Finne ut FG før gjæringen er ferdig

Hei!

Har en øl stående til gjæring i kjøleskap styrt av STC-1000. Hadde håpet på å kunne flaske ila få dager, da det haster litt å få ølen drikkeklar. Akkurat nå er SG på 1.012, og lurer på om jeg kan finne ut hva FG blir om jeg plasserer hydrometerglasset i en bod som holder ca 30 grader, slik at den prøven gjærer seg ferdig fort. Men vil den ølen i hydrometerglasset som gjærer på 30C ende opp med samme FG som ølen i dunken som holder 20C?

Tenkte dette vil spare meg litt tid, om jeg da kan være sikker på at ølet er ferdig når det har samme gravity som ølen i hydrometeret stopper opp på, slik at jeg slipper å måle over flere dager for å se at det har stoppet opp.

Og enda et spørsmål: Mesteparten av gjæringen ble gjort på 16-17C, og har gradvis økt temperaturen med 0.5C de siste dagene opp til 20C for å få litt fortgang på gjæringen. Vil dette ha mye å si på smaken, og vil det ha noe å si om jeg øker temperaturen noen hakk til for å få den fort ferdig? Bruker forresten US-05

Du beskriver løslig en teknikk som kalles fast ferment.
Det vanlige er at du tar ut en prøve og setter varmt.
Det varierer litt med mår prøven tas, men det er viktig at vørter og gjær representerer resten av batchen.
Du kan derfor også nå ta ut en prøve og sette varmt.
Den vil trolig smake dårlig, men du får en god indikasjon på utgjæringsgrad
Mer info her
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Fast_Ferment_Test

Takk for svar! Jeg prøvde å google meg frem, men fann ikke dette selv utrolig nok. Har lest en del om det nå, og slik jeg forstår det vil FG på prøven bli nok så identisk med det jeg kan forvente av FG på resten?

Og når jeg først holder på: Vil det ha noe å si på smaken om jeg karbonerer på feks 25C for å få karboneringen ferdig fort?

Ta gjerne og rist den prøven du tar ut evt kjører den på magnetrører. Da får du inn oksygen og ut co2.

Du beskriver løslig en teknikk som kalles fast ferment.
Det vanlige er at du tar ut en prøve og setter varmt.
Det varierer litt med mår prøven tas, men det er viktig at vørter og gjær representerer resten av batchen.
Du kan derfor også nå ta ut en prøve og sette varmt.
Den vil trolig smake dårlig, men du får en god indikasjon på utgjæringsgrad
Mer info her
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Fast_Ferment_Test

Jeg blir like lykkelig hver gang jeg leser Braukaiser (Kai Troester):).

Kortversjon: Etter at du har pitchet gjæren tar du ut nok til at du kan få målt det med hydrometeret ditt. Behandle prøven som en starter, dvs. la den stå i god romtempertaur, og rist den med jevne mellomrom/sett den på magnetrører (kan være vanskelig med en liten prøve). Bør være ferdig etter maks to døgn.

Gjærer ølet ditt ned under det prøven gjør, er noe galt. Det normale vil være at du får et poeng eller to over resultatet av prøven som FG.

Testa dette. Hadde en prøve som viste 1.018 i en red ale som står å gjærer på niende dagen. Prøven viste 1.012 i dag tidlig. Fikk stå i fred på kjøkkenbenken. OG var 1.073 og en utgjæring på over 80% er jeg fornøyd med, er WLP001 som er på jobb i den dunken.

Prøven stoppet opp på ca 1.008, selve batchen har stått fast på 1.010 i over ett døgn med null aktivitet i gjærlås, så nå har jeg senket tempen i gjærskapet til 8C for at gjærskummet skal bunnfelle, satser på flasking i morgen [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp