Fjerner skum ved tørrhumling

FrodeTo

Norbrygg-medlem
Jeg har et American IPA sett fra Young's stående til gjæring. I Pinse helgen skal jeg tilsette humle. I oppskriften står det at denne bare skal tømmes på overflaten. Men overflaten har et bra skum lag. Bør jeg ta bort skummet eller er det bare å drysse tørrhumlen over dette?

FrodeTo

Norbrygg-medlem
Takk for svar. Var litt redd for at den bare ville ligge oppå skummet, men da drysser jeg den bare over skummet.

Miguel

Norbrygg-medlem
Kan fort skje det og. Blir de bare liggende i skummet bør du få pelletsene nedi ølet, ellers blir det ikke noe fresht. Du kan evt helle fra en viss høyde hvis du ikke vil lage hull i skummet.

FrodeTo

Norbrygg-medlem
Skummet er relativt tykt så hva er best å gjøre da? Om jeg lager et lite hull der jeg tømmer humlen i, vil det da distribuere seg bra? Eller bør jeg ta bort ganske mye?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Desinfiser en skje, dytt skummet til sides og hell humlen oppi. Tipper den går fort i oppløsning og smak/aroma fordeles pent av seg selv :)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg lager bare et lite hull med vintyven og heller i humlen. Da får man samtidig tatt en sample og smakt litt på ølet under veis :)

Topp