Fermwrap heater fra morebeer.com erfaringer?

Haj,

Jeg har sett meg ut et kjøleskap for gjæring. Ser på ulike typer varmekilder og lurer på å kjøpe denne:
http://www.morebeer.com/products/fermwrap-heater.html

Planen er å kjøpe 2 stk. og teipe de langs veggene - 1 på midten og 1 nederst i kjøleskapet. Kjøleskapet rommet ca. 380L og tenker at 1 stk. fermwrap på 40w kanskje blir for lite?

Noen som har kjennskap til fermwrap'en? Er dette en løsning noen kan gå god for? :)
 
40w på 110 volt. Det blir høyere effekt på 220 volt. Antar at den ikke er godkjent for det.
 
Efekten øker med kvadratet av spenningen så er det et 110 V element blir det på 160 w med 220 V eller 175 W med 230 Volt.
Hovedsaken i et lite kjøleskap er at du ikke bruker varmekilde med mye masse, da vil tempen rase mye over innstilt etter at strømmen er slått av, mye hysterese.
 
Takk for svar, ingen god løsning altså. Da tror jeg faktisk at jeg skal gå for en aircondition og bygge et eget gjæringsrom :)
 
Dårlig økonomi, bruk en frostvakt i kjøleskapet, velprøvd og billig. Evt bare varmekabler rundt gjærspannet i et kaldt rom.
 
Fikk denne i hus i går. Tester den med en STC-1000 klone her: bb.sevland.no
Ulempen med denne STC'n er at den ikke bruker Hysterisis etter at cool/heat er skrudd på. Varmekurven vil derfor bli enda bedre etter at jeg er ferdig med STC (pluss) ombyggingen jeg holder på med. Setter inn denne med innebygd sikring.
 
Hvordan har du tenkt det ?
Nå som en fra juli kan bygge 50 kvm uthus uten å søke, skal det bygges dedikert bryggeri i hagen denne sommeren :) Etter litt mer grubling tenker jeg å installere stc1000 styrt kjøleaggregat, isolere ordentlig godt og investere i en fin kjøleromsdør. Ser ut til at en kan få tak i aggregater som har et temperaturområde fra 2-3c helt opp mot 30c. Det er ikke spesielt økonomisk, men jeg klarer ikke la være. Bryggeriet skal bli top notch :)

Men, som en midlertid løsning fram til bryggeriet står klart blir det kjøleskap. Tror varmerør kan gi en veldig fin og stabil temperatur. Hva tror dere?
www.seatronic.no/opplagsutstyr-varmeovner-c-89_174/hylite-varmeror-p-419
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp