Finnes det enkle keramiske plater?

Driver å leter etter keramisk platetopp med kun en plate. Finner ikke noe noen steder. Har alukjele, så induksjon går dessverre ikke. Mulig det må investeres i rustfritt når feriepengene kommer:)
 
Den blir nok desverre for liten. Tenkte mer på sånn flat keramisk topp. Med glass over som gjør den helt flat. Gløder rødt når den er i bruk.
 
google f.eks. single burner ceramic cooktop 

så finn du ei og annan slik.

veit ikkje kor smart ei slik er.  mi erfaring med keramiske koketoppar er at dei kanskje ikkje har så mykje watt at det gjer noko og så har dei også ein funksjon som slår av om det vert for varmt for "systemet"- og det blir det jamnt og trutt.  du kjem like langt med ei vanleg gamaldags kokeplate og den kostar nokre hundrelappar og den slår seg kanskje ikkje av på same måten?  (vel - den keramiske ser ein jo slår seg av når raudfargen tek ein pause..) Eg brukar for min eigen del ei slik enkel kokeplate frå Elkjøp til meskekjelen (36 liter) - plata kostar omlag ca. 300 kr.  Funker greit til dette - til koking blir den litt i minste laget med mindre ein har god tid og godt med isolasjon.
 
Skjønner. Har elektrisk element i kjelen på 2.4 kw. Og koker nå med det. Bruker plata på steikovnen til å få raskere oppkok, og til tider bruker jeg det etter å ha fått kok også, da elementet fosskoker vørteren en stund for så å stoppe og starte igjen. Grunnen til at jeg ville ha keramisk topp med flat overflate er mest pga at jeg har hørt at den gamle typen kan gjøre at alukjeler mister fasongen og vil bule på undersiden. Dette vil jeg helst unngå. Trenger forsåvidt ikke ny plate, men hadde vært utrolig kjekt om jeg vil koke ute på verandaen på varme dager:)
 
Hvis det er for å bruke på verandaen på varme dager og du har gassflaske fra før, så er vel et enkelt krabbekokerbluss et ok løsning? Hvis ikke så mener jeg det finnes plater du kan legge imellom inudksjonstopp og alukjeler.
 
Hadde bare hørt rykte om slike "Induction rings" og leste litt om det. Fungerer visst ok på lav varme. Med 25-50L vørter på toppen så burde kontakten være god ihvertfall :)
http://www.amazon.com/Max-Burton-6010-Induction-Heat-Proof/dp/B00213L3PK/ref=sr_1_1?s=home-garden&ie=UTF8&qid=1370421735&sr=1-1&keywords=max+burton+induction+disc

Men nå koster en ss kjele fra 1k og oppover så kan hende det er en grei investering. God mulighet til å øke størrelsen litt også :)
Jeg koker med en 50L ss kjele på 3,5kw induksjonsplate fra bryggselv, og det fungerer ok
 
Gunnar84 skrev:
Grunnen til at jeg ville ha keramisk topp med flat overflate er mest pga at jeg har hørt at den gamle typen kan gjøre at alukjeler mister fasongen og vil bule på undersiden.

Det er vel ikke noe som skjer med engang? Og hvis du fortsatt har like morro av bryggingen etter kjelen har mistet fasongen så vil det kunne forsvare innkjøp av noe i rustfritt :)
 
Ikke et dumt argument det der :fyflate: spørs om det blir ny kjele nå som feriepengene kommer. Og blir det ny kjele blir det 3,5 kw induksjonsplate også. Starta med denne hobbyen pga at jeg ble fortalt av en kompis at dette var så billig. Han skal skytes >:D men rett før skal han få skryt for å ha introdusert meg til tidenes hobby ;D
 
Jeg brukte en aluminiumsgryte på Kervel-plata mi (støpejernsplate) i årevis uten at gryta slo seg. Tror ikke det er noen fare hvis du ikke tørrkoker og glemmer gryta på plata.
 
Gunnar84 skrev:
Ikke et dumt argument det der :fyflate: spørs om det blir ny kjele nå som feriepengene kommer. Og blir det ny kjele blir det 3,5 kW induksjonsplate også. Starta med denne hobbyen pga at jeg ble fortalt av en kompis at dette var så billig. Han skal skytes >:D men rett før skal han få skryt for å ha introdusert meg til tidenes hobby ;D

Hehe, hobby koster penger :) Nå er ikke jeg den verste på fiskefronten, men jeg har betalt mye mer per kg ørret enn jeg har gjort per liter øl.
Bare tenk hva disse fluefiskerne eller birken gutta må ut med, og de færreste får med seg no snacks hjem :p
 
Fisker med flue jeg, men har lagt ned adskillig mindre penger i det:) men ja, fins dem som bruker sekssifra tall på det også. Ikke at jeg er i nærheten av det på bryggeutstyr enda da. Skal sies at jeg har brygget bare i litt over et år og allerede oppgradert utstyrsfronten 2 ganger:)
 
Tilbake
Topp