Fersk gjær og lite aktivitet

Hei

Prøvde denne veka fersk gjær for første gang, først i et Juleølsett fra bryggselv som ser ut til å fungere fint men for 2dager siden brygget jeg en pils etter egen oppskrift,
brygget med speidel og det ble ca 21liter vørter i bøtta. Jeg helte i 2 rør rett i vørteren og lot den stå i romtemperatur for å vente på at gjæringa skulle begynne, men etter 13-14timer var ingenting i gang og jeg flyttet den bare inn i gjær rommet på 11grader. Var nettopp innom der nå, og det er fortsatt heilt dødt, lokket har ikkje begynt å bule litt engang.  Temperatur på vørteren kan ha vært oppe i 24-28grader da jeg helte i gjæren, kan dette ha "drept" den?  Hadde ikkje termometer for handa der og da, og den i Speidelen er ikkje alltid heilt til å stole på etter endt brygging. 
What to do, er det bare til å tømme det i sluket?
 
Ferking skrev:
Hei

Prøvde denne veka fersk gjær for første gang, først i et Juleølsett fra bryggselv som ser ut til å fungere fint men for 2dager siden brygget jeg en pils etter egen oppskrift,
brygget med speidel og det ble ca 21liter vørter i bøtta. Jeg helte i 2 rør rett i vørteren og lot den stå i romtemperatur for å vente på at gjæringa skulle begynne, men etter 13-14timer var ingenting i gang og jeg flyttet den bare inn i gjær rommet på 11grader. Var nettopp innom der nå, og det er fortsatt heilt dødt, lokket har ikkje begynt å bule litt engang.  Temperatur på vørteren kan ha vært oppe i 24-28grader da jeg helte i gjæren, kan dette ha "drept" den?  Hadde ikkje termometer for handa der og da, og den i Speidelen er ikkje alltid heilt til å stole på etter endt brygging. 
What to do, er det bare til å tømme det i sluket?
Du dreper ikke gjær ved de temperaturene, men å tilsette lagergjær ved såpass høye temperaturer er ugunstig.
du vill få dårligere belufting av vørteren når den er såpass varm, og gjæringen bør uansett ikke starte, eller gjæren tilsettes ved høyere temperatur en gjæringen skal forløpe på.
lagergjær bruker å starte litt senere enn alegjær, og gjære saktere (hvis man bruker den riktig)
avvent så starter det nok, men 2 rør fersk lagergjær er uansett veldig lite gjær ved lagergjæring.
 
Javel ok, har igrunn alltid gjort som du sier der Magne, men i dette tilfelle var eg så "smart" og leste på White Labs røret, og der står det at et rør er nok til 5gallons (ca20liter) og at den skal pitches in på 21-24grader for så å oppbevares i samme temperatur frem til gjæringen er igang, 5-15timer.  :jaha:

Irriterende at ein ikkje kan stole på produsentens anbefalinger da  :attevar:

Men men får gjøre som du sier da, og avvente det noen dager å sjå ka som skjer. Takker å bukker for svar  :skitbra:
 
Viss du får panikk så kom innom i morgon og lån eit par pakkar W34/70. Då bør det bli nok gjær i alle fall.
 
Seier takk for det du  :skitbra: Eg har tørrgjær i massevis da, er det bare til å hive i et par pakker til da?
 
Du har tilsynelatende brukt altfor lite gjær. Særlig til lagerøl bør man være påpasselig med å lage gjærstartere for å få store nok gjærmengder.
 
Tilbake
Topp