Flaskebomber og vintyver

#9 og #10 på gang.
#9 skal være en bayer der OG var 53 og med wlp833. Tilsatte 1 liter oksygen i 1,5 min med 0,5 luftestein. Stod så på 10 grader til gjæring i 3 uker før temp ble øket til 18 grader i 3 dager. Forventet at alt var i orden og tappet på flasker med 6g /l karbonering. Problemet tror jeg er at FG stoppet på 25... Betyr så høy FG og sukker at brygget blir potensielle flaskebomber????

#10 skal være en oktoberfest og er en uke kortere i løypa. OG 57 og WLP820, samme oksygenering som over. Etter to uker på 10 grader øket jeg temp i gjæringsskapet til 15 grader (ploppingen var over for en uke siden). Jeg skulle nå ta lærdom av #9 og brukte en vintyv og reagensglass innsatt med starsan og tok SG; 18, så her ser alt ut til å være i orden. Irritasjonsmomentet er at vintyven må fylles 4 ganger før det er nok i reagensglasset til å gjøre en måling. Finnes det et større / mer effektivt alternativ til vintyven som bare tar 20-30 ml??? (jeg har ikke tappekran på gjæringsbøttene)
 
Jeg har en autohevert av denne typen. Jeg tar av røret på denne og der er det en ventil i bunnen som gjør at når jeg dypper det ned i bøtten så kommer øl inn og blir værende der til jeg heller det ut igjen. Volumet jeg får ut ved ett dypp er ca 1dl og akkurat nok til en måling.
323-autohevert.jpg
 
Takker for inspirasjon til å utvide ønskelisten!

Men, er det noen som har formening om høy OG og karbonering er risikosport?
 
Bør være ferdig utgjæret uansett etter 2-3 uker, men det var veldig høy FG. Hvordan måler du den?
 
Ny oechlevekt etter at siste knustes. Romtemperert øl i reagensglass og snurrer rundt oechlevekta. Den viste 1.001-1.002 på rent vann. Brygget består av 96% münchner malt og 4% carafa spesial.
 
Tilbake
Topp