Flasking av brett blåbærstout

hei, skrev denne tråden i fjor i august:
https://forum.norbrygg.no/threads/blabaerstout-hjelp-hva-er-dette.37707/

Hadde tilsatt blåbær som infiserte batchen, og fikk da råd om å tilsette brett brux for å prøve å eksperimentere.for det første, FG har vært på ca 1.019 siden da. Er det greit å flaske nå, eller bør gjæren få jobbe lenger selv om den tilsynelatende ikke er aktiv? Har lest at slik gjær trenger mye tid.
For det andre, hvis jeg flasker, skal jeg da tilsette vanlig sukkermengde for stout, eller vil jeg da risikere flaskebomber eller overkarbonering?
 
Hvis FG har vært 1019 siden i august kan du flaske. Vanlig sukkermengde er mitt råd. Kan tyde på at du kun har Brett, og ikke bakterier. Mao at infeksjonen var Brett, og ikke bakterier.

Ingen gjær bruker så lang tid, det er bakterier som trenger lang tid. IMHO
 
Hvis FG har vært 1019 siden i august kan du flaske. Vanlig sukkermengde er mitt råd. Kan tyde på at du kun har Brett, og ikke bakterier. Mao at infeksjonen var Brett, og ikke bakterier.

Ingen gjær bruker så lang tid, det er bakterier som trenger lang tid. IMHO
Takk skal du ha! Eneste synlige tegn på aktivitet er belegget på toppen, se bildet.
 

Vedlegg

  • DSC_0773.JPG
    DSC_0773.JPG
    202,9 KB · Sett: 44
Biofilm er ikke et tegn på aktivitet, men en reaksjon når brett kommer i kontakt med oksygen. Tror ikke det er helt slått fast hvorfor den dannes, men en teori er at det er for å beskytte resten av væsken eller cellene mot enten lufta eller oksygenet. Litt på tynn is her nå. Du kan evt lese mer om det i Milk the funk sin wiki.
 
Tilbake
Topp