Filtrering av øl.

Investerer i noen  Cornelius Kegger, og for meg ser det ut til at brygget tappes fra bunnen. Hvis jeg primer brygget på keggen, vil jeg da få uklart øl i glasset. Finnes det "flyte-ventil" e.l. system, eller bør jeg filtrere ølet. Er i såfall den Petit har grei nok.
Wit-bier og weissbier skal for min del være "tåkete". Må man da snu og ryste keggen før tapping?

bjorf
 
Hei Bjorf (artig navn forresten  ;D)!

Her er det skrevet noe om filtrering av øl: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=183.msg832;topicseen#msg832
Det jeg kan si om priming på fat: dette er egentlig ikke nødvendig. Istedenfor priming kan man også 'force carbonate', altså forsere kullsyre inn i ølet. Dette gjør man ved å koble ølfatet til en CO2-flaske og stille inn riktig trykk i forhold til temperatur og ønsket kullsyrenivå. Hertil finnes det også tabeller:

Bierdruck.gif


De blå tallene er temperaturen ølet har. De røde tallene er antall g/l CO2 man vil ha i ølet. Og alle de svarte tall er trykket i bar du skal stille på CO2-flasken din for å oppnå ønsket kullsyrenivå (i 10 g/l altså).

For eksempel, du har en vanlig ale som du vil gi et gjennomsnitlig kullsyrenivå, la oss si 5 g/l (i tabellen det røde tallet 0,5, av en eller annen grunn), og alen står i et kjølerom som holder 5 gr. så kan du stille trykket på 0,88 Bar.

Har du en Weizen som du vil gi 7 g/l kullsyre og står den i en kjeller som holder 8 gr. så blir det 1,86 Bar, betydelig mer altså. Det er viktig å holde styr på temperaturen ellers så kan man få overraskend avvikende kullsyrenivåer i ølet.

Fasiten er: du slipper å prime og kan altså stikke om forholdsvis klart øl som bare blir enda klarere, uten å filtrere.
 
Jeg primer alltid på fatet. De første par tappingene vil ta med seg litt gjærslam men så blir ølet klart og fint. Dersom du flytter på fatet kan du risikere å hvirvle opp bunnslammet, men det vil falle til ro igjen. Det har også litt å si hvor god evne gjæren din har til å flokkulere.
Jeg vet at noen kapper en cm eller to av stigerøret får å unngå bunnfallet.
Jeg har prøvd filtrering et par ganger men det var mye søl og styr :p
Rune GE
 
Har fått en del god informasjon og sjekket linkene. Det er par ting ljeg lurer på nå:
  • Vedr. tabellen Eduard la ut. Finnes den en oversikt som angir anbefalt co2 mengde for de ulike øltypene?
  • Har noen erfaring med filterapparatet til Petit og synes det er greit nok

bjorf
 
Etter litt leting (amerikanerne har for vane å ikke bruke det metriske system  :mad:) fant jeg denne oversikten:

[tt][size=12pt]        -------------------------------------------
        Beer style                      Volumes CO2
        -------------------------------------------
        British-style ales              1.5 - 2.0
        Porter, stout                  1.7 - 2.3
        Belgian ales                    1.9 - 2.4
        European lagers                2.2 - 2.7
        American ales & lagers          2.2 - 2.7
        Lambic                          2.4 - 2.8
        Fruit lambic                    3.0 - 4.5
        German wheat beer              3.3 - 4.5
        -------------------------------------------[/size][/tt]

Av en eller annen grunn ser ikke denne tabellen ut til å overenstemme med den store lenger opp. Etter det jeg forstår oppgir den store tabellen % CO2 i ølet, og siden 1 g/l er 0,1%...

Tommelfingerregel:

For weizenbier, bruk ca 0,75% (eller 7,5 g/l) CO2, for pils 0,5% (eller 5 g/l) CO2. Ales kan du ta enda lavere, se så den lille tabellen her for å se forholdene. Den store tabellen funker for meg. Jeg pleier å ha 0,9 Bar trykk på +/- 5 gr. som gir 0,5% CO2 (eller 5 g/l) CO2 i ølet, som passer godt til pils.
 
For det meste er det snakk om volumenheter, for pils er den ca. 2.5 dvs. på en flaske øl må du tilsette 2 og en halv flaske CO2.
Denne linken oppklarte CO2 mysteriet for meg.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html
http://www.humle.se/             
under bibliotek/Kolsyresättningstabell før fat har metriske tabeller

Jeg bestilte filterhus fra http://www.clasohlson.no/      30-6630 198,00  siden mitt er knust
men filter må du få fra Petit eller andre
Pass på at hus og filter stemmer på lengden.
Oddvar
 
Takk for linken. Spesielt den til humle.se gjorde det litt lettere å forstå. Det der med CO2 volum/volum er cirka det dobbelte i forhold til hvis du regner med g/l CO2 (eller % CO2 ganger 10). Mao, en fruit lambic som skal ha 3,0 'volumes CO2' kan man finne i den store tabellen øverst som (3,0 x 2) / 10 = 0,6 % (= 6 g/l).
 
Egenvekten for CO2 er 1,97

"Mao, en fruit lambic som skal ha 3,0 'volumes CO2' kan man finne i den store tabellen øverst som (3,0 x 2) / 10 = 0,6 % (= 6 g/l)."

Som gir 3 liter Co2 pr. liter øl eller 3 enheter  :)
Oddvar
 
Tilbake
Topp