Flaske - hvor mye tåler den

Vi har kjøpt en del flasker billig av en lokal butikk her i Sandnes. De er 0,33 og ikke så tykke som industripilsner flaskene.

Er det noen som har erfaringer med bruk av flasker (se bildevedlegg) som dette og weissbier. Vi har laget en tysk weissbier som skal flaskes til helgen og veiledende CO2 innhold i denne type øl ligger jo på 3,6-4,5. Jeg lurer på om disse flaskene vil tåle et slikt CO2 innhold.

Det høyeste CO2 innhold vi har flasket på til nå er 2,4 på en wit. Så vi er preget av lett nervøsitet hvis vi velger å flaske med co2 nivå på 4...


Så spørsmålet er, har noen flasket på et så høyt CO2 nivå med slike flasker eller tilsvarende? :)

Vil helst unngå å få 3 kasser med flaskegranater  ;D
 
Regner med at du kjøpte flaskene på Safiren der jeg også kjøpte de. Har benyttet disse flere ganger, og til flere typer brygg uten problemer. Har han forresten flere flasker igjen, og hva er prisen nå?

bjorf
 
Det stemmer, han har enda noen flasker igjen ja.

Flaskene fungerer veldig godt, har brukt de på brygg med 2 - 2,4 i co2innhold.



Men har du brygget weissen med co2 innhold 3-4 med disse flaskene?
 
Hvordan vet man at co2 innholdet i en flaske skal være 3? Karboneres kanskje brygget på keg før man tapper på flaske (med mottrykksfyller)?
 
Med co2 innhold mener jeg i dette tilfellet tall hentet fra karboneringsberegnere som eksempelvis Beersmith, hvor man putter inn en verdi på eks. 2.4 for så å få en gitt sukkermengde som må tilsettes for at ønsket co2 innhold skal nås..
 
Ok, har ikke vært borti slike beregninger og skal sjekke mot slik kalkulator. Har alltid benyttet 120 g/ 25 liters-batch.

bjorf
 
Tilbake
Topp