Ferdighumlet øl-sett og koking

mojo

 
Hei

Jeg kjøpte 3 sett "Santa's Winter Warmer" fra Petit, da han hadde det på tilbud.

Det står at det frarådes koking, for at humlearomaen ikke skal dampe av, og det er sikkert helt riktig. MEN, hva med å senke risiko for infeksjoner?

Er det noen som har erfaring med å koke ferdighumla sett og så tilsette aromahumle selv?

Eventuelt hvis noen har god erfaring med å ikke koke øl-sett..

Har en 20g-pakke med SafAle S-05, så jeg regner med at gjæren ikke skal utkonkurreres av bakterier så alt for lett
 
Det begynner å bli mange år siden sist jeg brygget sett, men jeg har kompiser som har hatt relativt gode resultater med å koke settet i ca 15 min. og tilsette aromahumle under kokingen (bla. med Santa's Winter Warmer fra Muntons). Det er som oftest ikke den helt store aromaen i ølsett i utgangspunktet, så jkeg tror du kan gjøre det en del bedre med en slik behandling.

Sats forøvrig aldri på at gjæren skal utkonkurrere eventuelle bakterier på egenhånd! Jeg bruker f.eks. aldri vann som ikke har vært kokt i bryggingen.
 
Ja, da prøver jeg det. Har endelig fått stor nok kjele (75L :yes:), så jeg kan koke hele batchen sammen.

Må bare få tetta kjøleren først.. en av loddingene var ikke tett  :nosmile:
 
Tilbake
Topp