"Fersk" koriander

Eg har merka meg stor forskjell på nye og "gamle" korianderfrø, og har no byrja jakta på den butikken i Oslo som har den ferskeste korianderen. Fordelen med å vere heimebryggar er jo at ei slepp å kjøpe i bulk. Er det nokon som har tips om gode kryddersjapper i tigerstaden?
 
Jeg er ikke så kjent i Oslo lenger, men det skulle ikke være så vanskelig å få tak i på østkanten.
Men sjekk hvor de kommer fra. Det som selges som koriander kan visst være fra ulike plantesorter.
Du ser fint forskjell på de kulrunde frøene dyrket i midtøsten i forhold til de lysere og mer avlange - og mer aromatiske frøene dyrket i India.

I matlaging brukes et triks for å frigjøre aromaen bedre;
Rist frøene (gjelder også frø fra nellik, anis etc og kanelbark) forsiktig i en tørr stekepanne til det begynner å komme synlig damp. Ta pannen øyeblikkelig av platen før de svir seg. (det skal ikke smake spor av brent)
Harald
 
Når jeg bodde i Oslo fant jeg alltid noe spennende i butikker rundt om Hausmannsgate, husker ikke navn i slengen :)
 
Den butikken i Oslo som har størst utvalg i matvarer fra det store landet Asia er A Food Market, de har to avdelinger - ene ligger vel i Hausmannsgate, den andre ligger i Grønlandsleiret. Om de har de ferskeste korianderfrøene skal jeg dog ikke mene noe om - det er jo mulig å ta de fra plantene, men det er en del jobb... tørkede krydder holder seg ganske så godt om de er pakket lufttett, ellers funker trikset med risting for å frigjøre aroma.

For good order: Fersk koriander smaker helt annerledes enn korianderfrø, men det visste du sikkert...
 
Hindu har 30 grams glas på Meny, den var smakfull og fin. Fann samtidig einebær og trudde eg hadde gjort den store oppfinnelsen ved å kombinere korianderfrø og einebær. Det er visstnok oppskrifta på gin...
 
koriander kan du lett så selv, de vokser veldig fort og lett... bare kjøp frø fra plantasjen eller no. Da får du også frø fra den korianderen som du evt kan bruke i brygget eller lage mer koriander.
 
Tilbake
Topp