Flaskeskyller virker ikke

Sjekk de to kulene i plastikk, en i bånn og en i topp. De må stå riktig vei for at det skal funke. Dvs. med den største åpningen oppover.

Eg har av og til opplevd at den må "primast". Ta av sjølve pumpemekanismen, snu den opp ned og fyll den med væske.

Jørn Hammerud skrev:
Sjekk de to kulene i plastikk, en i bånn og en i topp. De må stå riktig vei for at det skal funke. Dvs. med den største åpningen oppover.

Dette skjønte jeg ikke helt... Det er to metallkuler, en i topp og en i bunn. De sitter i noen slags ventiler, og skal vel stenge/åpne for væske regner jeg med. Største åpning på plastramma som kula sitter i er oppover på den nederste, den øverste er jo umulig å snu i og med at den er støpt inn i røret, men det ser ut som den sitter samme vei som den nederste (hvis det var dette du mente?). Se bilde.

https://www.dropbox.com/s/992pu5cpu6tth7j/12210670405_918e0ab066_z.jpg

Å prime den virker helt umulig, da delene langt fra er tette... Vannet renner ut lenge før jeg rekker å skru det sammen igjen, selv om jeg holder for åpningen i tuppen og prøver å holde delene så tett sammen som mulig.

Ja, det er med fjær.

Ja, jeg har også pumpet maaaaange ganger, men det er ingen antydning til at mekanismen tar opp vann.

Har du nok væske i karet?  Jeg har den samme, kan ikke huske jeg måtte montere så detaljert, med fjær og sånt.

mårt1 skrev:
Å prime den virker helt umulig, da delene langt fra er tette... Vannet renner ut lenge før jeg rekker å skru det sammen igjen, selv om jeg holder for åpningen i tuppen og prøver å holde delene så tett sammen som mulig.

Eg meinte ikkje å skru den frå kvarandre før priming. Berre løft ut heile pumpemekanismen, inkludert det raude brettet. Alternativ kan du prøve å trykkje ned pumpa og fylle vatn i frå toppen.

Alternativt så kan du gi f... i fylleren og bare tre en silikonslange bit på krana? Det slik jeg har gjort det helt siden jeg plutselig innså at flaskefylleren bare var tull  ;)

mårt1 skrev:
Jørn Hammerud skrev:

Dette skjønte jeg ikke helt... Det er to metallkuler, en i topp og en i bunn. De sitter i noen slags ventiler, og skal vel stenge/åpne for væske regner jeg med. Største åpning på plastramma som kula sitter i er oppover på den nederste, den øverste er jo umulig å snu i og med at den er støpt inn i røret, men det ser ut som den sitter samme vei som den nederste (hvis det var dette du mente?). Se bilde.

https://www.dropbox.com/s/992pu5cpu6tth7j/12210670405_918e0ab066_z.jpg
Jepp, det var det jeg mente. Begge mine er løse, derfor hender det jeg monterer dem gal vei -> funker ikke. Men dersom begge dine sitter riktig vei og det ikke funker, har jeg ikke så mange andre råd, er jeg redd.

Drechsler skrev:
Alternativt så kan du gi f... i fylleren og bare tre en silikonslange bit på krana? Det slik jeg har gjort det helt siden jeg plutselig innså at flaskefylleren bare var tull  ;)

Flaskefyller er nok ikke det samme som flaskeskyller  ;)

Jeg tukla en stund med min og. Fant til slutt ut at jeg hadde satt den knøttlille plastikkristen feil vei under montering, snudde den og vips spruta det i vei….

Kåre Teigland skrev:
mårt1 skrev:

Eg meinte ikkje å skru den frå kvarandre før priming. Berre løft ut heile pumpemekanismen, inkludert det raude brettet. Alternativ kan du prøve å trykkje ned pumpa og fylle vatn i frå toppen.

Takker Kåre, denne forklaringene løste problemet  :) Da virker den som bare rakkern! Og takk til alle andre som tok seg tid til å komme med råd!

Hvordan er erfaringene deres med denne flaskeskylleren? Hva gjør dere med flaskene før dere lar de får en sprut med starsan og setter flaskene til tørk, klare for tapping?
Vi er ute etter å fin-tune arbeidet med flaskevasken, og denne dingsen fanget vår oppmerksomhet.

Finfyr skrev:
Hvordan er erfaringene deres med denne flaskeskylleren? Hva gjør dere med flaskene før dere lar de får en sprut med starsan og setter flaskene til tørk, klare for tapping?
Vi er ute etter å fin-tune arbeidet med flaskevasken, og denne dingsen fanget vår oppmerksomhet.

Bruker å skylle flaskene rene for sedimenter, og skyller de rene til slutt med klorin før jeg setter dem bort. Lagrer de gjerne i en søppelsekk. Skyller de med Sterkrens fra Petit i denne flaskeskylleren før tapping. Fungerer meget bra!

Finfyr skrev:

Jeg legger de natta over i et gjærspann med maskinoppvaskpulver. 
Skyller med vann, et par sprut med starsam med flaskeskylleren, og henger opp på flasketre.

Kan hende jeg hopper over natta i maskinoppvaskpulver hvis flaskene er skylt godt rett etter tømming.

Tim skrev:
Jeg legger de natta over i et gjærspann med maskinoppvaskpulver.  
Skyller med vann, et par sprut med starsam med flaskeskylleren, og henger opp på flasketre.

+1. Over natta får jo også vekk ev. etiketter. Skyller forøvrig vann med flaskeskyller og setter opp ned klar til tappedagen. Hvis det ikke er mine egne flasker tar jeg et kjapt blikk oppi flaskene etter vannskylling og ser om det ser fint ut. Hvis jeg ser noe går de som regel i bosset, sjeldent jeg gidder flaskebørsten.

Tilbake
Topp