Fermzilla. Bruk, tips og triks

Finn Berger

Moderator
Nei, men har den egentlig noen fordeler i forhold til en europrisbøtte?

Materialet. De bøttene jeg har nå, begynner å bli klare for å byttes ut. Og disse er både noe mer motstandsdyktige mot riper, og de er mer diffusjonstette - påstår produsenten, i alle fall.
 

Nordlands

Norbrygg-medlem
Nei, men har den egentlig noen fordeler i forhold til en europrisbøtte?
Gjennomsiktig så du ser hva som foregår, lokk med pakning, og avrunding mot bunn og glattere materiale gjør det enklere å vaske og gir kanskje også mer kompakt gjærkake?

Det eneste de der mangler, er kran - men det kan det ikke være noe problem å plugge inn?
Det vil ikke være enklere å ordne ball lock med en slangestuss som henger ned i passelig høyde som i et fat modifisert for gjæring, og bruke litt CO2 inn på en annen kobling til å starte hevert-effekt?
 

Finn Berger

Moderator
Gjennomsiktig så du ser hva som foregår, lokk med pakning, og avrunding mot bunn og glattere materiale gjør det enklere å vaske og gir kanskje også mer kompakt gjærkake?


Det vil ikke være enklere å ordne ball lock med en slangestuss som henger ned i passelig høyde som i et fat modifisert for gjæring, og bruke litt CO2 inn på en annen kobling til å starte hevert-effekt?

Jeg har tenkt på det. Men det er det med å kunne ta prøver på en enkel måte, også. Og å bore høl til kran med stegbor kan ikke være noe problem.
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Gjennomsiktig så du ser hva som foregår, lokk med pakning, og avrunding mot bunn og glattere materiale gjør det enklere å vaske og gir kanskje også mer kompakt gjærkake?

Mer gjennomsiktig er kjekt ja, lett å se når gjæringa avtar.
Lokket på bøtter har også pakning.
Flat bottom har, som navnet sier, flat bunn.

Det er klart. i valget mellom europrisbøtter og flat bottom ville jeg valgt flat bottom.
Men hvis man har CO2-utstyr fra før, er jeg heller ikke i tvil om at allrounder gir så mange fordeler at jeg ville gått for den.
Hvis man ikke ønsker å begynne med CO2 er flat bottom et godt valg.
 

Jørgen O

Sentralstyre
Jeg ville i alle fall ikke boret hull til kran i en FermZilla som skal trykksettes. Kan forestille meg at det kan bli problematisk med tanke på karets "integrity" (hva sier vi på norsk)?

Med "ubåt"-løsning og CO2 på Allrounderen er kran ikke noe savn.
 

Nordlands

Norbrygg-medlem
Mer gjennomsiktig er kjekt ja, lett å se når gjæringa avtar.
Lokket på bøtter har også pakning.
Flat bottom har, som navnet sier, flat bunn.
Flat bottom er da betydelig avrundet mot bunn sammenlignet med en bøtte, som jeg skrev, det er for øvrig også forhøyning i midten.

Den bøtten jeg har fra bryggselv har ingen pakning utenom til gjærlåsen.
 

Finn Berger

Moderator
Det med trykk er ikke noe problem, for jeg har overhodet ikke tenkt å gjære under trykk på disse. Og allrounder'n har jeg ikke tenkt å montere kran i:).

Jeg har tenkt på det med at krana må litt høyt, men det er antakelig ikke noe problem. Jeg må jo nå også bikke på bøtta for å få med alt når jeg tapper. Mulig jeg skal kappe krana litt, for å få utløpet lavere når jeg tapper det siste i karet.

Når det gjelder allrounder'n så ser jeg for meg at jeg må slippe trykket i siste del av gjæringa. Jeg flasker jo, og har ikke lyst til flaske trykksatt øl med mottrykksfyller, som vel er det jeg måtte ha gjort?

Jeg kommer neppe til å brygge så mye under trykk. Ut fra hva jeg har lest, er det ingen fordel når du brygger ale. Men jeg skal prøve det på lyse lagere. Og det ølet jeg er mest spent på om det kan ha effekt på, er kølsch, der det er vanskelig å unngå estere, samtidig som de er like uønsket i kølsch som i pils.
 

Jørgen O

Sentralstyre
Nå er det jo fint å ha muligheten til å gjære under trykk, og jeg har prøvd det. Men verken det eller å karbonere på Allrounderen er mitt hovedformål. Det er derimot å unngå eksponering for luft/oksygen fra fermenteringsslutt, gjennom cold crash og til tapping til fat og/eller flaske. Jeg setter på spunding valve på 0,2 bar eller så mot slutten av gjæringsforløpet. Så må jeg jo bruke noe trykk for å få dyttet ølet ut via dip tube, men det er ikke så mye som skal til.

Så jeg ser altså ikke fordelen med å sette på en ekstra kran framfor å bruke dip tube og tappe fra toppen uansett.
 
Enig med Jørgen O, ville brukt ei ubåtløysing framfor å båra hål og montert kran. Enklare reingjæring og mindre risiko for lekkasje (sjølv om du sikkert er ein garva fyr på kraner :p)
 

JarlR

Norbrygg-medlem
Fikk i går problemer med at slangen fra dip tube tok inn gass da jeg skulle overføre til fat (FZ 55L). Det virker som at slangen blir stiv etter CC (eller generelt stiv silikon-slange med liten vekt) og dermed ble selve "tuppen" der øl skal suges inn liggende halvveis på overflaten etter tapping av et par liter. Flyteballen er naturligvis koblet på. Måtte derfor åpne for å "løse opp" - noe som ikke fungerte, som igjen resulterte i bruk av hevert på resterende 50% av batchen. Litt irriterende ettersom store deler av poenget med FZ blir borte. Glad dette var en pils, og ikke en humlerik IPA/NEIPA.

Noen som har opplevd samme issue, eller vet om en god løsning?
 
Fikk i går problemer med at slangen fra dip tube tok inn gass da jeg skulle overføre til fat (FZ 55L). Det virker som at slangen blir stiv etter CC (eller generelt stiv silikon-slange med liten vekt) og dermed blie selve "tuppen" der øl skal suges inn liggende halvveis på overflaten etter tapping av et par liter. Flyteballen er naturligvis koblet på. Måtte derfor åpne og bruke hevert på ca 50% av batchen. Litt irriterende ettersom store deler av poenget med FZ blir borte. Glad dette var en pils, og ikke en humlerik IPA/NEIPA.

Noen som har opplevd samme issue, eller vet om en god løsning?
Det er vel bere co2 som blir sugd inn, så det gjer vel ikkje noko?
 

Finn Berger

Moderator
Nå er det jo fint å ha muligheten til å gjære under trykk, og jeg har prøvd det. Men verken det eller å karbonere på Allrounderen er mitt hovedformål. Det er derimot å unngå eksponering for luft/oksygen fra fermenteringsslutt, gjennom cold crash og til tapping til fat og/eller flaske. Jeg setter på spunding valve på 0,2 bar eller så mot slutten av gjæringsforløpet. Så må jeg jo bruke noe trykk for å få dyttet ølet ut via dip tube, men det er ikke så mye som skal til.

Så jeg ser altså ikke fordelen med å sette på en ekstra kran framfor å bruke dip tube og tappe fra toppen uansett.
Enig med Jørgen O, ville brukt ei ubåtløysing framfor å båra hål og montert kran. Enklare reingjæring og mindre risiko for lekkasje (sjølv om du sikkert er ein garva fyr på kraner :p)

Veldig krangarva, ja:) - og sjølsagt helt ugarva på ubåter.

Nå har jeg akkurat fått laga meg et system for oksygenfri tapping, og det er veldig lite bry med det. Det eneste er å fylle blandingsjaret mitt med starsan og koble på CO2 så jeg erstatter starsan med gass, og så tapper jeg over i blandingskaret med lukka sløyfe.

Det er så lite trøbbel med kran at det umulig kan være noe særlig å vinne på en enda enklere løsning - i alle fall så lenge jeg ikke skal fate, og det skal jeg nok ikke, ser jeg.
 
Each to their own :) du får jo prøvd ubåtmåten med allrounderen so du ser jo kva du liker best etterkvart
 

Finn Berger

Moderator
Kikka akurat på en video fra Kegland, om startsettet deres, som inneholder flat bottom. Der viste de muligheten av å montere kran, men frarådet det pga. infeksjonsfaren - hvilket er bare tull. Så gikk fyren videre med å vise hvordan du tapper med hevert - med langt større infeksjonsfare og null begrensning på lufttilgang til ølet:confused:.
 
Topp