Fersking trenger hjelp

Skal brygge mitt første øl på enklest mulig måte. Syns det er vanskelig å finne svar på spørsmål som jeg anntar er litt vanlige.
Håper derfor noen kan komme med noen svar på 1 eller flere av mine spørsmål.

Har følgende:

Muntons Export pilsner (1,8kg/23liter)
25 liters plastkanne
Hevert og lås
Hydrometer
18 stk tomme plastpils flasker 1,25 liter x 18 = 22,5 liter

Lurer på følgende:
-- Skal jeg kjøpe plastbøtte 25 liter eller en ekstra 25 liter kanne for å tappe over på?
-- Er det ok att jeg bruker standard brun sukker? Finnes det økologisk brunsokker å få tak i?
-- Hvis jeg ønsker en alko% på 8-9% blir det da nok med 1,5 liter sukker?
-- Kan det ha noe for seg å rense springvannet med kullfilter?
-- Evt. andre tilsetninger jeg må ha for att dette skal bli sånn noenlunde ok?


Smithwick74
 
Hei og velkommen til forumet!  :amen:

Ja, det er alltid slik at det gjenstår spørsmål, spesielt i begynnelsen da det er vanskelig å skaffe oversikt over det som er viktig.

Du har Muntons Export Pilsner, 1 boks, og jeg vil nok anbefale å ikke bruke brun sukker. Bruk heller vanlig hvit sukker for det brune sukkeret kan i store konsentrasjoner gi en ubehagelig bismak, spesielt når tanken er å lage en lys, 'clean' øl.

For å svare på spørsmålene dine, så kan jeg anbefale følgende:

1) Når man 'setter' øl med (humlet) maltekstrakt, slik du kommer til å gjøre, så vil du ikke trenge en ekstra bøtte. Ekstraktet er så rent fra før at du knapt kommer til å få noe mer enn gjær som bunnfall. Dersom du fortsetter hobbyen og bytter til mesking, så vil du nok trenge en ekstra bøtte.

2) Som skrevet, bruk heller hvit sukker (eller lyst maltekstrakt). Dersom du skal lage mørkt øl er det kanskje interessant med en mindre andel brunt sukker.

3) Hvis du vil dobbel styrke, sats da på å lage mindre øl, altså halvparten av 23 l: ca 12 liter. Men bruk ellers anbefalt mengde sukker (eller heller kokt maltekstrakt siden det gir bedre smak). Hvis du vil lage 23 l og bruker masse sukker for å komme opp i 8-9% vil du få et ekkelt smakende brygg som har lite ølpreg.

4) Du trenger ikke rense vannet. Det pleier å være bra nok de fleste steder her i landet :).

5) Pils skal være 'clean', så styr unna krydder og andre ting. Med andre øltyper har man mere mulighet til å krydre og slik.

Hvis du har flere spørsmål, er det bare å skrive  :skaal2:
 
Meget bra. Det var til stor hjelp. Takk Eduard :amen:

Men det blir litt dumt å lage bare halvparten. Jeg hører på råd men jeg ønsker å lage alt samtidig.
Så da bytter jeg ut sukker, dvs bruker ikke sukker i det heletatt` kun kokt maltekstrakt.

Da antar jeg att det er mengden ekstrakt som regulerer alc%, går det bra å få til et øl med dobbel alc% som smaker øl nå som jeg skal bruke maltekstrakt.
Det må da gå..
Hvor mye maltekstrakt bør jeg da satse på å bruke?

Mvh
Smithwick74
:skaal2:
 
Jeg vil ikke anbefale deg å prøve å få til et øl på 8-9%. Dette er svært vanskelig å få til hvis du samtidig vil ha et velsmakende øl! Du kan gjøre det på to måter; enten ha i masse ekstra maltekstrakt, eller ha i masse ekstra sukker. Førstnevnte vil gi et svært søtt øl (hvis gjæren i det hele tatt klarer å få det opp i så høy prosent), og ølet krever lang (les: flere år) med lagring for å kunne bli bra. Sistnevnte vil gi et tørrere øl, men ølsmaken vil være tilnærmet fraværende og det vil mer smake som sats (evt cider hvis du er heldig). Så kan man jo kanskje si at man kan prøve seg med en blanding av sukker og maltekstrakt, da har du nok best sjanse for å få et brukbart resultat. Men å få til et godt sterkøl krever også gjerne god erfaring og rutine, nøye formulert oppskrift, gjærvalg og behandling etc, så som et første brygg vil jeg absolutt anbefale å følge en standard oppskrift for å få et øl på rundt 5%, da har du klart best sjanser for å lykkes!

Det er lett å bli fristet i begynnelsen til å brygge et så sterkt øl som mulig (fordi prisen blir jo bare marginalt høyere), men så finner man som regel fort ut at dette ikke er rett vei å gå. Det var nøyaktig det samme for min/vår bryggekarriere (som startet  for 12-13 år siden med en eplevin som skulle bli 20% eller mer), men den trengte årevis med lagring for å bli tilnærmet drikkandes, og jeg tror jeg fremdeles det står noen flasker i kjelleren hos mine foreldre...:)  Og da kan man ha i bakhodet at det gjerne er vanskeligere å få til en god sterkøl enn en sterkvin...
Så håper jeg ikke har tatt motet fra deg, men tror det er bedre sjanser for at du kommer til å fortsette som hjemmebrygger dersom du starter forsiktig og heller utvider repertoaret med avanserte saker som sterkøl når rutinen har bygget seg noe opp :)

mvh Lars
(som sjelden brygger øl over 6% ca)

PS. ang rensing med kullfilter, vil jeg faktisk anbefale MOT dette, da slik rensing vil fjerne alt av salter og mineraler som faktisk er nødvendig for gjæringen (og meskingen dersom man brygger fra malt). I såfall må man tilsette disse mineralene etc etterpå i form av pulver.
 
Tilbake
Topp