FG på belgiske sterkøl

Sat og las litt på øltypedefinisjonane, og merka meg at dei belgiske sterkøla er sett opp med ganske høg FG. Både, dubbel, tripel, kvadruppel, og lys sterk belgisk ale. T.d. har tripel 1016-1024 og lys sterk 1012-1024. Dette må vel vere feil? Har ikkje Duvel ein FG på rundt 1008 og Westmalle Tripel 1011? Eg ser at BJCP har liknande spenn (berre litt lavare). Eg får det ikkje heilt til å stemme....
 
Støtter deg her. Høy FG i slike øl gir søtt kliss. De fleste kommersielle eksempler har svært god utgjæring. Nevnte Duvel har vel en OG på 72 og 8,5 % alkohol? Westmalle Tripel en OG rundt 80 og over 9 % alkohol? Tilsier ganske lav OG.
 
Gahr skrev:
Støtter deg her. Høy FG i slike øl gir søtt kliss. De fleste kommersielle eksempler har svært god utgjæring. Nevnte Duvel har vel en OG på 72 og 8,5 % alkohol? Westmalle Tripel en OG rundt 80 og over 9 % alkohol? Tilsier ganske lav OG.

Med de OG'ene og den alkoholprosenten så har de en utgjæringsgrad på over 90% og det er meget høyt for vanlig ølgjær. 

Hvis du tar utgangspunkt i at du klarer rundt om 80% utgjæringsgrad med OG på 1072, så vil du havne på FG rundt 1014-1015


Dette var ikke svar på noe........  det var bare en tilleggs kommentar  :ilike:
 
Ja, det er snakk om veldig høg utgjæring. Men det må til skal du få det riktige preget, iallefall på dei lyse typane. Om du tar Duvel som døme, så har den OG 72, FG 08, 8,5% alkohol og 89% utgjæring. Den blir då veldig tørr og frisk. Min tripel som gjorde det ganske bra i NM i fjor hadde OG 82, FG 11, 9,5% alkohol og 87% utgjæring. Eg lagde ein tripel for nokre år sidan som hadde OG 82 og FG 20. Det blir 8,3% alkohol og 76% utgjæring. I utgangspunket ser det ok ut, men det vart altfor søtt for øltypen.
 
HarryBelly skrev:
Hvis du tar utgangspunkt i at du klarer rundt om 80% utgjæringsgrad med OG på 1072, så vil du havne på FG rundt 1014-1015

Grunnen til at øl av denne typen ender med lav OG er først og fremst den liberale bruken av sukker, ikke at gjæren gir så veldig høy utgjæring. I tilfellet Duvel, mener jeg å huske at malten bidrar med ca 56 oechslegrader, resten kommer fra sukker. Brukte ikke du rundt en kilo sukker til 25 liter i tripelen (som gjorde det "ganske bra", relativt beskjedne, er vi?) i NM i fjor, Espen?
 
Jeg fikk en gang Westmalle-gjæren (WLP530) til å gjære fra 1082 til 1009, da mesket jeg på 63 grader og hadde en del demarasukker. Så det går fint å få de aggressivt tørt ned ved å meske lavt, samt at disse gjærtypene er skikkelige arbeidshester.
 

Similar threads

Tilbake
Topp