Finnes det en måte å redde kjedelige øl som er flasket? (humle)

Brukte gammel humle og aroma/smak og til og med bitterhet levde ikke opp til forventningene.

Ølet er likevel drikkanes, men jeg lurte på om det er noen måte å få fart i det igjen/mer smak når man skal servere ? Kan jeg lage en slags te på humle som er konsentrert og som jeg doserer med?

Vil ikke det resultere i at jeg mister karboneringen? Får vel ikke noe ekstra bitterhet på den måten heller? Men takk for idèen ;)

Hvis flaska er kald bør du ikke miste særlig mye. Du klarer uansett ikke å få tilsatt smaker, på den ene eller andre måten, uten å lette på korken.

Hvis flaska er kald bør du ikke miste særlig mye. Du klarer uansett ikke å få tilsatt smaker, på den ene eller andre måten, uten å lette på korken.

Hvis jeg gjør dette+ kjøper humle-konsentrat (ift bitterhet) så kan jeg kanskje oppnå en vesentlig forbedring?

Enkel løsning til problemet, lag en ny batch med ønsket bitterhet og smak. Ølet du allerede har laget drikker du opp eller gies vekk til noen som vil drikke det.. Annet alternativ er å lagre noen flasker for å se om smaksbildet endrer seg, har selv blitt overrasket over øl som det ikke har vært håp for. Og plutselig et halvår senere så hadde ølet blitt fortreffeligt.

For du vil bruke mye tid på å redde en batch som kanskje ikke er mulig å redde, da er en ny brygge session bedre anvendt tid :)

Kanskje du kan bruke det til en lett sommerøl uten smak i steden...og så får du nyte en god en når neste batch er ferdig.

Easybrew

Tilbake
Topp