Flaskefylling fra fat

Har akkuratt invistert i corneliusfar og co2. Men ønsker fortsatt å få fylt noe av ølet på flaske eller growler for å ta med meg på fest eller for å gi bort. Ser det er hovedsakelig to alternativer; beer gun og mottrykksfyller.

Hva er forskjellen, og hvilke erfaringer har dere med disse? Er det noe poeng å velge dyre "orginaler" kontra kina-versjoner? Ser at en Blichmann Beergun koster kr 1 349,- på Vestbrygg, men en kina-variant koster kun fra kr 300,- En mottrykksfyller koster kr 899,- hos Vestbrygg, mens kina-varianter koster fra kr 250,- Så det er mye penger å spare, men vil jeg bare ende opp med frustrasjon og utstyr som ikke fungerer?

Kan disse brukes til growlere også? Beergun bør vel gå fint, men mottrykksfyllere har vel en propp som ikke ville passe i en growler. Hvordan gjør dere det?

Oberstbräu

Fylkesstyre
Forskjellen er at med mottrykksfyller vil trykket på flaska motvirke at kullsyren bryter ut av ølet og lager skum. Ved fylling med Beer Gun bør flaskene kjøles ned og trykket senkes på fatet. Det er ikke nødvendig med mottrykksfyller.

Har ikke prøvd mottrykksfyller med kinadesign selv, men har sett at andre har problemer med dem. Den mottrykksfylleren som Vestbrygg selger, ser ut til å være samme som MoreBeer har, og det er god kvalitet. Helt OK pris også.

Det går an å sette på større propp når growlere skal fylles.

JEG

Moderator
Finnes adapter for å bruke vanlige flasker, evt alternative løsninger i tråden. Kina-versjoner koster bare noen hundrelapper.

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt kinamottrykksfyller i alle år og aldri hatt spes problem med de egentlig. Purge flaska, slipp på øl ved å åpne opp ventilen litt. Skru igjen, dra opp fylleren og kork.

Har også hatt beergun og den ble brukt to-tre ganger før jeg kvittet meg med den, bare hassle ifht et greit oppsett med mottrykksfyller.

JEG

Moderator
Et nytt alternativ er på markedet, ser det ut som. Er russisk dette også, akkurat som PEGAS

• Like
Reaksjoner: Mc.

Mc.

Norbrygg-medlem
Et nytt alternativ er på markedet, ser det ut som. Er russisk dette også, akkurat som PEGAS
Liker at en slipper å holde i flaska mens den fylles.
Har tapcooler og er fornøyd med den, men hadde vurdert en slik om jeg skulle valgt en type i dag.

Topp