Fellesbrygging til NM

John P

Norbrygg-medlem
Som vi snakket om på julebordet, så starter jeg en tråd angående neste fellesbrygg. Vi skulle benytte Helges oppskrift, og brygge hjemme på 50litern til Jon?
Prøve 2 uka i januar, siden det skal lagres litt. Noen invendinger/forslag?
 
Ja det kunne vi gjort , her er mer enn nok flytende til tørste medbryggere  :biersmile: , er en fordel på en lørdag.. da kan jeg sende jentene avgårde.. :ilike:
Hva med malt ? , knuser Helge dette siden det er hans oppskrift ?
 
Jeg kan veie opp og knuse malt :yes: Jeg kan i grunnen stå for råvarene. Problemet er om noen har et kjøleskap med plass til å gjære 50liter :jaha:
 
Jeg har ikke laget meg et slik kjøleskap enda, men hvis vi deler opp i to gjærkar (noe vi nesten må gjøre uansett) kan to stykker ta med seg en hver hjem? (for dem som har plass da) Ta med vørten hjem, for så å tilsett gjæren. Kan hende gjærskapet mitt er oppe i januar, så jeg kan sikkert ta en dunk da.. :ilike:
 
Har dessverre ikke noe kjøleskap for gjæring, så jeg må nesten melde pass på oppbevaringsbiten. Men jeg stiller for å komme med villedning og håpløse råd om hvordan det burde gjøres under veis.  :klovn: Skal bli moro å se en speidel jobbe "live" da, etter hva Morten forteller så er det jo bare å falle på kne..  :amen: Så får vi se om jeg finner frem en sparegris til formålet.
 
Prøver å komme den 14. Vil uansett prøve å ta en tur om jeg ikke kan være der under hele seansen.
 
Litt opp til Jon, men siden det er da flest kan, satser vi på denne datoen (etter å ha forhørt meg med Jon :) )
 
Jeg har kjøleskap for 2x50 liter så bare kom igjen.
Nå sitter jeg og nyter en VERY DARK SKALLEKNARP. Lagret i 3mnd. NYDELIG, synes nå jeg.
Dette er min egen sinnsyke oppskrift, like mørk som Cola.
GOD JUL >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Hei gutta. Godt nyt år.
Det har vært stille fra dere angående NM brygget. Blir det brygging hos Jon? Skal jeg ta med 60l. gjæringskaret? Blir det den 14/1? >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Hallo og godt nytt år
Joda her er det bare å dukke opp så blir det brygging, 50 litær`n står i hjørnet på kjøkkenet og venter hardt  ;D ;D ;D
Har du 60 l gjæringskar må jo dette være midt i blinken.
Og.. hvis ikke alle kommer i automobil har jeg diverse brygg til smak & hygge  :biersmile: , går nok ikke tørr med det første.. (den var til Roger..)  ;D ;D
 
Jeg kan gjøre klart og varme vannet til kl.11 , Helge har sikkert et eget meskeskjema på oppskriften i tillegg til gode tips  :jaha:
 
Godt nytt år til alle.  Starteren er i gang allerede, har brygget en lys pils som starter så da har vi nok gjær. Jeg står for ingrediensene, det er en ganske enkel oppskrift med lys pilsmalt og tysk humle.
Skal prøve å skalere oppskriften fra min 20 liter batch og opp til 40 liter ferdig øl ca 2 fat. Jeg veier opp alt på forhånd slik at vi kan konsentrere oss om bryggingen og smakingen. :biersmile:
 
Jon S skrev:
Jeg kan gjøre klart og varme vannet til kl.11 , Helge har sikkert et eget meskeskjema på oppskriften i tillegg til gode tips  :jaha:

Med denne oppriften pleier jeg og meske inn med 26l vann på 60C, så 60min på 66C og utmesk på 15min 78C. Og så er det noen triks i ludo med skyllingen av malten som jeg skal vise deg.
 
Tilbake
Topp