Fermentasaurus, keg, neipa, Humlearoma

Detter var litt av en nedtur. Etter en uke på keg har smak og humle aroma avtatt noe voldsomt?

Hva er greia her…har jo gjort alt etter boka!? Da jeg først tappet neipaen (etter 13 dager) fra saurusen var den ferdig karbonert og smaka himmelsk (litt hopburn) og med en humle lukt og aroma jeg ikke trodde var mulig fra et garasje bryggeri. Har brukt salter som blir anbefalt til neipa øl (brewfather) samt laget starter og 02 er også brukt i prosessen. Humlemegden som er brukt er litt ekstrem og ligger på 8gr/l


Det jeg ikke har gjort er og purge ut starsan vann med c02…har kun trykket opp keg en 7-8 ganger før overføring og gjentok dette etter overføring (co2 i headspace).


Nå har jo brygger bare stått en uke på keg og den bør vel helst ha 2 før alt setter seg. Jeg tviler jo på at aroma og smak kommer sterkere tilbake i en neipa?


Hva kan jeg gjøre neste gang for å bevare lukt og aroma/smak?
 
Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg har akkurat samme erfaring. (Men jeg pumpet ut starsan med CO2 også, samt at den har stått i 2 uker på fat). Den har mista stort sett alt som var av humlearoma. Jeg skal nå forsøke å slenge i 100g Cryo-pellets (i stålsylinder-sil) rett i fatet for å se om det kan blåse liv i den).
 
Hvordan tørrhumler dere da? Jeg merka stor forskjell på min forrige IPA da jeg brukte poser med klinkekuler i. Da var pelletsene på bunn og gav fra seg olje i ølet, og ikke i headspace. Kjempestor forskjell på hvor mye det lukta i rommet der gjæringsskapet står. Det har jo vært en eim av humle før, men denne gangen ingenting. Er fjerde uka på fat det ølet nå, og kan ikke si det har forandret seg noe. Ellers gjør jeg som dere, overfører lukket til fat som er dytta starsan gjennom.
 
Hvordan tørrhumler dere da? Jeg merka stor forskjell på min forrige IPA da jeg brukte poser med klinkekuler i. Da var pelletsene på bunn og gav fra seg olje i ølet, og ikke i headspace. Kjempestor forskjell på hvor mye det lukta i rommet der gjæringsskapet står. Det har jo vært en eim av humle før, men denne gangen ingenting. Er fjerde uka på fat det ølet nå, og kan ikke si det har forandret seg noe. Ellers gjør jeg som dere, overfører lukket til fat som er dytta starsan gjennom.


Jeg jo legge til at jeg ikke bruker humlepose, pellets går rett fra humlepåsen de blir produsert på og i fermentasaurusen. tørrhumlet på dag 3 og dag 7. oljene kan vel uansett ikke fordampe fra væsken?
 
Detter var litt av en nedtur. Etter en uke på keg har smak og humle aroma avtatt noe voldsomt?

Hva er greia her…har jo gjort alt etter boka!? Da jeg først tappet neipaen (etter 13 dager) fra saurusen var den ferdig karbonert og smaka himmelsk (litt hopburn) og med en humle lukt og aroma jeg ikke trodde var mulig fra et garasje bryggeri. Har brukt salter som blir anbefalt til neipa øl (brewfather) samt laget starter og 02 er også brukt i prosessen. Humlemegden som er brukt er litt ekstrem og ligger på 8gr/l


Det jeg ikke har gjort er og purge ut starsan vann med c02…har kun trykket opp keg en 7-8 ganger før overføring og gjentok dette etter overføring (co2 i headspace).


Nå har jo brygger bare stått en uke på keg og den bør vel helst ha 2 før alt setter seg. Jeg tviler jo på at aroma og smak kommer sterkere tilbake i en neipa?


Hva kan jeg gjøre neste gang for å bevare lukt og aroma/smak?

Det er ikke etter boka for en NEIPA.. NEIPA tåler ikke oksygen i det hele tatt. Så siden du hadde fersk og fin før du tappet, og den ikke er det lengre etter at du tappet, så antar jeg at svaret er her. Du må trykksette et fat mange flere ganger enn det du gjorde hvis du gjør en "tørr purge" (altså uten starsan som du presser ut) Bruk våt purge neste gang så går det nok bedre. Husk også å fylle slange helt opp med øl før du kobler den til keggen før du fyller, da det er luft i slangen, og la de første ml gå i sluket.

upload_2018-1-12_17-22-44.png


Dessuten vil det smake voldsomt mye mer de første avtapningene hvis du ikke har gjort en ganske lang coldcrash, og om fatet har stått litt etter tapping da du vil tappe ut humle og gjær som ligger på bunn av fatet først, når dette er tappet ut så avtar den intensiteten noe og du sitter igjen med ølet slik som det bør smake resten av fat-tiden ut.
 
Sist redigert:
Det er ikke etter boka for en NEIPA.. NEIPA tåler ikke oksygen i det hele tatt. Så siden du hadde fersk og fin før du tappet, og den ikke er det lengre etter at du tappet, så antar jeg at svaret er her. Du må trykksette et fat mange flere ganger enn det du gjorde hvis du gjør en "tørr purge" (altså uten starsan som du presser ut) Bruk våt purge neste gang så går det nok bedre.

upload_2018-1-12_17-22-44.png


Jeg forstår at det kunne vært lurt ja:(

Jeg hadde en CC på ca 2,5 dag (1 grad) Humle og gjær har jeg ikke fått med i fat, på saurusen slipper jeg dette.

RunarK har jo oppleved det samme med våtpurge som jeg er noe merkelig...

Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg har akkurat samme erfaring. (Men jeg pumpet ut starsan med CO2 også, samt at den har stått i 2 uker på fat). Den har mista stort sett alt som var av humlearoma. Jeg skal nå forsøke å slenge i 100g Cryo-pellets (i stålsylinder-sil) rett i fatet for å se om det kan blåse liv i den).
 
Sist redigert:
Har ølene stått kaldt i kjøleskap hele veien da? Står de varmt for "modning" eller noe slikt så er det bare å ikke brygge det. Humleøl er i mine øyne kjølevare fra rett før tørrhumla når sin peak. Og når de når sin peak må man bare vite ved å prøve mange ganger. Det går på temperatur, SG på vørter og i hvilken form de er i, hele pellets, knuste pellets etc.
 
Har ølene stått kaldt i kjøleskap hele veien da? Står de varmt for "modning" eller noe slikt så er det bare å ikke brygge det. Humleøl er i mine øyne kjølevare fra rett før tørrhumla når sin peak. Og når de når sin peak må man bare vite ved å prøve mange ganger. Det går på temperatur, SG på vørter og i hvilken form de er i, hele pellets, knuste pellets etc.


Ja, etter CC på 2,5 dager (1 grad) har fat`et stått 7 dager på 4 grader
 
Ja, etter CC på 2,5 dager (1 grad) har fat`et stått 7 dager på 4 grader

Da høres det rart ut. Men som sagt det jeg skrev under den tabellen jeg postet over. IPA er alltid skamstram i humla med en gang, men når denne er tappet ut så blir det stabilisert på et lavere nivå.

Det du kan gjøre for å unngå det er å snu fatet før hver "sitting", akkurat som en hefe, slik at du ikke tapper ut humle og gjær på de første tappingene.
 
Nei det er nokså likt, men har det noe å si?
Hvis det er mer oppløst CO2 i ølet enn trykket du tilfører fatet vil gi ølet, vil ølet miste karbonering. Tenker meg til at når du får mer og mer headspace i fatet og ølet taper oppløst CO2 vil det legge seg i headspace istedet for å være i ølet når du tapper. Men hvis det er likt så er man jo like langt igjen.
 
Eller nei. Det høres jo ikke rart ut at ditt øl mistet smak såpass fort. Men Stod @RunarK sitt fat også kaldt?

Ja. Dette sto på 4°C til karbonering. Etter at det ble "tamt" har jeg ikke vært like forsiktig. Lurer nå litt på om jeg skal la den ha romtemp når jeg nå slenger i cryo-humlen, eller om det skal få fortsette å stå så kalt som det gjør nå.

[Edit]
Kom på noe. Kan være verdt å nevne at jeg ikke var fornøyd med haze'n. Den ble klarere enn weiss etter å ha stått kalt, så min følelse er at smaken har stukket av sammen med bunnfallet. Hva som evt. har gått galt slik at smaken ikke har klart å binde seg må da fåglarna vite.
 
Ja. Dette sto på 4°C til karbonering. Etter at det ble "tamt" har jeg ikke vært like forsiktig. Lurer nå litt på om jeg skal la den ha romtemp når jeg nå slenger i cryo-humlen, eller om det skal få fortsette å stå så kalt som det gjør nå.

[Edit]
Kom på noe. Kan være verdt å nevne at jeg ikke var fornøyd med haze'n. Den ble klarere enn weiss etter å ha stått kalt, så min følelse er at smaken har stukket av sammen med bunnfallet. Hva som evt. har gått galt slik at smaken ikke har klart å binde seg må da fåglarna vite.

Dette er akkurat det jeg har skrevet om tidligere i tråden. Behandle keggen som en hefeweizen så varer de smakene og hazen lengre. Altså snu på fatet før hver sitting.

Men ja når du skal humle på nytt så er det greit med romtemp. Men se på det slik, i den temperaturen så ryker noe av det du har der fra før, men du får raskere opptak av den nye humle du hiver i.
 
Jeg synes det var merkelig at du hadde CC’et NEIPA’en din. Den skal jo være hazy og ikke klar. Jeg kjører aldri CC på slike øl, selv om jeg kan gjøre det med co2 inn. Dvs den får jo en slags CC når den går på fat og havner i keezeren, emen da kun ned til normal serveringstemp.
 
Jeg synes det var merkelig at du hadde CC’et NEIPA’en din. Den skal jo være hazy og ikke klar. Jeg kjører aldri CC på slike øl, selv om jeg kan gjøre det med co2 inn. Dvs den får jo en slags CC når den går på fat og havner i keezeren, emen da kun ned til normal serveringstemp.

Jeg CC'er alle mine humleøl, det er for å bli kvitt de store humlepartiklene som flyter rundt. Haze'en blir som regel veldig lite påvirket, da dette skal være proteiner og noe gjær, altså mindre partikler som trenger legre tid på å bunnfelle. Har sett og smakt noen NEIPA'er som har bunnfall fra helvete og chunks store som kampesteiner, de bryggeriene som gjør det kan fint få gjøre det men jeg kjøper ikke ølen deres.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp