First Wort Hopping

GeirJ

 
Hei.
Er det noen som brygger med speidel som bruker denne teknikken? Lar dere isåfall humlen ligge i mesken under hele mesketiden eller?

Ser ikke helt for meg hva som vil være det beste :help:
 
kentona skrev:
Hvordan var erfaringen med denne teknikken?
Skal teste det samme i morgen.

Jeg har ikke Speidel, men det går vel for det samme. Jeg bruker ofte FWH av den årsak at jeg synes det tar brodden av den drøyeste bitterheten. Men så har jeg brukt mye Warrior 15,9% til bitring i det siste og da jeg brukte Warrior som FWH på en IPA som skulle ha litt høyere IBU enn jeg vanligvis har, så ble bittersmaken litt såpeaktig. Ikke så fremtredende at det er noe problem for noen andre enn meg, men jeg nevner det bare.

Vet ikke om det kan sies å være en generell regel at FWH med høy-alpha bitterhumle i store mengder kan gi denne usmaken, det er bare en observasjon jeg gjorde meg med denne humlen og denne teknikken. Ellers er jeg veldig fan av det.
 
Det er notert.

Dette blir jo første gangen. Jeg skal kopiere det meste fra Lucky jack oppskriften som Gahr la ut fra Lervig.
Så jeg skal bruke simocoe 13%. Oppskriften som jeg ikke har regnet om til hjemmbryggstørrelse enda inneholder en veldig liten andel FWH mens jeg ellers kan lese om at det anbefales 30% eller mer av total humle i denne fasen..?!

Jeg finner vell ut av det med tiden :)
 
kentona skrev:
Det er notert.

Dette blir jo første gangen. Jeg skal kopiere det meste fra Lucky jack oppskriften som Gahr la ut fra Lervig.
Så jeg skal bruke simocoe 13%. Oppskriften som jeg ikke har regnet om til hjemmbryggstørrelse enda inneholder en veldig liten andel FWH mens jeg ellers kan lese om at det anbefales 30% eller mer av total humle i denne fasen..?!

Jeg finner vell ut av det med tiden :)

Jeg laga en single hop APA med kun Citra med grain bill og meskeskjema fra den oppskriften. Det går gjetord om det ølet i nabolaget enda..

Om FWH greier å fjerne kattepissmaken fra Simcoe vet jeg ikke, men jeg ville ikke gambla på det ;)
 
kentona skrev:
Mener du simcoe er et dårlig valg?

Jeg har nok anlagt et personlig hat mot Simcoe, så ikke hør på meg hvis du digger annet øl som inneholder markante mengder med den humlen. Veldig karakteristisk smak og jeg antar at mye av grunnen til at Simcoe brukes mye om dagen er at det er veldig hipt med snurpebitre IPA-er og Simcoe sin aroma gir bitterheten en ekstra punch. Bare google "simcoe cat piss" så ser du at det er en ganske vanlig oppfatning at for mye Simcoe kan smake kattepiss. Jeg synes det smaker kattepiss så lenge det har ligget én pellet ved siden av kjelen...
 
Hehe. Smak og behag tenker jeg. Må uansett teste alt mulig så jeg stoler på han der Mike denne gang.
Nå har jeg forøvrig skalert oppskriften (etter beste evne) i beertools fra 18000l batch til en 50 liter final volume batch og da blir det snakk om 1,5gram FWH.

Det fremstår som tullete for meg at det skal ha noe å si, kanskje dette er en av de tingene som ikke lar seg skalere så lett?!
Dessuten merkelig ift at jeg leser om at 30% av all humle i FWH steget andre plasser. I denne oppskriften utgjør 1,5 g ca. 0,7% av total humle.

Synspunkter der ute?
 
Jeg har en tweeka versjon der utgjør 60min 5g 14% humle på 25l. Det er jo en øl med mye senhumle som alle bidrar med IBU. Men å skalere bitterhumle blir vel å treffe samme IBU ikke gram. Prøv å skaler ned i en prøveversjon av Beersmith om du ikke har det.

--
 
Tilbake
Topp