Fermzilla og høsting av gjær fra øl m høy OG

roedskjegg78

Norbrygg-medlem
Mulig dette skulle vært postet under et annet emne eller tråd. Jeg skal gjære mitt første brygg på nyinnkjøpt Fermzilla. Dette er en barley wine med OG 1.110. planen er å bruke nottingham gjær til denne (5 pk på 25 l). skal ikke gjære under trykk. Det jeg lurer på er om man kan høste gjær av denne via koppen under etter man har fjernet første runde med trub og skit? Eller har gjæra jobba så hardt at det ikke har noe for seg?

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Mulig dette skulle vært postet under et annet emne eller tråd. Jeg skal gjære mitt første brygg på nyinnkjøpt Fermzilla. Dette er en barley wine med OG 1.110. planen er å bruke nottingham gjær til denne (5 pk på 25 l). skal ikke gjære under trykk. Det jeg lurer på er om man kan høste gjær av denne via koppen under etter man har fjernet første runde med trub og skit? Eller har gjæra jobba så hardt at det ikke har noe for seg?

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Det anbefales ikke å ta vare på gjær som har vært brukt til gjæring av øl over 6 %. Sjansen for mutasjoner stiger visst ganske solid.
 
Hiver meg på denne. Når i gjæringsprosessen høster du/tapper gjæra gjennom bunnkoppen? Skal tørrhumle via den koppen, men er det en fare å fjerne gjær for tidlig i prosessen?
 
Hiver meg på denne. Når i gjæringsprosessen høster du/tapper gjæra gjennom bunnkoppen? Skal tørrhumle via den koppen, men er det en fare å fjerne gjær for tidlig i prosessen?

Den gjæren som har lagt seg der, jobber ikke lenger, så den kan du nok bare ta når som helst.

Skal du tørrhumle under hovedgjæringa, bør du nok ikke gjenbruke denne gjæra, som da vil være den som legger seg tidligst. Når bryggeriene gjenbruker gjær fra de sylidrokoniske tankene sine, tar de den midtre delen, altså hverken den som gir seg tidlig eller den som holder det gående helt til slutt.
 
Tilbake
Topp