Flaske VS fat

John P

Norbrygg-medlem
Har smakt litt på noen flasker nå, og de smakte bra og nesten ferdig. Når jeg sammenlignet med samme øllet som var på fatet, så syns jeg dette smakte mere uferdig og var litt mere uklart enn flaskene.
Noen som har vært borti det samme? Tror ikke det er infeksjon, da fatet har kjørt seg med pbv og saniclean.

Det kan være rørene som ikke skikkelig rene. Her kan det bygge seg opp belegg. Jeg kjøpte en spesialkost fra Morebeer som jeg bruker til å rengjøre rørene.
Uklarheten kan komme fra bunnfall fordi ølet tas fra bunnen av fatet. Dette bør imidlertid kun gjelde for det de par første glassene.

Tømt ut en halvliter før jeg smaker første slurk. Rører ehar jeg kjørt igjennom med pumpe og saniclean, men takk for tips.

Ikke meningen å kjøre off-topic her, men hvor lang tid bør ferdig gjæret øl stå kaldt på fat før det kan drikkes? Skjer det egentlig noe mer med ølet, etter at det er tappet på fat og satt under trykk (bortsett fra at det karboneres)?

Kommer helt an på øltypen. En Wit er gjerne best med en gang den er karbonert, mens en pils gjerne bør ha 3-4 måneder. Uansett øltype så vil smaken forandre seg under lagring og så er det smaken din som avgjør når det er best.

Hvis du har gjennomført gjæringen optimalt er svært mye øl drikkeklart så fort det er karbonert. Godt gjæret lagerøl trenger ikke egentlig særlig lang lagring. Det viktigste som skjer under lagring er utfelling av partikler (polyfenoler), noe som gir ølet en remere smak. Ølet vil også oksideres etterhvert, noe som er dårlig i svært mange øl, men til en viss grad ønskelig i en del mørke sterkøl. I alkoholsterke øl vil man også kunne oppleve at noen høyere alkoholer "omdannes" til estere.

Takk for bra svar.

Jeg leser at mange brygger lager, men for en overgjæret øl er jeg vant til at modningstiden, både på gjæringskaret og med karbonering på flaske er viktig. F.eks. opplever jeg at flaskekarbonering tar minst 14 dager før ølet begynner å bli klart og godt.

Har fått fat i hus nå, og brygger første batch i morgen (i dag faktisk! På tide å hoppe i seng!) som skal på fat. Er veldig spent på hvordan det blir i forhold til flaskene jeg har laget før.

Litt "OnTopic" igjen: Mine øl har vært drikkbare etter 7 dager karbonering på flaske. De har blitt gode etter 10-12dager, og fantastiske etter 14 dagers karbonering på flaske. Alle har vært Ales. Jeg har holdt telling på "usmak", og har så langt 3 "møkka-opplevelser" på ca 100 flasker. Tar dette på hygiene-kontoen  :roedme:

Tilbake
Topp