Fermentinator

sonicx

Norbrygg-medlem
Så... jeg har holdt på en stund å mekka på en gjæringstemperaturkontroller som er basert på ESP8266 (NodeMCU) med flere temperatursensorer, SSR-rele, OLED skjerm. Den har et par, for meg, viktige features, som er muligheten til å programmere den og se temperaturer underveis, via nett selvfølgelig, og logging av faktisk vs innstillt temperatur. Den bruker MQTT til å sende meldinger til en Mosquitto-broker, og så bruker jeg Node-RED til å lage dashboards og pøse dataene kontrolleren rapporterer inn i en SQL-database.

Jeg er på langt nær ferdig men har den i drift i bryggeriet, så den virker. Alt er åpent og fint, men ingenting er publisert... enda.

Nå lurer jeg på om det er noen som kunne tenkt seg å være med? Bygge noe tilsvarende, og utveksle erfaringer, og kanskje være med å kode, teste eller ... bidra?

Hvis det er noen som er interessert, så kan vi poste litt oppfølging her underveis og dermed tilgjengeliggjøre det også for andre.

Hvorfor, spør sikkert mange? Det finnes jo inkbird, stc1000, raspberry ditt og datt, men som med hjemmelaget øl, er jo noe av gleden å ha vært med å lage det fra bunnen av :). (Akkurat som det meste av bryggeriet mitt.)

Og før det gjøres noe nummer av det: Jeg er ikke elektriker, men får råd fra kompetente folk, selv om det varierer i hvilken grad jeg følger de ;-)
 
Tilbake
Topp