Finn en feil

Oppdaget idag at HERMS-oppsettet mitt har en potensielt fatal feil. Noen som har lyst til å gjette på hva det er? Bildet viser selve kontrolleren ovenfra. Komponentene er en REX C100 (kina), PT100 (kina) og SSR (kina).
 

Vedlegg

  • 2017-03-03 09.17.00.jpg
    2017-03-03 09.17.00.jpg
    214,8 KB · Sett: 267
Ledningen til PT100 kan kortslutte kontaktene på SSR.

Gratulerer!
Om ikke den kan kortslutte så kan den iallefall fint legge seg borti en av 230V-lederne. Dermed blir PT-kabelen strømførende. Dette vil forplante seg ut til kobbercoilen som denne er tilsluttet. Er vi heldig så slår dette ut sikring eller jordfeilbryter uten å drepe noen.

Jeg la på krympeplast på PT-ledningen.

Puh! Jammen ikke lett å tenke på alt, alltid.
 
Det er sant. Men samtidig er dette i praksis veldig vanskelig å få til samt dyrt.

Jeg har noen år med elektronikkutdanning bak men - men det var dette med å faktisk ha med seg hodet hele veien. Det er ikke alltid elektrikere allltid tenker på alt de heller.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Slipp litt brett oppi boksen så blir det bra.

Tok litt tid før min trøtte hjerne så problemet, men ytterkappen på PT100 kabelen har altså ikke en isolasjon, og den er lekende nærmt skruterminalen. Du har vel flere strips
 
Helt riktig. Nå har jeg fikset ved å sette på en slik hylse i krympeplast. Jeg får se om jeg kan sette på noe form for skjold foran SSR'en. Denne vil jo vanligvis være beskyttet av lokket på boksen - men det skader jo ikke å ha flere lag med isolasjon.

Strekkavlastningen er litt jalla - men den gjør jobben godt, virker det som.
2017-03-03 11.30.36.jpg
 
PS har du et system for å hindre at hermsen koker dersom sirkulasjon skulle stoppe? Ville forsøkt dette scenariet i testkjøring.
 
Jepp. Det har vi tenkt på.

Stopper sirkulasjonen vil vannet i vannkokeren koke og slå ut. Dermed tilføres ikke mer varme. Om den ikke stopper så vil den uansett bruke en time eller to på å koke seg tørr. Koker den seg tørr så er det en termosikring i vannkokeren.
 
Jeg ville sørget for at skjermen på kabelen til føleren er jordet. Helst også jordet skruene i bunnen. Å ha metalldeler som er tilgjengelig, men ikke jordet, gir meg en dårlig følelse i et bryggeri.
 
Wagoen som du bruker er IKKE godkjent for mangetrådet kabel. En- eller flertrådet. Du må bruke Wago 412, 413 eller 415 og ikke 100 serien.
 
Tilbake
Topp