Har sett noe på youtube der øllet filtreres så det blir veldig klart. Ser Kegland har ett slik system. Noen som har prøvd dette evnt har andre filter å anbefale ? Ett anna spørsmål vil det påvirke smaken mye ?
På førehand så mange slags takke.
Her link:
Beer Filtering System 10inch | KegLand
En anna veldig lik:
Filtersystem med 1 mikron filter - Ølbrygging AS (olbrygging.no)
Jeg har prøvd den siste, flere ganger, uten hell.
Første gang kjørte jeg en liten "testrunde" fra et fat over til en growler, for å teste med et litt mindre volum. Da slet jeg voldsomt med å få det tett (litt andre koblinger på akkurat det filteret). Når jeg testet ølet etter filtrering var det for så vidt blitt veldig klart, men det var en liten bismak i det. Denne utviklet seg voldsomt over de neste dagene, til ølet ble helt udrikkelig.
Jeg regnet med at dette måtte være oksidering, pga. lekkasjene jeg hadde slitt med. Så jeg byttet koblinger til typen som er i annonsen du lenker til, og prøvde igjen med et annet øl (og nytt filter). Denne gangen var det ikke noe problem med lekkasjer. Men det samme skjedde igjen - en liten bismak rett etter filtrering, som bare etter noen dager utviklet seg voldsomt, til ølet ble udrikkelig.
Sånn skal det åpenbart ikke være, så det er nok jeg som gjør noe feil. Men jeg klarer ikke helt å skjønne hva det er, utover at jeg mistenker oksidering ifm overføringen (det er en liten "purge-knapp" på filteret som kanskje ikke er så effektiv som jeg antok). Så jeg har lagt filteret på hylla enn så lenge.