Ferdig starter, dekantere nå eller bryggedagen om 3 dager?

Har en starter som nettopp er satt i kjøleskap for crashing.
Bryggedag blir først til helgen, så jeg lurer på om den skal dekanteres snarest mulig, eller om den bør dekanteres først når den skal brukes om 3 dager.......
 
Har en starter som nettopp er satt i kjøleskap for crashing.
Bryggedag blir først til helgen, så jeg lurer på om den skal dekanteres snarest mulig, eller om den bør dekanteres først når den skal brukes om 3 dager.......
Sånn teoretisk tror jeg det er hips om haps. I praksis er det nok best å vente til alt har bunnfalt, slik at du får med mest mulig gjær.

Alternativt: om det ikke er et meget lyst og subtilt øl, og ikke særs stor starter: hiv hele sulamitten oppi.
 
Sist redigert:
Er ikke ekspert på dette, men for meg virker det også logisk å ikke dekantere.

Vørteren er jo næring for gjæren, så om den ikke har spist opp alt sukkeret allerede, er vel dette noe som holder gjæren "i gang" lengst mulig frem til brygging. Dekanterer du, har den ikke mer næring, og jeg antar at den da kanskje begynner å "slappe av" eller gå i dvale igjen. Da kunne du like gjerne tilsatt gjær rett fra pakken. Det er selvsagt en større mengde gjær der nå, men gjærstartere har jo flere funksjoner enn bare formering.

Men: Mest sannsynlig er det hips om haps!
 
Ok, da lar jeg den stå for enda bedre bunnfelling, og om mulig noe restaktivitet.
Jeg har uansett tenkt å hente ut litt av meskevannet, koke det opp for seg selv, kjøle ned igjen,og tilsette dette i gjæren en time eller to før pitching.
 
Liten anekdote.

Det siste gjæren gjør før den flokker er å bygge opp reserver av steroler, lipider og andre niste-ting jeg ikke kan navnet på, slik at den har noe å tære på når den er i dvale. Så det er derfor dumt å hive den rett i kjøleskapet hvis den ikke skal bli brukt fort. Bruker man magnetrører burde man skru den av og la gjæren stå noen timer før den går på kjøl.
 
Liten anekdote.

Det siste gjæren gjør før den flokker er å bygge opp reserver av steroler, lipider og andre niste-ting jeg ikke kan navnet på, slik at den har noe å tære på når den er i dvale. Så det er derfor dumt å hive den rett i kjøleskapet hvis den ikke skal bli brukt fort. Bruker man magnetrører burde man skru den av og la gjæren stå noen timer før den går på kjøl.
Det visste jeg ikke! Noteres ...
 
Har en starter som nettopp er satt i kjøleskap for crashing.
Bryggedag blir først til helgen, så jeg lurer på om den skal dekanteres snarest mulig, eller om den bør dekanteres først når den skal brukes om 3 dager.......

Hei.

Jeg ville satt den på kjøl for å skille gjær fra veske du ikke vil ha i ølet.

Så dekantert den på begynnelsen av bryggedagen samtidig som du tilfører litt vørter og lar den stå til du skal pitche. Da har du en starter og ikke en forkultur på bryggedagen.

Jeg pleier å bruke en halv liter med 50G DME på en 20- liters batch.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp