Fermentasaurus

ullrotta

Norbrygg-medlem
Jeg oppdaget nettopp, at kapselflasken til Fermentasaurusen passer rett på Sodastreamen. Da kan jeg fylle flaska med CO2 før jeg skal tappe slurry, og fylle CO2 oppi etter humle før tørrhumling. Herlig!

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg oppdaget nettopp, at kapselflasken til Fermentasaurusen passer rett på Sodastreamen. Da kan jeg fylle flaska med CO2 før jeg skal tappe slurry, og fylle CO2 oppi etter humle før tørrhumling. Herlig!

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Men hvordan får du ut oksygenet av flasken?
 
Overskuddstrykk, om man kan kalle det det blir ventilert ut fra toppen. Jeg kan blåse inn noen omganger med CO2, og selv om ikke det blir perfekt, blir det bedre enn uten CO2.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Fett! Det betyr vel også at Sodastream flasker passer i Fermentasaurusen om du synes ballen er litt liten og har satt den på en bukk eller liknende!
 
Hvor mye av de 22% oksygen i luften får man bort ved å sprøyte CO2 i en beholder? Da spesielt når man kobler av flasken og flytter den til neste plass...
 
Hvor mye av de 22% oksygen i luften får man bort ved å sprøyte CO2 i en beholder? Da spesielt når man kobler av flasken og flytter den til neste plass...
Usikker. Kanskje ikke så mye. Men det er jo samme prinsipp man benytter under mottrykksfylling, bortsett fra flyttingen da.
 
Hvor mye av de 22% oksygen i luften får man bort ved å sprøyte CO2 i en beholder? Da spesielt når man kobler av flasken og flytter den til neste plass...
Du får nok bort en god del. Se diverse videoer på YouTub angående CO2 "bomber" og akvarium. Noen viser med røyk etterpå hvor mye CO2 som er i akvariumet. Røyken legger seg som et teppe over. Flusher man sakte er det nok best....
 
Produsenten bruker jo også å purge flasken med co2, før de fester den iflg videoer på youtube.

Må uansett stole på at det er bedre enn uten, for uansett om en har fermentertautus eller andre unitanker.Så skal humla oppi. Uavhengig om den blir sluppet ned via lokk på toppen eller via bunnen.
 
Tilbake
Topp