Fersking med ny BB 30 gen 3, trenger litt hjelp

Hei kjære Ølvenner

Brygging har alltid fasinert meg og nå er jeg så smått i gang. Fikk utstyret i dag, kjøpte den store pakken med bb30, refraktometer, pumpe etc. https://www.dropbox.com/s/2gtovq8xlgppspd/2014-03-31 21.45.49.jpg
Idiotspørsmål:

1. Er krana på bb30 gen 3 fremdeles for trang og bør skiftes?
2. Pumpe. Det var med 2 gjennomsiktige armerte slanger med skrutilkobling som passer pumpa. Jeg regner med at jeg skal koble en slangebit til krana, til filteret, fra filteret til pumpa, og en slangestump opp til over maltrøret. det er noen metallgreier på den løse ringen som ser ut til å kunne holde slangen fast.. Her var det ingen forklaring med, mens siden det ikke er andre hull i BB'en må det vel være slik for sirkulasjon? Fikk med et grovfilter, men leser at dere hopper over filter da det går tett. Skal jeg også gå uten filter?
3. Det var noen ølsett med i pakka, men ingen gjær. regner med at en bestiller gjær fra lokal gjærpusher? Hvordan oppevares gjær? Er det greit å være med i en varm bil for 30 min? Antall rør eller poser gjær for de forskjellige ferdigmalte bryggesettene er heller ikke nevt noen sted, men det finner jeg vel ut av.
4. Er sukring under flasking poeng med IPA eller Pale ale?
5. Er manuell risting for oksygenering greit i første omgang? Hvor ofte?
6. For mesking ser jeg for meg at apparatet skal brukes i keep warm setting eller helt av, stemmer det?
7. Hvor er egentlig max merket på BB30 som ikke er der?
8. Går 12mm rørmuffer på kjørespiralen?
9. BB30 ser liten ut, hvorfor bestilte jeg ikke en BB60?
10. Gass of fat blir vel en greie, ser ikke helt for meg flasking ut i evigheten. Cornelius eller pub fat?
11. Back to back brygging med venner. Gode systremer for å lage effektivitet? Regner med at en skrubber bunnen, vasker raskt over og starter på nytt?

Takk så langt, gleder meg til å komme i gang

Rune
 
1. Den er helt OK.

2. Det høres bra ut, vi bruker aldri filter.

3. Har du ikke fått med gjær så er det feil, det må du snakke med Per Inge om. Gjær oppbevares i kjøleskap, helt bakerst der temperaturen svinger minst. Helst i en lukket boks.
Når det er sagt så tåler gjær mye mere enn det folk tror. En pakke tørrgjær fungerer helt fett etter ukesvis i romtemperatur.
Men det er ikke å anbefale :p

4. Du må alltid blande inn sukker når du flasker - untatt hvis du flasker det før du når FG, isåfall er 1 poeng tilsvarende 1 gram sukker. Men ingen hjemmebryggere gjør det.

5. Vi har brygget over 5500 liter med bare risting, så ja det er greit. Du rister kun rett etter du har kokt, kjølt ned og tappet i kar. Ta på lokket, hold en finger over gjærlåshullet og rist i vei.

6. Termostaten styrer mesketemperaturen. Har du liggeunderlag er det sjelden elementene slår seg på. Først varm opp vannet til ~70 grader, så hiver du i malten og skrur ned termostaten til mesketemperatur (62-69 typisk), og så lar du den bare stå mens du sirkulerer av og til.

7. Vi fyller helt til kanten slik at det renner over når det koker. Så lenge du har en vaskbar overflate som du brygger på så gjør vel ikke det noe :)

8. Husker ikke slikt i farten.

9. Ja, si det. Nå har du ihvertfall lært.

10. Cornelius er mye billigere. MYE billigere. Ikke selve fatene, men koblingene. En G-kobling til pubfat koster 900 spenn minst.

11. Systemer for effektivitet er basically ha varmt vann klart og kjøp en mere effektiv kjøler. Varme vann og kjøle er kjedelig og det tar lang tid.
 
:amen:

steike godt å få svar, takk for bryet Haar.

Skal høre med han angående gjær.

Har gode kjøleforhold med kjølerom så satser på enkel pils i første brygget. Kanskje vanskelig men jeg kjører på. Forstår at det er vanskelig å få klarhet mens pils er kald? Deretter weis og ipa. Drømmen jeg lagrer opp til er tjekkisk øl, budvar eller lignende. Jeg skal stå på hode og drite bananer for å få til en god tjekker :) Men vil ikke ha det så sterkt. Så er på leit etter en god oppskrift. 4 til 5% med den gode sødmen..
 
Jeg tenkte på nedkjøling etter koking. Det er kjedelig å vente på.

En kjølespiral er minst effektiv. Motstrømskjøler er det beste for hjemmebrygging.
Platekjøler med masse plater er det beste, men de kan klogge seg lett om man ikke passer på. Så er de noe herk å rengjøre.

nordhagen postet http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,19907.0/topicseen.html for en måneds tid siden. Jeg vil anbefale det.

Vet ikke hva du tenker på med "klarhet mens pils er kald"? Men vi bruker protafloc/whirlfloc siste 15min av koketiden og folk tror vi filtrerer ølet.
 
Supert, jeg er rimelig handy og den motstrømkjøleren ser helt greit ut å lage. Er tilhenger av minst mulig herk vedrørende rengjøring. Flott å høre at du får det til med protafloc. 1 hel tablett for 25 liter?
Bra tips vedrørende cornelius/fat den så jeg faktisk ikke.
 
RETBergen skrev:
3. Det var noen ølsett med i pakka, men ingen gjær. regner med at en bestiller gjær fra lokal gjærpusher? Hvordan oppevares gjær? Er det greit å være med i en varm bil for 30 min? Antall rør eller poser gjær for de forskjellige ferdigmalte bryggesettene er heller ikke nevt noen sted, men det finner jeg vel ut av.

Mener å huske fra når jeg har bestilt disse settene fra olbrygging.no, så er gjæren pakket i samme pose som malten. Sikker på at det ikke ligger en pakke tørrgjær godt gjemt inni der blant malten?
 
7: Max merket var på en av de tidligere versjonene, men har ikke blitt revidert i bruksanvisningen.

Hvis du vil lage deg en nivåmåler så kan du bruke disse målene:
Fra bunnen av BB30 V3 så er det 47,5 cm opp til den svarte ringen. Hvis du har noe å måle med. Så er det 1,41cm pr liter vann. Totalt så tar BBen 33,57 liter vann
jeg kjøpte med en stållinjal http://www.cchobby.no/lineal-1-stk_2.aspx Og markerte hver 1,41 cm med en strek og antall liter. Enkleste er jo å ta en pinne/sleiv som du bruker å brygge med og lage ett hakk i den for hver 1,41 cm.
 
Takk for gode tips. Har ikke åpnet ølsettene og regner da med at det er tørrgjær i dem.

Slangene på pumpa hadde en vond lukt, så jeg kjører nå sirkulasjon med litt maskinoppvaskmiddel. Håper det hjelper. Brygging i helga! Mangler sleiv...
 
Kosteskaft kutta i passe lengde passer bra til å røre i mesken. Min midlertidige løsning etter at sleiva til ett par 100lapper knakk på første brygging. Ser ut til at det ble en permanent løsning:)
 
Ja har vært inne på tanken. I dag var planen å skjære til et bord, overfrese det til en sleiv, og brennemerke teite slagord her og der. Men jeg åpna en øl i stedet. Trenger brune tommflasker skjønner du. Så det lukter kosteskaft lang vei.
 
RETBergen skrev:
Flott å høre at du får det til med protafloc. 1 hel tablett for 25 liter?

Er ikke en protafloc tablett beregnet på 50-100 liter?
Jeg brukte i allfall en halv tablett pr 25liter
 
jo en halv tablett på rundt 25 liter gir bedre effekt en ein heil tablett på samme liter. Prøvd på x antall brygg, og dei brygga med den halve tabletten/v heil har overaskandes blitt klarare vørter og kjappare bunnfelling i gryta. Den vitenskapelige forklaringa kan eg ikkje svare på.
 
ok, 28 liter med APA til gjæring. 1050 OG hva det enn må bety :)
glemte protafloc så jeg adda den under kjølingen. Ingen fastbrenning men isoleringskappa smeltet seg fast til godset :(
 
Blir nok good greiss :) detalja og formaliteta får en ta etter kvert. Alle erfaringa dårlige og gode må en ta med seg. Er sikker på at den APA'n der blir god :)
 
RETBergen skrev:
ok, 28 liter med APA til gjæring. 1050 OG hva det enn må bety :)
glemte protafloc så jeg adda den under kjølingen. Ingen fastbrenning men isoleringskappa smeltet seg fast til godset :(
Om det er den nye isoleringskappa som de selger på ølbrygging til bb30 du har brukt så er det nok lurt å ta den av etter mesking. Informasjonen som står der om at det innerste laget tåler opp mot 130 grader tviler jeg sterkt på. Fikk også tips av selger om å ta av isoleringskappa etter meskinga var ferdig da jeg brukte den første gang. Allikevel svidde det seg fast en klump materiale til kokekaret(var aldri over 70 grader). Gikk helt fint ved andre brygg så det kan jo være at materialet bare trenger litt tid til å herde seg.
 
Dette var med orginal isolasjon til beer brew. Det ser ut til at den kun har svidd seg der hvor borrelåsen strammer. Skjedde på føste brygging. Har ikke vært over 100C, og det har alltid v'rt væske over det område som er svidd.
På bilde drar jeg isolasjonen ut helt til svidd isolasjon kommer til syne.
Mulig at det hjelper at en ikke strammer så fælt på borrelåsen, men da synker jo noe av effekten. 130C ? Sliter med å finne en teori om at godset har kommet over 130 C når det er væske på 100C på innsiden.
 

Vedlegg

  • svidd.jpg
    svidd.jpg
    1 MB · Sett: 596
Tilbake
Topp