Flaskevasker

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Driver å bygger en flaskevasker i noe lignende stil som MaltFet sin og har møtt på et par utfordringer jeg håper noen kan hjelpe med.

1. Hva jeg skal bruke til å feste kobber rørene til pvc rørene. Ser MalFet bruker JB weld. Jeg har laget hullene i pvc rørene akkurat så store så jeg må presse inn kobber rørene, kan det holde med våtroms silikon eller er det andre ting som er mer egnet?

GDa8Lst.jpg


2. Trodde jeg bestilte riktige overganger til threads, men de jeg har fått er alt for store på "slip" siden. Inngangene i T-koblingen (bilde under) er nesten 16mm i diameter (sikkert 5/8"), mens overgangenen er ca 21,3mm. Kjøpte disse overgangene. Ser jo på bilde at den ser stor ut, men fortstår ikke ut i fra beskrivelsen hva som skal få meg til å forstå at den ikke er 1/2" på slip siden?

qaqHyPQ.jpg


3. Hva burde jeg feste rørene med? Lim? hvilke?

//Fredrik
 
Du bør ha endcap på rørene..vi har 2mm hul i endcapen og det gir en bra stråle..

Hva med å bore hull tvers igjennom plast røret,ha på en endecap på røret i begge ender og bore et hull på tvers i kobbere røret der det er inniplastrøret..
Da slipper du å lime noe..blir tett nok med presspasning..
 
TazzaT: tenkt å knipe igjen endene hvis det blir for store hull. Har ikke fjernet "burr" i øverste hull, så er ikke så store hull. Tenker jeg tester først. Skal kjøre 750w pumpa på clas tenkte jeg,hvilke pumpe kjører dere?

Storstad: tec7 getter nok, men jeg aner ikke noe om hvilke kjemikalier som evt kan frigjøres etter hvert. Nå er det jo ikke noe særlig som blir igjen i flaskene, men hvis det finnes et mer food safe alternativ så vil jeg gjerne prøve det

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Fra produktarket til tec7:
  • Næringsmiddelgodkjent, giftfri og luktfri, inneholder ikke ftalater, isocyanater eller skadelige løsemidler
 
Hvorfor ikke droppe plastrørene i bunnen og bruke kobber der også? Da er det jo bare å lodde, det skulle bli tett og ganske solid vil jeg tro.
 
Storstad: aha, takk!
Terjel : billigere med pvc, har ikke noe særlig lodde erfaring så gikk for det jeg følte meg mest komfortabel med


Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Det kan jeg forstå :) Jeg liker opplegget ditt, kanskje jeg må prøve lignende selv. Fint om du melder tilbake om hvordan det funker med den oumpa fra clas ohlson...

EDIT: Pumpa skulle det stå...
 
Sist redigert:
Fra produktarket til tec7: Næringsmiddelgodkjent, giftfri og luktfri, inneholder ikke ftalater, isocyanater eller skadelige løsemidler

"Næringsmiddelgodkjenningen" til TEC7 dreier seg om å bruka TEC7 til fuging av fliser ein stad der det vil vera *sporadisk* kontakt med matvarer. Altså fint på veggar og golv i eit bryggerom.

Om bruk til å lima desse røra samans er problematisk - det skal eg ikkje uttala meg om. Men når ein ser ord som næringsmiddelgodkjent så skal ein undersøkja kva som ligg i dette for det betyr ikkje at all bruk i samband med næringsmidlar er uproblematisk.
 
Fra produktarket til tec7:
  • Næringsmiddelgodkjent, giftfri og luktfri, inneholder ikke ftalater, isocyanater eller skadelige løsemidler
Jeg vet ikke, men siden den er næringsmiddelgodkjent(?), og ikke inneholder gift, lukt eller skadelige løsemidler så hadde ikke jeg vært så bekymret i forhold til vask. Dette vannet skal jo i all hovedsak renne ut igjen i tillegg. Jeg hadde vært mer bekymret om det var i kontakt med varm vørter over tid i et lukket system.
 
Ser interessant ut, planlegger noe lignende selv, men lim.. Mange plast typer er ikke limbare. Er denne? Tec7 har jo en tendens til å klebe mot det meste, men blir litt fleksibelt. Både fordeler og bakdeler med det.
Tenkte sjøl å bruke en billig ølkasse som ramme.
 
Rørene er CPVC, så de er laget for å kunne limes.
Kobber rørene har en ytre diameter på 1/4" (Disse)
De kan limes, men det meste av plastliming blir bare bra hvis man bruker akkurat det limet som er laget for akkurat den plasten. Da blir det en fin og sveiseaktig skjøt, men bare i plastdelene....
 
Holder på å bygge meg en slik selv, er lei av 5 timers vaskedag i badekar med nye flasker. Hva har du brukt til å feste den i bånn av oppvaskmaskinen? Saumfart biltema, og intet ser ut til å passe..
 
Lagde en slik, men fikk ikke skikkelig vask. Kastet den og satte inn 2 av disse i nederste kurv i oppvaskmaskinen. Det funket mye bedre for meg.
 
Blir det godt vasket i maskinen? Det hørtes enkelt ut å gjøre det slik.
 
Blir det godt vasket i maskinen? Det hørtes enkelt ut å gjøre det slik.

Jeg syntes det blir bra vasket. Har gjort litt forsøk med flasker jeg ikke har skyldt. dem ble rene. Det har vært et par flasker som så ut til å ikke være skyldt skikkelig så dem får bli med på neste runde. Jeg har en slik flaskespyler man kopler på kranen, spyler flaskene etter oppvaskmaskina for å være sikker. Så er dem klar for lagring. Flasker jeg ikke har kontroll på hvor kommer fra, får ett døgn i lut/kaustik før oppvaskmaskin. Alle flasker inspiseres visuelt etter vask.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp