Fermentis Saflager W-34/70

Hei,

Skal lage min første pilsner etter egen oppskrift, og trenger litt veilledning i forhold til rehydrering av gjæren som jeg skal bruke 2 pakker av til en 25 liters batch. Samt litt ytterligere veilledning med hensyn til gjæringstemperatur.

Hadde på forhånd tenkt følgende :
Rehydrere gjæren ved ca. 30°C og pitche denne ved rundt 8°C for at gjæringskaret skal naturlig ta seg opp til 10°C for videre gjæring.

Men på databladet for denne gjæren så står det følgende :
Re-hydrate the dry yeast into yeast cream in a stirred vessel prior to pitching. Sprinkle the dry yeast in 10 times its own weight of sterile water or wort at 23C ± 3C.
Recommended fermentation temperature: 9C – 15C, ideally 12C.

Det blir jo en liten mismatch på hva jeg har lest meg opp på blandt annet dette forumet og hva Fermentis anbefaler da.

Hvilke temperaturer skal jeg forholde meg til ?

Takker for alle oppklarende innspill

Mvh. Knut

Sist redigert:
Det er vel @Bårdd som skulle svart på dette.
Hva jeg tenker,
siden du kun skal bruke to pakker så ville jeg pitchet på ca 13C og tatt det rolig nedover mot 10.
Såsnart jeg hadde sett tegn til aktivitet ville tatt det videre ned til 8-9C.
Jeg hadde rehydrert gjæren på 25C og kjølt den ned til 13 før den gikk i bøtta.
(Har aldri brukt så lite som 2 pakker men så pitcher jeg ofte mellom 7 og 8C)

Jeg tror ikke gjæren går i dvale om du gjør det på denne måten.
Ved et uhell en gang kjølte jeg bøtta ned til 4C. (Fryseboksen holdt da ca -13C)
Gjæren lot seg ikke merke av dette stuntet, men den var ikke lenge nede på denne temperaturen.

(Har aldri brukt så lite som 2 pakker men så pitcher jeg ofte mellom 7 og 8C)
Takk for svar Forvirret. Men nå ble JEG forvirret.
Lite med 2 pakker ? I ølsettene jeg har kjøpt tidligere så har det fulgt med 1 pakke på både Kølsch og belgisk blond. På lager ølsettene så har det fulgt med 2 pakker til 25 liter vørter.

Takk for svar Forvirret. Men nå ble JEG forvirret.
Lite med 2 pakker ? I ølsettene jeg har kjøpt tidligere så har det fulgt med 1 pakke på både Kølsch og belgisk blond. På lager ølsettene så har det fulgt med 2 pakker til 25 liter vørter.

I korte trekk: Jo kaldere du skal gjære, desto mer gjær trenger du.

Generellt så sier man vel 2 ganger mengde i forhold til alegjær.
Og leser du hva Fermentis skriver om pitching ved 9C i forhold til 13C så skal du vel dobble en gang til.
Temperaturen har veldig mye å si. Bruker tre eller fire pakker når jeg pitcher ved 7C og alltid fire hvis OG er litt høy.
Har du mulighet så bruker du ren O2. Men du får god pils med 34/70 bare med risting også.
Et tips, søk og les hva Bårdd og Gahr skriver om slikt. Hva de ulike trådene heter husker jeg ikke.

-Et av de første ølene jeg laget var pils. Det ble gjort før jeg visste så mye om å lage slike.
Ølet ble godt og det jeg hadde lest av Gahr var
-vørtertemperatur rundt 7-8C
-samme temperatur eller en grad lavere på gjæren
-bruk nok gjær
O2 hadde jeg ikke da men det gikk godt likevel.

Gjør det som står på databladet. Trenger som regel ikke rehydrere lagergjær på så høy temperatur som alegjær. 2 rehydrerte pakker holder akkurat.

Bruk enten sterilt vann eller tynn vørter. Viktig at temperaturen på gjærmiksen og vørter en innenfor 10 grader fra hverandre. Trenger ikke oksygen med så lav gravity som dette. Rist på karet så gjæren blander seg med vørteren.

Gjør det som står på databladet. Trenger som regel ikke rehydrere lagergjær på så høy temperatur som alegjær. 2 rehydrerte pakker holder akkurat.

Bruk enten sterilt vann eller tynn vørter. Viktig at temperaturen på gjærmiksen og vørter en innenfor 10 grader fra hverandre. Trenger ikke oksygen med så lav gravity som dette. Rist på karet så gjæren blander seg med vørteren.
Takk for svar.

Ja det kan ifølge databladet holde akkurat innenfor med 2 pakker gjær dersom jeg velger å gjære på 12-15 grader. Hvis jeg vil gjære på temperatur under 12 grader så må jeg bruke dobbelt så mye gjær hvis jeg forstår rett ?
Hva vil dere anbefale ?
2 pakker ved 12-15 grader eller 4 pakker ved 9-10 grader.

Hvilke forskjeller vil jeg merke på de to alternativene ?

Vet ikke (har alltid holdt meg lavt) men du bør gi det denne diacetylresten eller hva det nå heter
hvis du gjærer den høyt.
Du har også muligheten til å senke temperaturen når den har startet. Vet man gjør det på den måten for å redusere behovet for gjær.
Og som Holmentoppen skriver, bruk sterilt vann men ikke vann uten mineraler.
Hvis jeg forstår denne korrekt leser jeg dette her,
http://en.calameo.com/read/00450712718b6039a5606

Takk for svar.

Ja det kan ifølge databladet holde akkurat innenfor med 2 pakker gjær dersom jeg velger å gjære på 12-15 grader. Hvis jeg vil gjære på temperatur under 12 grader så må jeg bruke dobbelt så mye gjær hvis jeg forstår rett ?
Hva vil dere anbefale ?
2 pakker ved 12-15 grader eller 4 pakker ved 9-10 grader.

Hvilke forskjeller vil jeg merke på de to alternativene ?
Klarer du å holde temperaturen på 10-12 grader er det best. Du trenger da i underkant av 400 mrd levende celler. Det får du ut av to pakker rehydrert gjær. Lykke til!

Klarer du å holde temperaturen på 10-12 grader er det best. Du trenger da i underkant av 400 mrd levende celler. Det får du ut av to pakker rehydrert gjær. Lykke til!
Endelig skjønte jeg spesifikasjonen på databladet til Fermentis.
Ser nå at jeg kan benytte 2 pakker ved en temperatur på 10-12 grader med 25 liter vørter i gjæringskaret. Og erfaringsmessig så havner jeg på rundt 22-23 liter der så jeg kommer godt innafor.
Takk for god veilledning alle sammen

Slenger meg på denne tråen.

Brygget en Pils i går og alt gikk etter planen, inntil det skulle kjøles.
Har pumpe, filter og motstrømskjøler ut fra 50L Speidel.
Må kjøre 10 min tilbake i Speidel med kjøling for å få ned temperaturen nok ned (underdimensjonert kjøler)
Pga en defekt humle pose tettet filtre seg og jeg fikk ikke noe gjennomstrømning. (fikk sikkert 10 liter med 15gr)
Måtte demontere filtre og og kjøre uten, det medførte større hastighet og høyere temperatur på resten av vørtel (ca 30 liter med ca 25 grader).
Som nevnt tidligere brygger jeg laget ca 99% ALE. (0 % erfaring med Pils)

Så det jeg lurer på er om denne fadesen har drept gjæra mi da det ikke er noe aktivitet i gjærings karret.(stått 24 timer nå)
som står i en fryser med ST1000. Tempen kom fort ned til ca 15 grader. Målt på veggen til gjeringsdunken
Hilsen Rune Skaufel

Nei, kan ikke tenke meg at gjæren har tatt skade av 25C.
Det er jo midt i området du rehydrerer det.
Og om du ikke ser aktivitet innen 24 timer så er det ikke uvanlig ved lav temperatur.
Allt går roligere for seg da. Selv om 15C er noe over det jeg starter den på.

Slenger meg på denne tråen.

Brygget en Pils i går og alt gikk etter planen, inntil det skulle kjøles.
Har pumpe, filter og motstrømskjøler ut fra 50L Speidel.
Må kjøre 10 min tilbake i Speidel med kjøling for å få ned temperaturen nok ned (underdimensjonert kjøler)
Pga en defekt humle pose tettet filtre seg og jeg fikk ikke noe gjennomstrømning. (fikk sikkert 10 liter med 15gr)
Måtte demontere filtre og og kjøre uten, det medførte større hastighet og høyere temperatur på resten av vørtel (ca 30 liter med ca 25 grader).
Som nevnt tidligere brygger jeg laget ca 99% ALE. (0 % erfaring med Pils)

Så det jeg lurer på er om denne fadesen har drept gjæra mi da det ikke er noe aktivitet i gjærings karret.(stått 24 timer nå)
som står i en fryser med ST1000. Tempen kom fort ned til ca 15 grader. Målt på veggen til gjeringsdunken
Hilsen Rune Skaufel

Har du brukt gjær fra Mangrove Jack`?

Ja. brukt en dark ALE M03.
vet ikke helt hva jeg synes om den enda.

Da har du jo egentlig ikke brygget pils, men nuvel. MJ er ikke sjeldent trege i starten, og viser ikke alltid særlig tegn til gjæring.

M03 Dark Ale finnes forøvrig ikke lengre, så kan være at den pakka har gått ut på dato, eller iallefall ikke hadde lang tid igjen.

Tilbake
Topp