• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis Bort Fersk Cascade fra egen hage gis bort

Det nærmer seg humlehøst.

For fem år siden kjøpte jeg noen rotskudd av cascade fra Kent, UK. Disse trivdes svært godt i den solfylte hagen vår, og de siste tre årene har planten gitt avlinger på pluss/minus 750 gram ferdig tørket humle. Aromaen er ikke fullt så heftig som cascade fra kontinentet, og alfasyreinnholdet er litt bingo, men for dem som ønsker å brygge med kortreiste råvarer, er dette en fin mulighet. Egner seg nok best som bitterhumle, men har brukt den i single hop-varianter også.

Uansett: Fort tiden har jeg bryggepause, og jeg har dermed ingen planer om å bruke årets humle selv. Derfor skjærer jeg ned, og gir bort, hele planten til dem som er interesserte. Det betyr at du selv må plukke av konglene, tørke dem og evt. vakuumere for lagring dersom de ikke brukes med en gang. Humla høstes i slutten av september/begynnelsen av oktober, men jeg vil gjerne dele kontaktinfo med noen som er interesserte allerede nå, så gir jeg beskjed når konglene er modne og klare for henting.

Humlehagen er på Høyenhall i Oslo. En smaksprøve av resultatet blir verdsatt.
 
Uventet rask respons;)

Da har du førsterett. Oppdaterer tråden her etterhvert som konglene vokser frem, så avtaler vi nærmere.
 
Vokser som ugress. På fine dager, kan man nesten se den vokse, 15-20 cm per døgn. Min plante når taket på huset (5 meter) tidlig i juni. Deretter vokser den utover, bortover og nedover.
 
Neida. Men for at konglene skal bli store og fulle av aroma, trengs sol. Jo mer utover og nedover planten vokser, jo mindre sol blir det for flertallet av konglene. På humlefarmer vokser plantene oppover bastkledde staurer for å sikre at alle konglene får mest mulig sol. Men altså, for oss hobbydyrkere er det bare å gønne på. Kvaliteten blir aldri kontinental her på berget, men det er morsomt å brygge med råvarer fra egen hage.
 
Vokser som ugress. På fine dager, kan man nesten se den vokse, 15-20 cm per døgn. Min plante når taket på huset (5 meter) tidlig i juni. Deretter vokser den utover, bortover og nedover.
Hei,
Gir du humleplantene dine ekstra næring? Vanner du mye? I det hele tatt må plantene stelles for å få så god vekst?
 
Neida. Men for at konglene skal bli store og fulle av aroma, trengs sol. Jo mer utover og nedover planten vokser, jo mindre sol blir det for flertallet av konglene. På humlefarmer vokser plantene oppover bastkledde staurer for å sikre at alle konglene får mest mulig sol. Men altså, for oss hobbydyrkere er det bare å gønne på. Kvaliteten blir aldri kontinental her på berget, men det er morsomt å brygge med råvarer fra egen hage.

Men det trenges mørke også, derfor blir det ikke kongler her oppe i nord på "sydlanske" humler.

edit: her oppe i nord-norge :)
 
Planten klarer seg selv. Den har et veldig kraftig rotsystem, og får bare vann når det regner. Gjødsler ikke, men har en flokk høner som muligens legger ei ruke ved siden av den med ujevne mellomrom. Det eneste jeg gjør er å trimme bort skudd tidlig vår. I år tror jeg den hadde 50-70 skudd. Jeg lot 7 av dem vokse opp, resten ble fjernet. Dette gir kraftigere planter, og i teorien mer næring til konglene (og dermed større kongler). Akkurat som med vinranker.

Og ja, den trenger mørke også. Har ikke tenkt på den problemstillingen dere har i Nord-Norge, men det gir jo mening.
 
Humlene er straks modne. Litt mindre i størrelsen enn tidligere sesonger, antakelig på grunn av en noe pussig vår og sommer (det gjelder det meste i hagen). Men bra med lupulin, og god aroma.

Tipper planten kan skjæres ned i slutten av neste uke/neste helg.


IMG_9660.JPG
 
Tilbake
Topp