Flaske av plast med skrukork

ErikSøl

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaring med pet- flaske fra Bryggeland? Er plastflaske ok? Er skrukork ok?
 
Om det er plastflaskene frå Coopers er dei utmerka - ja - dei er vel ein god del betre enn f.eks. glasflasker. (no blir det vel ein del debatt tenkjer eg…) 

- dei har oksygenbarriere som gjer at oksygen i flaska vert ført ut av den (det får du ikkje med glasflasker..)
- barriere heldt på co2.
- som glasflasker er dei brune
- dei er mykje lettare enn glasflasker
- dei knuser ikkje
- blir ikkje noko flaskebomber av dei om du feilkarbonerar

Einaste ulempa er at du ikkje får festa etikettar med metoden der du bruker melk for å klistra dei på - dei vil ikkje sitja.  Så eg brukar berre vanlege klisterlappar eg kjører i skrivaren. 
 
Ja, det er Coopers plastfalsker de selger. Skjønner på deg at det kan være omdiskutert å benytte slike flasker men bva er omdiskutert? Bruk av plast eller skrukork eller noe annet?
 
Tror helst det er vane/uvane. Liksom glass som er ølflasker. Jeg hadde ikke brydd meg. Ser det blir gitt bort ganske mye her og det er endel svinn på flasker. Greit at de ikke koster sjorta. Bruker bare 0.33 panteflasker det lille jeg flasker. De er jo i prinsippet gratis.

--
 
Jeg bruker 0,5 og 1,5 liters Farris-flasker (he-der satt dere ølet i halsen tenker jeg!)

To bakdeler; plastflasker tørker senere enn glassflasker og tilgangen til PET-korker er variabel.
 
Skal du lagre øl en god stund anbefales ikke plastflasker da disse slipper fra seg co2 over tid. Ellers har jeg ikke noe erfaring da jeg bare bruker glass.
 
Det er sikkert sant, lengtse en slik plastflaske med øl har overlevd hos meg er litt over 10 måneder-ikke noe mangel på CO2 der.

Men jeg vurderer fortløpende å gå over til glass, mest pga tilgang og pris på korker.
 
Kjør på, har en del slike Coopers flasker. De fungerer utmerket og enkle å bruke og lagre. Etiketter kan du feste med slik roller lim, det løsner enkelt med pbw når man vasker flaskene.

Link til lim: http://m.clasohlson.com/no/Lim,-Pritt-Compact-Roller/34-8970
 
Mange interessante erfaringer. Virker som om det er om å bruke disse fladkene. Jeg skal nok prøve ut. Tror det kan være fint å ha med øl på plastflasker i båten.
 
Jeg hadde noen slike, men etter å ha blitt brukt 2-3 ganger begynte de å skille seg i lamineringen. Altså kom det luft inn i selve plasten. Dette skjedde med flere flasker, så samtlige ble arkivert øverst i søppeldunken her. Kanskje de ikke tålte å bli vasket med krystallsoda?ikke vet jeg, men jeg holder meg nå kun til glassflasker.
 
Har ein del Coopers plastflasker, og det har fungert rimeleg fint. Men faser dei sakte men sikkert ut, hovudsakeleg fordi:

1. Vi er lei av å bruke lang tid på å vaske og desinfisere flaskene i Starsan, så vi baker heller flasker i steikeovn. Det kan vi jo ikkje gjere med plastflasker.
2. Vi har hatt eit rekkje plastflasker som har blitt deformerte og skada over tid. Sikkert uvoren handsaming (temperatur når vi vasker, slag og transportskader, pakningar på korkar som kjem av).
3. Den estetiske opplevinga ved å skjenke frå ei flott glasflaske har ein reell verdi i seg sjølv. Dette manglar plasten.

Men det er jo svært greit å putte plastflasker i ein sekk og ein koffert om ein skal på tur. Og ikkje minst greit å transportere tomme flasker som ikkje veg noko attende til heimebryggeriet. Og no – sidan vi faser dei ut – ingen fare å gje vekk flasker som vi ikkje får attende.
 
Herregaard skrev:
.
3. Den estetiske opplevinga ved å skjenke frå ei flott glasflaske har ein reell verdi i seg sjølv. Dette manglar plasten.


Det siste punktet ditt kan være avgjørende i mitt valg av flasker. Tror at jeg skal benytte plastflasker til fisketurer og båtturer. Til hjemmebruk  er nok en glassflaske å foretrekke
 
Anbefaler plastflasker til turbruk. Er selv på hytten nå og har stor glede av å fylle noen plastflasker fra fatene hjemme for turbruk. Må gå fem kilometer på ski for å komme hit. For øl som skal lagres er plast uegnet.
3u5asyre.jpg
 
Tilbake
Topp