Flaske kaldt eller vente etter crash cooling

Har hatt gjæringsbøtta på 4-5 grader i noen dager etter to uker med gjæring. Nå skal det flaskes. Må jeg vente til det når romtemperatur, eller kan jeg flaske det kaldt?
 
Og husk at når carbonation-kalkulatoren spør etter ølets temperatur, betyr det hva ølets maks-temperatur har vært under gjæringen, ikke hvilken temperatur ølet er ved når du flasker det.
 
ydanesyj.jpg


Takk for svar! Venta litt. :)
 
Jørn Hammerud skrev:
Og husk at når carbonation-kalkulatoren spør etter ølets temperatur, betyr det hva ølets maks-temperatur har vært under gjæringen, ikke hvilken temperatur ølet er ved når du flasker det.

Interessant! Betyr dette at den ekstra co2'en som bindes i ølet ved lave temperaturer ikke "forsvinner" fra ølet når temperaturen økes igjen?

Har alltid tenkt at en må oppgi temperatur på ølet når det tappes ...
 
Ørnegård skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Og husk at når carbonation-kalkulatoren spør etter ølets temperatur, betyr det hva ølets maks-temperatur har vært under gjæringen, ikke hvilken temperatur ølet er ved når du flasker det.

Interessant! Betyr dette at den ekstra CO₂'en som bindes i ølet ved lave temperaturer ikke "forsvinner" fra ølet når temperaturen økes igjen?

Har alltid tenkt at en må oppgi temperatur på ølet når det tappes ...

Ja, det er i hvert fall det jeg har fått med meg. Et kjapt søk ga meg denne tråden:
http://www.homebrewtalk.com/f39/beer-temperature-bottling-carbonation-calculator-331494/
Les posten til Yooper.
 
Ørnegård skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Og husk at når carbonation-kalkulatoren spør etter ølets temperatur, betyr det hva ølets maks-temperatur har vært under gjæringen, ikke hvilken temperatur ølet er ved når du flasker det.

Interessant! Betyr dette at den ekstra CO₂'en som bindes i ølet ved lave temperaturer ikke "forsvinner" fra ølet når temperaturen økes igjen?

Har alltid tenkt at en må oppgi temperatur på ølet når det tappes ...

Nei - den andre veien. CO2 som forsvinner ved høyeste temperatur kommer ikke tilbake når du senker temperaturen igjen.
 
fmandal skrev:
Ørnegård skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Og husk at når carbonation-kalkulatoren spør etter ølets temperatur, betyr det hva ølets maks-temperatur har vært under gjæringen, ikke hvilken temperatur ølet er ved når du flasker det.

Interessant! Betyr dette at den ekstra CO₂'en som bindes i ølet ved lave temperaturer ikke "forsvinner" fra ølet når temperaturen økes igjen?

Har alltid tenkt at en må oppgi temperatur på ølet når det tappes ...

Nei - den andre veien. CO₂ som forsvinner ved høyeste temperatur kommer ikke tilbake når du senker temperaturen igjen.

Ja, det er selvsagt slik det er. Jeg leste og svarte litt for raskt. Sorry 'bout that! :)
 
Jeg har crash coolet på 1 grad i en drøy uke. Fikk ikke tid til å flaske som planlagt. Den var gjæret med US-05. Bør jeg tilsette gjær ved flasking mon tro?
 
Jørn Hammerud skrev:
Ørnegård skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Og husk at når carbonation-kalkulatoren spør etter ølets temperatur, betyr det hva ølets maks-temperatur har vært under gjæringen, ikke hvilken temperatur ølet er ved når du flasker det.

Interessant! Betyr dette at den ekstra CO₂'en som bindes i ølet ved lave temperaturer ikke "forsvinner" fra ølet når temperaturen økes igjen?

Har alltid tenkt at en må oppgi temperatur på ølet når det tappes ...

Ja, det er i hvert fall det jeg har fått med meg. Et kjapt søk ga meg denne tråden:
http://www.homebrewtalk.com/f39/beer-temperature-bottling-carbonation-calculator-331494/
Les posten til Yooper.

Yooper kan få sagt det. Ganske logisk egentlig.
fmandal skrev:
Ørnegård skrev:
Interessant! Betyr dette at den ekstra CO₂'en som bindes i ølet ved lave temperaturer ikke "forsvinner" fra ølet når temperaturen økes igjen?

Har alltid tenkt at en må oppgi temperatur på ølet når det tappes ...

Nei - den andre veien. CO₂ som forsvinner ved høyeste temperatur kommer ikke tilbake når du senker temperaturen igjen.

Den er grei! Men la oss si du har gjæret på 19 grader i 10 dager og deretter kjøler ned til 4 og holder den der i 5 dager. All denne oppryddingen, som alle snakker om, som gjæren skal gjøre på de siste dagene ... produserer ikke dette noe mengde co2  (som da vil bindes til ølet) som er verdt å bry seg om i kalkuleringene?
 
C02 er et biprodukt av konverteringen av sukker til alkohol. Dette er stort sett ferdig etter 3-4 dager.

Oppryddingen er at gjæren forbereder seg på å gå i dvale ved å ta til seg en del andre stoffer fra vørteren, f.ex. diacetyl som setter uønsket smak på ølet.
Dette skjer først og fremst ved høyere temperaturer og starter kanskje 4-6 dager etter at vørteren ble satt til gjæring (Diacetyl rest er når du hever temperaturen mot slutten av gjæringen for å hjelpe denne prosessen). Dette produserer ikke CO₂ så vidt jeg vet.
Når du kjøler ned vørteren etter endt gjæring, er det for at gjær og andre partikler skal felles bedre ut og for å bremse oksideringen. Dette produserer heller ikke CO₂.

Tidene er avhengig av OG, temperatur og gjærens tilstand og mengde (pitch rate). Det jeg går ut fra her er vel det mest vanlige forløpet.
 
Tilbake
Topp