Fersk gjær

Kan man fryse ned fersk gjær ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg høstet gjær fra et brygg jeg satt på fat i går. Satt fatet inn i kjøleskapet og senket temp ned mot 2 grader. I samme kjøleskap satte jeg den høstete gjæren. Når jeg kom hjem fra jobben var dette froset.
Er da gjæret dødt ? Eller. Kan jo altid lage en starter neste gang og se, men lurer på om det er noe vits.
 
DagErik skrev:
Kan man fryse ned fersk gjær?

Ja det kan man, men du risikerer å miste noen levende celler ved å gjøre det.  Men er det snakk om en mindre mengde som har frosset, så er det ikke noe problem å bruke gjæren i en starter.

Hadde gjærcellene blitt knust og drept ved frysing er jeg redd vi ikke hadde hatt så mye flytende gjær som vi har på markedet. Da dette faktisk er metoden for å oppbevare gjær over tid.
 
Aldri prøvd dette selv, mer ser gutta i Brewing TV ofte bruker gjær de nevner har vært fryst.
 
Det var ikke stiv froset. Det løste seg greit opp når jeg ristet litt på glasset. Kommer uansett til å prøve å lage en starter av det en glasset neste gang jeg trenger det.
 
Bernts skrev:
Hadde gjærcellene blitt knust og drept ved frysing er jeg redd vi ikke hadde hatt så mye flytende gjær som vi har på markedet. Da dette faktisk er metoden for å oppbevare gjær over tid.

Når gjær fryses for langtidslagring er den blandet med glyserol, for å unngå at cellene skal bli ødelagt. Det er også snakk om små mengder, for videre kultivering i laboratorium.
 
Tilbake
Topp