Fermentis Saflager w34/70

khs

 
Lot meg villede av doseringen som stod på pakka, 11.5g til 20-30 liter. Jeg brukte 2 pakker. Ifølge mrmalty så blir dette 3 pakker for lite til 53 liter og OG var på 1.055.
Fermentis sine hjemmesider oppgir også en dosering på minst det dobbelte.
Pitchet på lørdag. Hva gjør jeg her, bør jeg hive oppi mer gjær?
 
Fra erfaring så vil jeg tro at to sånne pakker på 20-30 liter og den OG-en bør holde. Men dersom du skulle ha en pose til så kan du være på den sikre siden og tilsette den også.
 
Jeg brygget ca 50 liter så det betyr at jeg har brukt kun halvparten av det jeg trenger. Her er svaret jeg fikk fra leif stana. Tror jeg prøver meg på det.


Hei Kjetil

Det enkleste for deg er å formere opp litt gjær,

Ta ut en dose på 5 dl fra bunnen, tilsett 1 dl sukker og rist godt med luft i blandinga(fint med en sykkelpumpe og en slange ned i flaska og blåse inn luft av og til). La den stå mørkt og vamt (25 -30 cgC) i ett døgn og før det hele tilbake til dunken-

NB. Doserningen fra Fermentis er ment for industriell produksjon uten forrgjæring og oksygentilførsen. Vanlig dose for økslevekt 55 er 4-5 gr/l
 
Tja, jeg tror jeg ville brukt maltekstrakt istedenfor sukker. Uansett tror jeg ikke det har noe å si om du tilsetter mer gjær på dette tidspunktet, bortsett fra at det kan redusere sjansen for at gjæringen stopper opp.
 
Gjorde det samme da jeg brukte S-23 for første gang , og trodde jeg hadde driti meg ut... Løsningen ble å la dunken stå noen ekstra dager.
På 25 liter fikk jeg en OG 12.
Etter dette har jeg alltid brukt 2 pakker på mine batcher, og de ligger på 25-27 liter.
Skal forøvrig i morgen lage Påskeøl, på denne skal jeg bruke w34/70.
 
Uten hensyn til dosering, hva synes dere om det smaksmessige resultatet med denne i forhold til våtgjær av ulike typer til lagerøl?
 
Trygve skrev:
Uten hensyn til dosering, hva synes dere om det smaksmessige resultatet med denne i forhold til våtgjær av ulike typer til lagerøl?

Min erfaring med Fermentis er at det er vel så bra som Wyeast. Har brukt mest S-23 og har gode erfaringer ned den.
Prøver nå ut W34/70, har en batch som nærmer seg 2 måneder på fat med denne, så vi får se. Skal bli spennende å prøvesmake...
 
Hm, gjelder dette også Safale fra Fermentis?, at man burde bruke mer enn en pakke på 20 liter?? Min med OG på 1.060 har stått en uke med en gjærpose, plupper litt fra tid til annen enda.. hm, burde kanskje måle for å se hva det ligger på nå?
 
neslekkim skrev:
Hm, gjelder dette også Safale fra Fermentis?, at man burde bruke mer enn en pakke på 20 liter?? Min med OG på 1.060 har stått en uke med en gjærpose, plupper litt fra tid til annen enda.. hm, burde kanskje måle for å se hva det ligger på nå?
1 pakke er kanskje litt knapt, men kan hende det holder. Mr Malty sin yeast kalkulator anbefaler 1.1 pakke, med produksjonsdato i oktober.
Din har vel stått bare 1 uke, vent 1 uke til før du sjekker er mitt råd.
 
khs skrev:
Hei Kjetil

Det enkleste for deg er å formere opp litt gjær,

Ta ut en dose på 5 dl fra bunnen, tilsett 1 dl sukker og rist godt med luft i blandinga(fint med en sykkelpumpe og en slange ned i flaska og blåse inn luft av og til). La den stå mørkt og vamt (25 -30 cgC) i ett døgn og før det hele tilbake til dunken-

NB. Doserningen fra Fermentis er ment for industriell produksjon uten forrgjæring og oksygentilførsen. Vanlig dose for økslevekt 55 er 4-5 gr/l

Dette rådet ville jeg styrt unna, gitt. Man bør under ingen omstendigheter bruke sukker ved oppdyrking av gjær, og så fremt man kan desinfisere sykkelpumpen bør man heller riste.

Ang. at Saflager gir bedre resultater enn flytende gjær, vil jeg tørre å påstå at i ganske mange tilfeller har å gjøre med mengden man bruker. Det er langt enklere å oppnå rett mengde om man bruker tørrgjær, da man stort sett slipper å lage startere, men i tilfellet lager vil jeg påstå at det fortsatt er litt igjen før man ah like god tørr som flytende gjær.
 
neslekkim skrev:
Hm, gjelder dette også Safale fra Fermentis?, at man burde bruke mer enn en pakke på 20 liter?? Min med OG på 1.060 har stått en uke med en gjærpose, plupper litt fra tid til annen enda.. hm, burde kanskje måle for å se hva det ligger på nå?

Jeg antar at du har rehydrert skikkelig, så da skal dette være helt greit. Fermentis garanterer vel bare 6 milliarder gjærceller per gram, men mer typiske verdier skal normalt være ca 20 milliarder. Da har du 200-250 milliarder gjærceller, eller ca 0,6-0,8 millioner celler per milliliter per plato.
 
Ble nå litt usikker på hva jeg gjør. Har nå tappet ut en halvliter som står til gjæring, men tror jeg lar være å tappe den tilbake.
Det blir jo mer spennede å se om den å gjærer ut. Liker ikke å sjanse med øl men ser ikke ut som jeg har no valg denna gangen.
Jeg rehydrert iallefall og det hjelper vel litt.
Kan vi kokludere med at det er oppgitt noe feil dosering på pakka?, det må jo isåfall være en kjempetabbe av fermetis..
 
Tilbake
Topp