Fermenteringskammer

Jeg har lyst å lage et fermenteringskammer a la dette: http://imgur.com/a/i2P7V. Prinsippet her er vel at kald luft holder seg nede i det lille kammeret til vifta eventuelt begynner å suge ut kald luft og varm luft trekkes da gjennom til isflaskene.

Jeg lurer derfor på hvor man eventuelt får tak i isolasjonsplater av lignende type som er brukt i galleriet der? Hele kammeret skal lages av det, så de bør være ganske stive. Bonuspoeng om de kan finnes i Trondheim :)
 
Denne her så spennende ut. Noen som kan forklare evt. vise til bruksanvisning på hvordan bygge? Er det så enkelt som "aluminiumsfolie-belagt" gniks? :)
 
Genialt, men kanskje litt overkomplisert..

Du trenger trykkfaste plater som også isolerer godt, det er IKKE billig.. Jackon/jackofoam XPS, grunnmursplater eller litexplater bør fungere bra.

Vil tippe at du ender på minst 500 bols for plater, i tillegg kommer vifte og gaffa. Så jeg ville heller gått for et kjøleskap og en stc-1000.. (vent litt, det er jo det jeg har gjort )
 
Vil det ikke fungere med hvit isopor? Har tilgang på dette billig/gratis. Og vifte finner jeg på ei eller anna maskin en plass, så det er heller ikke stress. Gaffa har jeg ALT for mye av likevel. :) Det som gjorde meg nysgjerrig var at den var så liten. Kunne tenke meg å prøve meg på å brygge lager, men har ikke jevn nok temperatur, da jeg plasserer brygget i boda og er avhengig av jevnt over minusgrader for å få 12 grader i boda... En plass til Ale har jeg allerede. De står oppå varmtvannstanken min ved sidenav kjøleskapet i boda. Jevnt og trutt 20-25 grader, sommer som vinter. Nå har det vært kaldt LENGE grunnet ombygging, og åpne ventiler, og nå er hjørnet der "nede" på 18grader. :D
 
Uten at jeg skal kuppe tråden så spør jeg om følgende: Jeg har bestillt meg en ST-1000 idag. Leser flere andre steder på forumet at noen som bruker kjøleskap med tilkobblet ST-1000 også setter et lite varmeelement inn i skapet. Jeg ser jo den hvis det står i kald garasje eller liggnende. Min kommer til å stå i temperert kjeller og tviler sterkt på at jeg trenger varme? Stemmer det?

Lars Sabeltann
 
Hvis tempen i kjelleren aldri kommer under gjæringstempen over lengere tid trenger du ikke varme nei. Jeg bruker min stc1000 kun til kjøling.
 
Har studert litt i kjelleren nå og nå vinterstid kryper det ned mot 15-16 bortsett fra på hobbyrommet (les: vaskekjelleren) til sambissen og der tror jeg rett og slett ikke jeg skal satse på å ha det. Jeg brygger der og det går fint, men et permanent skap blir for trangt der. Hvis jeg setter inn en lampeholder med en 60 W. pære, vil det være nok? Eller er det bedre å satse på en slik du varmer hønene med?

Lars Sabeltann
 
Med 15-16 i rommet har du muligens fin gjæringstemp i skapet. 60W er overkill tror jeg. Ville prøvd med mindre og sett det ann. Gjæringen bidrar med ekstra varme i kjøleskapet også...
 
Jepp. Da tror jeg at jeg avventer til ST-1000 kommer i postkassen min og jeg har fått tak i et kjøleskap som er greit, koblet og prøvekjørt det. Så går det alltid ann å sette inn en eller anne form for varme.

Takk for hjelpen.

Lars Sabeltann
 
Tilbake
Topp