Ferdigblandet desinfeksjonsvæske på sprayflaske

Hei
Eg lurte på om det går an å kjøpe ferdig blanda desinfiseringssprayflasker her til lands? Eg noterer meg at nokre mikrobryggerier bruker dette. Eg stoler ikkje heilt på å blande vatn i springen med StarSan.
 
Så godt som Starsan fungerer og også andre desinfiseringsmiddler som er på markedet, er det nok litt vel hygenehysteri ute å går. Det er viktig å ha god hygene under brygging, men man trenger ikke sterilrom og romdrakt. Hvis ikke man kan blande vannet sitt med starsan, bruker du da vannet til mesking?
 
Vil ikkje Star San bortimot vare "uendeleg" om ein blander Star San med destilisert vatn? Dette vil vel da være gunstig å ha på sprayflaske? :)
 
Du kan jo koke vannet før du blander i Star-San... Ellers kan du kjøpe ferdigkokt vann blandet med Star-San av meg til kun 199,- per flaske. :)
 
Rogerlight skrev:
Hei
Eg lurte på om det går an å kjøpe ferdig blanda desinfiseringssprayflasker her til lands? Eg noterer meg at nokre mikrobryggerier bruker dette. Eg stoler ikkje heilt på å blande vatn i springen med StarSan.

Neste gang du vil brygge så blande du 15 ml starsan i ei bøtte med 10 liter rent springvann og fyller opp ei sprayflaske med den ferdigblanda starsanen fra bøtta og vips så har du desinfiserings veske til de neste 3-4 brygge og tappe dagene koster nesten ingen ting. Bøtta med starsan brukes til å ha utstyret i for desinfisering,lettere enn dette kan det nesten ikke blilykke til.....
 
Rogerlight skrev:
Hei
Eg lurte på om det går an å kjøpe ferdig blanda desinfiseringssprayflasker her til lands? Eg noterer meg at nokre mikrobryggerier bruker dette. Eg stoler ikkje heilt på å blande vatn i springen med StarSan.

Du kan helt sikker få kjøpt noe som desinfiserer, men om det er lett å få tak på et "no rinse" produkt som starsan vet jeg ingenting om.
Starsan fungerer, hvorfor bruke noe annet? Starsan er jo også ekstremt drøyt i bruk så jeg blander bare opp nytt hver bryggedag. En flaske starsan holder til rundt 30-40 brygg (nyblandet både bryggedag og tappedag)

Jeg har "bank i bordet" ikke hatt en eneste infeksjon på de 10 allgrain bryggene jeg har brygget til nå, om det er starsan jeg kan takke kan jeg ikke svare helt sikkert på, men det er ikke umulig  ;)
 
Tilbake
Topp