Finn én feil. Manglende oksygen?

Trenger Hoinnbryggeriet en oksygeneringsløsning?

  • Ja

    Stemmer: 9 81,8%
  • Nei

    Stemmer: 1 9,1%
  • Dere brygger på bål, finn noe mer autentisk

    Stemmer: 1 9,1%

  • Totalt antall stemmer
    11

erikraude

Norbrygg-medlem
Vi i Hoinnbryggeriet brygger stort sett ale, gjæra på en ganske sympatisk kjellertemperatur. Det funker stort sett fint, men innimellom kommer lysten til å brygge lager over oss, og til det har vi et eget kjøleskap med en stc-1000. Riktignok i et annet fylke, så det er litt tungvint, men som sagt er det ikke så ofte.

For å lufte vørteren vår bruker vi en malingsblander på en drill som vi kjører på full maskin til vi er lei. Det virker å fungere fint, men vi havner ofte noen poeng over estimert FG, og jeg har lurt på om manglende oksygen kan ha noe av skylda her.

Til jul i fjor laga vi en julebokk, en skikkelig maltbonanza. Masse malt, masse alkohol, og masse, masse 34/70. Ølet blei riktig godt, det, men dagen etter jeg hadde drukket en flaske eller to hadde jeg alltid sånn skallebank at jeg knapt visste hva jeg het. Det var så ille at det ølet ikke blir drukket opp, og antakelig helt ut når vi trenger flaskene.

Så er spørsmålet. Kan manglende oksygen være synderen også her? Meskinga gikk greit, men manglende røring ved innmesk førte til noen tørre klumper, og litt lav OG. Dette blei kompensert ved å tilsette litt mer sukker enn opprinnelig planlagt, men ingen vanvittige mengder. Gjæringa gikk på skinner, med full kontroll på temperatur hele veien. Gjæra på 10C med en diacetylpause på 16 grader mot slutten av gjæringa, deretter ned til 1c der den fikk stå i to måneder eller så.

Jøss. Det blei en lang historie. Spørsmålet er egentlig: Trenger vi en oksygeneringsløsning?
 
Idag blei det et oksygensett. Blir kanskje ikke den helt store utfordringa på ølet vi brygger i helga, men vi skal nok få brygga noe ganske tungt snart, så får vi se om det hjelper.
 
Jeg bruker oksygen mest fordi jeg er lat. I 11-12 tiden på kvelden når brygging er ferdig har jeg mer enn nok andre oppgaver med rydding og vasking.
Oksygen hjelper også til med å få "likt" utgangspunkt hver gang en brygger og da kan i hvert fall en variabel gjøres til en konstant.
 
Jeg gleder meg. Vi har jo en tendens til å pushe OG'en litt. Har du forresten noen idé om hvorfor julebokken gir sånn hodepine?

Det første man vil tenke på er uryddig fermentering med høyere alkoholer som biprodukt, som ofte er resultat av manglende tilgang til oksygen og/eller underpitch.

Hva var OG og har du et kalkulert tall for antall celler/ml/plato?
 
Det første man vil tenke på er uryddig fermentering med høyere alkoholer som biprodukt, som ofte er resultat av manglende tilgang til oksygen og/eller underpitch.

Hva var OG og har du et kalkulert tall for antall celler/ml/plato?
OG rett oppunder 1090. Husker ikke gjærmengde, men det står fem pakker 34/70 i oppskrifta, så det kan fort ha vært det som blei brukt. Mener å huske det var mer, men jeg stoler ikke mindre på egen oppskrift enn hukommelsen. Gjæringsforløpet var uten registrerte avvik, 14 dager på 10 grader, så opp til 16 grader i tre dager før coldcrash. Oksygenering med malingsblander før pitch, ikkeno seinere.
 
OG rett oppunder 1090. Husker ikke gjærmengde, men det står fem pakker 34/70 i oppskrifta, så det kan fort ha vært det som blei brukt. Mener å huske det var mer, men jeg stoler ikke mindre på egen oppskrift enn hukommelsen. Gjæringsforløpet var uten registrerte avvik, 14 dager på 10 grader, så opp til 16 grader i tre dager før coldcrash. Oksygenering med malingsblander før pitch, ikkeno seinere.

Jeg ville satt en finger på oksygen. Tørrgjær trenger i utgangspunket mindre oksygen (iallefall de fra fermentis), men 1.090 er liksom litt over grenseland for hvor lenge de klarer seg selv med god pitch vil jeg si. Oksygenet er jo brukt opp ila noen veldig få timer. Hvis det ikke ble rehydrert så vil jeg si at det er både underpitch og manko på oksygen.
 
Jeg ville satt en finger på oksygen. Tørrgjær trenger i utgangspunket mindre oksygen (iallefall de fra fermentis), men 1.090 er liksom litt over grenseland for hvor lenge de klarer seg selv med god pitch vil jeg si. Oksygenet er jo brukt opp ila noen veldig få timer. Hvis det ikke ble rehydrert så vil jeg si at det er både underpitch og manko på oksygen.
Det blei rehydrert, så jeg tror ikke underpitch. Jeg har egentlig landa på oksygen, men jeg veit jo ikke om det kan gi den effekten.
 
Da ville jeg også satt en feit finger på oksygen, hvis temperaturer ble holdt.
Temperaturene holdt seg på skjema. Det er skikkelig synd, for det er et godt øl. Men etter et par morgener med bondeanger lærte jeg meg å ikke drikke dem.
 
Tilbake
Topp