Fermentering og holdbarhet

Hvor lenge kan ferdig gjæret øl ligge i karet uten å ødelegge kvaliteten på det før man setter på fat eller flasker for karbonering?
 
Hvor lenge kan ferdig gjæret øl ligge i karet uten å ødelegge kvaliteten på det før man setter på fat eller flasker for karbonering?

Jeg skal tappe opp en doppelbock i dag som har stått i fire uker. Ingen tegn til at det har skjedd noe negativt med det ennå. Og det kunne sikkert stått lenger.

Det er vanskelig å gi boe klart svar. For alt jeg veit, kan det være viktige forskjeller mellom ulike gjærtyper, f.eks.. Og temperatur spiller sikkert en rolle. Men 3-4 uker kan du nok rolig regne med går greit.

Når det er sagt, så trur jeg det er en fordel å tappe opp så snart ølet er ferdig. Så ikke utsett tappinga om du ikke må.
 
Jeg skal tappe opp en doppelbock i dag som har stått i fire uker. Ingen tegn til at det har skjedd noe negativt med det ennå. Og det kunne sikkert stått lenger.

Det er vanskelig å gi boe klart svar. For alt jeg veit, kan det være viktige forskjeller mellom ulike gjærtyper, f.eks.. Og temperatur spiller sikkert en rolle. Men 3-4 uker kan du nok rolig regne med går greit.

Når det er sagt, så trur jeg det er en fordel å tappe opp så snart ølet er ferdig. Så ikke utsett tappinga om du ikke må.
Høres lurt ut. Da blir det til å tappe etter det er ferdig. Jeg må nok vente med karboneringen da jeg ikke får mulighet til å skaffe fat før slutten av november. Men det burde vel gå greit å tappe det i tre stk 8l glassbeholdere og ha ølet på de i vente på fat? Høres spennende ut med doppelbocken din, har du brygget det før? Er smaken noe lignende som guinnes drought bare litt høyere %?
 
Høres lurt ut. Da blir det til å tappe etter det er ferdig. Jeg må nok vente med karboneringen da jeg ikke får mulighet til å skaffe fat før slutten av november. Men det burde vel gå greit å tappe det i tre stk 8l glassbeholdere og ha ølet på de i vente på fat?
Da bør du være sikker på den er helt utgjæret, fylle de klin fulle, og sette de kaldt, typisk 0-1°C.
 
Da bør du være sikker på den er helt utgjæret, fylle de klin fulle, og sette de kaldt, typisk 0-1°C.
Ja, så derfor tror jeg at det kan være lurt å la det stå i 4 uker før jeg gjør det. Så fyller jeg de smekk fulle og oppbevarer de ute i boden så sant det ikke blir minus ute
 
Ja, så derfor tror jeg at det kan være lurt å la det stå i 4 uker før jeg gjør det. Så fyller jeg de smekk fulle og oppbevarer de ute i boden så sant det ikke blir minus ute
Mer lurt å flaskekarbonere først, så sette de til modning.
 
Ja det er det, men da må jeg ha såpass mange flasker at det vil ta veldig mye plass
Hvor mange liter har du brygget da? Det går 10 liter per kasse med 0,5 liters flasker. Jeg har også begynt med litt fat, men har også lite plass, så jeg må fortsette med flasker. Skal du ha fat må de ha plass til å holde dem kjølig. Det betyr flere kjøleskap eller frysere (som du må styre på en eller annen måte). Per nå har jeg vel en 12-15 kasser som går på rotasjon.
 
Sist redigert:
Hvor mange liter har du brygget da? Det går 10 liter per kasse med 0,5 liters flasker. Jeg har også begynt med litt fat, men har også lite plass, så jeg må fortsette med flasker. Skal du ha fat må de ha plass til å holde dem kjølig. Det betyr flere kjøleskap eller frysere (som du må styre på en eller annen måte). Per nå har jeg vel en 12-q5 kasser som går på rotasjon.
23l er det som står i karet. Plass til fat er ikke noe problem for meg, har en ganske stor bod som alltid er kald og kjølig, så egentlig har jeg jo sånn sett plass til flasker også, men innbiller meg at fat er mye mer enklere mtp plass, rensing og desinfisering
 
Hvis boden holder 4°C og mindre, kan det jo være greit, men det tror jeg ikke den gjør :) I ditt tilfelle hadde jeg definitivt gått for flasker. Skal du ha nytte av fat, MÅ du ha mulighet for kontrollerbare kjølemuligheter. Skal du tappe deg et glass, må jo ølen være kald. Med flasker kan du enkelt ta et par stykker og sette i kjøleskapet :)

Edit: Og 23 liter er "ingenting" :cool:
 
Hvis boden holder 4°C og mindre, kan det jo være greit, men det tror jeg ikke den gjør :) I ditt tilfelle hadde jeg definitivt gått for flasker. Skal du ha nytte av fat, MÅ du ha mulighet for kontrollerbare kjølemuligheter. Skal du tappe deg et glass, må jo ølen være kald. Med flasker kan du enkelt ta et par stykker og sette i kjøleskapet :)

Edit: Og 23 liter er "ingenting" :cool:
Har muligheter for begge deler så jeg får tenke litt over det. Jeg har litt lyst til å spørre felleskjøpet om de 8l glassbeholderne tåler trykk, men er litt skeptisk
 
Har muligheter for begge deler så jeg får tenke litt over det. Jeg har litt lyst til å spørre felleskjøpet om de 8l glassbeholderne tåler trykk, men er litt skeptisk
Jaja, du får velge selv. Du har fått mange gode råd fra mange her inne, men selvlært er vel kanskje vellært. Du er helt fersk i gamet, og i stedet for å blåse av 3-5000 på fat og fatpakker, kjøleskap etc., mener jeg bestemt det er smartere å kjøpe 2-3 kasser med flasker, en ok korkemaskin og noen kapsler. En flaske fyller hører også med. Du må ut med rundt 1000,- antar jeg. :)
 
Jaja, du får velge selv. Du har fått mange gode råd fra mange her inne, men selvlært er vel kanskje vellært. Du er helt fersk i gamet, og i stedet for å blåse av 3-5000 på fat og fatpakker, kjøleskap etc., mener jeg bestemt det er smartere å kjøpe 2-3 kasser med flasker, en ok korkemaskin og noen kapsler. En flaske fyller hører også med. Du må ut med rundt 1000,- antar jeg. :)
Ja sparer jo mye penger på denne måten. Takk for tips og innspill
 
Tilbake
Topp