i 60 liters om sjefen skulle få det til.
 
Ja. Det sa jeg til han også, men tror nok han gjør dette mest for å holde litt liv i en gammel familietradisjon. Er nesten sikker på at vi til og med får det rimligere. Men om han skal være villig til å lage 60liters fat i eik må jeg nok komme med en ganske stor bestilling.

Det man skal være klar over er at disse tønnene ikke har riller (for å øke kontakt overflaten) innvendig, heller er de ikke toastet for å trekke ut "sukker stoffene" fra treet.
 
Hadde jeg hatt plass og en anstendig plass så skulle jeg jammen meg ha bestilt et par. Det får vente noen år, så ikke slit ham ut :)
 
Da må man nesten bare ta å kjøpe en(skulle gjerne hatt fler men det kan bli litt lenge å ha di andre stående tomme)
 
Da ble det til slutt et eike fat på meg. 2500kr ink. frakt. Volumet er på ca 110 Liter. Bildet fikk jeg tilsendt på mobilen før fatet ble sendt med posten.
 

Vedlegg

  • fat.jpg
    fat.jpg
    27,9 KB · Sett: 629
Lagrer man ølet på disse etter gjæring men uten å karbonere? Og tapper man ølet videre på fat/flasker etter ønsket lagringstid for karbonering?
 
Tilbake
Topp