FG under 1.000 iSpindel-trøbbel/forurenset?

Jeg brygger en IPA med Voss kveik

Mesking 65C i 80 min, grainfather.
Gjæring i Fermzilla, ca 0,7 bar trykk.

OG på 1.048, men FG er altfor lav med 1.000.
Er det trøbbel med iSpindel eller er det forurenset?
627DB6A2-092D-4162-B2BA-C1B0EF548CEB.png
 
Hvis du har en fermzilla kan du kanskje ta ut en prøve uten å tilføre oksygen, og måle SG, så har du jo svaret? :)

EDIT: Min erfaring med trykk er at det kan påvirke min Tilt. I hvert fall gjorde det det sist. Når jeg satte pilsen min til kaldkræsj (0,3 bar) så endret SG seg fra 1,007 til 1,005. Mulig en slik differanse vil bli større med økt trykk. Det kan jo være med som en forklaringsvariabel også i ditt tilfelle, men blir mest synsing fra min side. Beste er å måle/lukte/eventuelt smake... om du tørr :p
 
Godt poeng fra @Kloakk

@Yfinn Ta prøven i en flaske og rist godt (slipp ut CO2 underveis ved å åpne korken litt). Eventuelt kan du trakte den gjennom et kaffefilter.

EDIT: prøven vil nok degasset likevel ligge godt over det iSpindel viser. Tipper ølet er fint, men det kan fort være iSpindel enten ikke er kalibrert godt nok, eller at det er en kombinasjon av trykk og kalibrering som gjør at den viser feil.
 
Gjorde som du sa, kom ut med måling på 1.024, så her er det noe gale med det ene eller andre
Ser jeg har oversett at du har brukt kveik, så da skal du heller ikke se bort i fra at pga hissig gjæring har det festet seg betraktelig med gjær på iSpindelen som gjør at den tiltrer mer enn faktisk FG tilsier.

Jeg tipper at som @Marius K. Sier at ølet har det helt greit og en degasset prøve vil nok bekrefte det :)
 
Tilbake
Topp