Filtrering av vørter etter kok

Hvordan løser folk dette, del gjerne erfaringer :)

Siden vi vurderer å skaffe en platekjøler, så er det sikkert lurt å få filtrert vørter'en så ikke trub'en tetter kjøleren.
 
Sist redigert:
:)

uploadfromtaptalk1450448220991.jpg
Det er absolutt lurt å finne eit slags filter som tar vek humle og proteinklumpe.
Oss koker på ein 78 liters kjele og bruker blichmann hop stopper. Funke godt for oss
Men har motstrøms kjøler. Wirepooler I kjelen.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Har og samme oppsett og bruker kobber kjøle coil+motorisert røre.funker bra det og slipper hele filter styret..kjører alt til gjæring..blir klarere øl av det..
Eneste vi bruker er humle filter.rustfritt
 
Hopspider og Hopblocker + whirlpool / sirkulering gjennom platekjøler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har og samme oppsett og bruker kobber kjøle coil+motorisert røre.funker bra det og slipper hele filter styret..kjører alt til gjæring..blir klarere øl av det..
Eneste vi bruker er humle filter.rustfritt
Hvordan er humle filteret deres?
 
Det der så jo helt supert ut.

Det er helt supert, brukte den for første gang i går og det var veldig behagelig, men jeg er litt usikker på hvor mye av aromaen som forsvinner da det ikke er samme sirkulasjon som når man hiver humle og annet rett i gryta. Men jeg rørte litt rundt i filteret under kokingen for å kompensere litt.
 
Så lenge humlen 'flyter fritt', bør du kunne få ut tilnærmet samme mengde Aroma/smak. Ulempen med humlepose er at humlen lett samler seg til en ball som hindrer effektivt uttrekk.
 
Takk for mange gode tilbakemeldinger :)
Vi har 1m2 med rustfri "bazooka" nett stående, så da blir første trinn å lage en stor humlekurv, så får vi se hvordan det blir.
Neste trinn blir eventuelt å få montert på noe på dip tube i BK.
 
Tilbake
Topp