First Wort Hopping

Knut S

Norbrygg-medlem
Har ønske om mer bitterhet og aroma i lagerølet mitt og ramlet over FWH som jeg godt kunne tenke meg å prøve. Har forsket ørlitt på nettet, men jeg føler jeg ikke kommer helt i mål med metoden.

Altså:
Man tar ca 1/3 av humlen og tilsetter vørteren før/under skylling - før videre oppvarming og koking.

Snakker vi da om 1/3 av bitterhumlen, eller 1/3 av den totale humlemengden (Lyder ulogisk for meg)?

Vil man tilsette resten av bitterhumlen som normalt?

Vil man kutte ut aromahumle?

Erfaringer?
 
Når du gjør FWH-humling så tilsetter du humlen i gryten mens du vasker ut og har med hele koketiden. FWH-humle gir mye mindre utbytte (IBU) enn humle tilsatt når det starter å koke, du bruker nesten dobbel mengde. Det har mao ingen ting med den totale mengden å gjøre. Noen hevder at FWH tilsvarer å tilsette bitterhumlen når det er 20 minutter igjen av koketiden, og andre mener 30 minutter. FWH er bitterhumling som også gir smak, du kan selv velge å bruke bitterhumle i tillegg, men da får du dobbel IBU. Jeg har bare brukt FWH på IPA-er, og da går det omtrent dobbelt så mye humle som ved tradisjonell tilsetting ved kok (bitterhumle). Jeg kutter ikke på aromahumlen!

Ble du noe klokere?
 
I grunnen ikke klokere!

Det du sier er i stikk i strid med hva jeg trodde jeg hadde forstått. Kom til og med over en amerikansk side hvor det ble lansert som en måte å spare humle på, da utbyttet på både bitter og aromastoffer ble bedre enn ved "vanlig" humling.

Du nevner "nesten dobbel mengde", er dette noe man "dæsjer" oppi etter omtrentlig utregning fra oppskrift eller finnes det en formel?

Jeg vil lage noe i nærheten av pils, kan det være stor forskjell på metode for IPA?
 
Dersom du har f.eks beersmith og endrer koketiden fra 60 minutter til 30 minutter så øker mengden med humle til f.eks det dobbelte, man får mindre IBU (utrolig nok) ved å bruke FWH. Skulle tro det var omvendt siden humla ligger med i det du vasker ut, men det man vinner ved å øke humlemengden er nydelig smak. Å regne ut 1/3 av all humla f.eks blir ikke noen god måte siden noen koker kortere og lenger og noen dropper aroma. FWH er først og fremst en erstatning av bitterhumling, at man får med seg god smak er bare et pluss.

Anbefaler deg å laste ned Beersmith, det er et ypperlig bryggeprogram hvor man kan leke seg med humletilsetninger og tider.
 
Må lese litt mer jeg også, for jeg ha akkurat lest det samme som deg
(nå er det jeg som ikkes skjønner noe)  :mad:
 
Godt vi er fler  ;D

Litt pussig er det jo dersom du har erfart dette? Jeg tror uansett jeg smører meg litt og forsker litt mer før jeg setter igang  ;)
 
Jeg har brukt FWH to ganger i kun IPA-er, der gjør det ikke så mye om man kliner til med humla. Begge gangene doblet jeg humlemengden ved å senke koketiden til 30 minutter i Beersmith. I virkeligheten er jo humla med i nesten to timer, men ølen oppfattes mye mindre bittert enn det er. Min påstand er i alle fall underbygd her:

http://www.brew365.com/technique_firstworthopping.php
Dette er typisk diskutert i det vide og det brede på amerikanske forumer, men at det blir bedre smak på det er alle enige om. Det er vel sikkert derfor man kan doble mengden uten at det blir gressaktig i smaken.

Fant også det du har lest flere steder, så her strides de lærde. Ville kanskje tatt det piano på en pils og gjort det på den "tyske" måten.
 
Etter å ha lest en del på northern brewer forumet ser det ut til at de fleste mener du får  det samme som ved 20 min koketid.
Har sat beersmith programmet mitt til å justere FWH til -65% og da setter jeg inn koketiden jeg bruker 60-90 min. Har kun brygget 2 øl til nå men har
brukt FWH på begge. En stout og en kolch. Ingen har blitt noe bitrere en IBU'n skal tilsi ::)
 
Jeg har aldri brukt FWH, men etter det jeg har klart å lese meg til på NB forumet så får en faktisk mere IBU når du bruker FWH. Men smaksløkene oppfatter denne bitterheten anderledes og mildere (og bedre - det er derfor en bruker det). Mange bruker derfor å regne FWH som om humlen hadde kokt i 20 eller 30 minutter. I Beersmith under Tools - Options - Bitterness kan en fylle inn en verdi for "First Wort Hop Utilization". Default er +10%. Skal en tro folka på NB forumet bør denne verdien være negativ...


Edit...

Brede skrev:
Har sat Beersmith programmet mitt til å justere FWH til -65% og da setter jeg inn koketiden jeg bruker 60-90 min.

Leste visst ikke forrige post skikkelig før jeg postet... :roedme: 
 
hva kaltes det jeg gjorde en gang ? humla la jeg sammen med malten i mskekaret, bitterhumle i tillegg til det, ble godt øl det og.
 
Jeg bruker Beersmith. Når jeg velger First Wort Hopping i en oppskrift, ØKER IBU i forhold til om jeg velger Boil 60 min. Under Tools-Options-Bitterness kan man som nevnt velge 'First Wort Hop adjustment', men det står også : "First Wort refers to adding hops to boiler while still sparging. This enhances hop flavor and adds slightly to bitterness."
Altså det motsatte av hva som sies her....
 
Dag skrev:
Jeg bruker Beersmith. Når jeg velger First Wort Hopping i en oppskrift, ØKER IBU i forhold til om jeg velger Boil 60 min. Under Tools-Options-Bitterness kan man som nevnt velge 'First Wort Hop adjustment', men det står også : "First Wort refers to adding hops to boiler while still sparging. This enhances hop flavor and adds slightly to bitterness."
Altså det motsatte av hva som sies her....

Jeg pleier å stille manuelt ned koketiden til 20-30min i beersmith for å unngå dette.

Jeg mener å huske at Denny Conn hadde brygget samme ølet på samme bryggeri hvor den eneste forskjellen var FWH. Ølene var sendt til analyse og FWH ølet viste 10% mer IBU enn det som hadde vanlig 60min tilsetting. I praksis smaker likevel ølet som om det er "late hopped".

Finnes sikker mye mer om analysen på nett, men dette var alt jeg fant nå før jobb..
http://www.tastybrew.com/forum/thread/113460
 
Oddvar Demmo skrev:
hva kaltes det jeg gjorde en gang ? humla la jeg sammen med malten i mskekaret, bitterhumle i tillegg til det, ble godt øl det og.

Det kalles vel "mash hopping". Jeg har gjørt det en gang, uten at jeg kunne si definitivt at akkurat det bidro med noe. Men så brygget jeg et øl med store mengder humle i alle andre deler av prosessen også, så det var ikke lett å si hva som gjorde hva...
 
Jeg tenkte også å forsøke mash hopping en gang, men så leste jeg ett eller annet sted at denne metoden hadde svært liten effekt, fordi mesketemperaturen er for lav til å sette i gang isomerisering av humlen. Det er visstnok dette som skjer, og som er den ønskede effekten, når man varmer humle langsomt fra 60-70 °C til kokepunktet.
 
Jeg har prøvd det, og likte ikke resultatet. Men det funker jo, og det har effekt på smaken. Så en må bare prøve, og se om en liker det. Mange - bl.a. Gordon Strong - gjør jo det, så det er verdt å prøve.
 
Tilbake
Topp