Bruk av mottrykksfyller.

Så høyere trykk inn på fyller enn det ølet er karbonert med, det blir feil?
Poenget blir da at trykket inn på fylleren og trykket i fatet skal være likt, men høyere enn karboneringstrykket?
Du må ha samme trykk i hele sløyfa, altså fat og fyller. Men for at du skal kunne fylle raskere og uten skum, så må dette trykket være høyere enn det trykket ølet er karbonert med da ølet "ser" et overtrykk og vil ikke slippe co2.
 
Jeg har brukt kinamottrykksfyller i alle år og aldri hatt spes problem med de egentlig. Purge flaska, slipp på øl ved å åpne opp ventilen litt. Skru igjen, dra opp fylleren og kork.

Har også hatt beergun og den ble brukt to-tre ganger før jeg kvittet meg med den, bare hassle ifht et greit oppsett med mottrykksfyller.
 
Et nytt alternativ er på markedet, ser det ut som. Er russisk dette også, akkurat som PEGAS
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Et nytt alternativ er på markedet, ser det ut som. Er russisk dette også, akkurat som PEGAS
Liker at en slipper å holde i flaska mens den fylles.
Har tapcooler og er fornøyd med den, men hadde vurdert en slik om jeg skulle valgt en type i dag.
 
Jeg fyller på boka med mottrykksfyller.
Jeg fyller med 2 bar.
Synes jeg mister noe av karboneringen underveis, at ølet på boksen blir litt flatere enn ønsket. Er dette normalt, bør jeg karbonere ølet litt høyere?
 
Jeg fyller på boka med mottrykksfyller.
Jeg fyller med 2 bar.
Synes jeg mister noe av karboneringen underveis, at ølet på boksen blir litt flatere enn ønsket. Er dette normalt, bør jeg karbonere ølet litt høyere?
Skulle tro 2 bar er meeeer enn nok, hvilken temp fyller du på?
 
Hva slags fyller bruker du? Tror du bør vente litt til ølet tar opp mer CO2 (gass frakoblet, eller satt ned til 1-1,5 bar, pass på evt tilbakeslag). :)
 
Hva slags fyller bruker du? Tror du bør vente litt til ølet tar opp mer CO2 (gass frakoblet, eller satt ned til 1-1,5 bar, pass på evt tilbakeslag). :)
Fyller med pegas. Jeg pleier å la fat stå minst en ukes tid på 1 bar etter karbonering, før tapping. Kanskje jeg skal prøve litt høyere trykk den uka. Det som er rart er at jeg synes det er bra med futt ved tapping fra fat til glass.
 
Fyller med pegas. Jeg pleier å la fat stå minst en ukes tid på 1 bar etter karbonering, før tapping. Kanskje jeg skal prøve litt høyere trykk den uka. Det som er rart er at jeg synes det er bra med futt ved tapping fra fat til glass.
Får du bygd opp nok trykk i flaskene da? Du skal ikke se (i hvert fall veldig, veldig lite) skum på overflaten når det fylles. Så en annen på FB med Pegas som fylte aaaltfor fort...
 
Får du bygd opp nok trykk i flaskene da? Du skal ikke se (i hvert fall veldig, veldig lite) skum på overflaten når det fylles. Så en annen på FB med Pegas som fylte aaaltfor fort...
Skal prøve å justere litt på fyllehastigheten og kanskje øke trykket litt.
 
Tilbake
Topp