Flasking, karbonering og lagring

AudunWS

Dommer
Det var tre ønsker på en gang det :jaha:

Nå som mine to første brygg snart er klare for flasking så dukker det opp litt spørsmål om nettopp flasking, karbonering og lagring. Jeg har lest og søkt på forumet og gjort meg opp noen meninger, men det kan være en trygghet å få gode (direkte) tips også.

Det jeg har til gjæring nå er en juleøl og en IPA, de skal flaskes i slutten av neste uke på 1/2-literes flasker. Hvordan karbonerer jeg disse, er det 6gr sukker pr liter som gjelder? Har fått for meg at det er en sukkerlake jeg koker først og tilsetter karet før jeg tapper om.
Etter flasking så skal de jo lagres, og her er jeg helt blank. Hvordan gjør jeg dette best for de to ølsortene jeg har til gjæring nå?

Tok en test av IPA etter 6 dager, da var den gått fra OG 1066 til 1015. Er det en positiv utvikling?

Ops, det ble mye på en gang. Håper det går bra!

Hei

Det virker som dy har fått med deg det vesentlige.
Karboneringa blir bra om du gjør som du sier.
Øl vil helst lagres kaldt og mørkt, men den må få produsere kullsyre først.
2 uker i rom temp, deretter kaldt og mørkt. Mitt øl står som regel på rundt 10 grader, men jeg tror kaldere ville vært enda bedre.

Det høres normalt ut med 1066 til 1015 på 6 dager. La dunken stå en uke til, så er du sikker på at gjæren har fått gjort jobben sin.
Ipa er ofte best litt tør, så den kan gjerne gjære ut litt mer.

Lykke til

Takk for det!

Venter i spenning på resultat av mitt første brygg. Litt usikker på IPA'n, men på Juleølet følte jeg at det var litt mer kontrollert. Lukter godt av begge i alle fall! Og etiketter er på plass så klart  :skitbra:

I morgen er den store dagen, skal flaske min første batch :skitbra: Det er en IPA som har gått fra OG 1.066 til FG 1.015 så jeg håper den er vellykket i så tilfelle. Men den er veldig uklar. Er den det til den kommer på flaske og blir karbonert, vil det bedre seg? Lukter og smaker godt

Er litt usikker på hvor mye det er også, men er vel mellom 15 og 17 liter. Hvordan beregner jeg sukker da, kan jeg feks måle når jeg bytter kar og tilsette sukkerblandingen etter det? Fikk tips om å ha sukkeret i bunn før jeg tappet om for at det skulle blande godt

AudunWS skrev:
I morgen er den store dagen, skal flaske min første batch :skitbra: Det er en IPA som har gått fra OG 1.066 til FG 1.015 så jeg håper den er vellykket i så tilfelle. Men den er veldig uklar. Er den det til den kommer på flaske og blir karbonert, vil det bedre seg? Lukter og smaker godt

Er litt usikker på hvor mye det er også, men er vel mellom 15 og 17 liter. Hvordan beregner jeg sukker da, kan jeg feks måle når jeg bytter kar og tilsette sukkerblandingen etter det? Fikk tips om å ha sukkeret i bunn før jeg tappet om for at det skulle blande godt

ja, den blir klar og fin iløpet av karboneringstiden, og lagrer du den litt så setter gjæren seg godt også, iallefall min med us5 har blitt superklar.
Til karbonering så bruker jeg dog Coopers karboneringsdrops, enklest det når det er flasking. på fat koker jeg sukkerlake og eller på fatet.

Hmmm, men det har jeg jo ikke for hånden... Tror jeg må prøve med sukker på det første

Tror det løste seg greit med mengden. Satsa på minst 15l og tilsatte 90gr sukker i karet før jeg tappet om. Hadde litt ekstra blanding klar. Bomma med en liter og tilsatte litt til.

Men nå er batch #1 på flaske!! Herlig, som jeg gleder meg til å smake.

Batch # 2 og 3 er på gjæringskar, 4 og 5 brygges i helgen.

536dc867-2816-fee1.jpg

Fortsetter litt på denne posten...

Hvor lenge må de stå på flasker før jeg kan ta en test(smak)? Rimelig utålmodig siden det er jomfrubrygget

Har flasket både IPA og juleøl. Juleølet ser rimelig klart og fint ut, det gjør forsåvidt IPAn også, men her ligger det et rimelig kraftig gjærlag i bunnen. Er dette normal?

Testsmak ville jeg tatt ca nå!  ;D
Ølet er nok ikke skikkelig karbonert før etter en til to uker på flaske.
Men det er da lurt å smake underveis, for å bli kjent med prosessen. Je

Om det er mye gjær i bunnen av flaska, vil nok det tyde på at det var mye gjær i ølet da du tappet det på flaske.
Ingen krise, men det er lett å unngå. Feks kan du sette gjæringsdunken kaldt et par dager før tapping.

AudunWS skrev:
Fortsetter litt på denne posten...

Hvor lenge må de stå på flasker før jeg kan ta en test(smak)? Rimelig utålmodig siden det er jomfrubrygget

Har flasket både IPA og juleøl. Juleølet ser rimelig klart og fint ut, det gjør forsåvidt IPAn også, men her ligger det et rimelig kraftig gjærlag i bunnen. Er dette normal?

Selv om det nok trenger en uke på seg i romtemperatur er det ingenting i veien å smake etter både 3, 4 og 5 dager :) Du bør allerede da merke kullsyren. Bunnfall er helt normalt i levende øl, men om det er veldig mye er det kanskje behov for å ettergå flaskeprosessen din - har bare 8 brygg selv på baken så skal imidlertid la noen andre komme med sine erfaringer først...

Da ligger det an til en smak i kveld ja! Skal brygge en Pale Ale i kveld, så da har jeg jo litt å smake på mens jeg brygger.

Det er en del mer på IPAn en juleølet ja, så det kan nok ha noe med både tapping og alt annet som kan skje med et øl underveis. Ser også ut som jeg har fått bittelitt av tørrhumlinga i hver flaske også, ca 10 små segmenter. Men det før vi (jeg) godta

Skal flaskene lagres i romtemperatur etter flasking eller kan de stå i kjellerboden?

AudunWS skrev:
Skal flaskene lagres i romtemperatur etter flasking eller kan de stå i kjellerboden?

Når de er ferdig karbonert bør de stå kaldt om du vil holde de best. Det er ikke noen krise å la de stå i romtemperatur om du skal drikke de raskt og/eller ikke har annen alternativer - men det vil bety at de eldes raskere.

Første test gjennomført. Litt ungt så klart, men både kullsyre og frisk god smak. Håper på litt mindre gjærsmak etterhvert. Så jeg tror ikke det første må gå i vasken :)

536dcbdf-4056-2d9d.jpg

AudunWS skrev:
Første test gjennomført. Litt ungt så klart, men både kullsyre og frisk god smak. Håper på litt mindre gjærsmak etterhvert. Så jeg tror ikke det første må gå i vasken :)

536dcbdf-4056-2d9d.jpg

Testen en flaske i dag igjen, det smaker fortsatt godt. Men det er jo kanskje ikke det råeste jeg har smakt, for duge for batch#1.  :skitbra: Siden jeg møte tømme ut 30 flasker med juleøl (Batch#2) så vurderer jeg hva mitt neste brygg skal bli, og om det vil bli klart til jul. Jeg tror det er litt sent for juleøl nå, men et øl som er godt til julemat og julen generelt er å foretrekke. Ser for meg å brygge ca 20 liter ferdig vørter i en 30 liter kjele ved hjelp av BIAB-metoden. Har prøvd BIAB en gang og vet ikke resultatet av den enda så tar gjerne innspill på metoden også

Er det noen som har tips til et godt øl som kan bli ferdig til jul? Vurderer ganske snart en IPA humlebombe også, men det er ikke fruens favoritt.

Fikk noen andre til å smake på IPAn min i går. Det ble vel i grunn ingen umiddelbar suksess :eek:
Kommentaren var at det var veldig bittert, litt mot beskt. Jeg vet ikke om jeg er enig eller om jeg er alt for stolt av det første brygget til å kjenne det selv. Men dette er nå en IPA på neste 7% alc og masse humle, den smaker jo litt. Men hvis den er bitter, hva er det som kan gjøre at ølet blir for bittert?

Den skal jo være bitter. Regner med testpersonen din visste det? Ellers er ølet fremdeles ungt, mye kan skje. Jeg merket stor forskjell på IPAen min ca 3 uker etter ferdig gjæring. Ikke gi den opp enda.

Det er det jeg håper på, at han ikke hadde smakt IPA på en stund  ;D Nå skal det sies at han ikke er en ølhund. Jeg har fortsatt trua

"Normale" personer liker ikke IPA. De liker pils, hveteøl og en moderat humlet APA. Dette fordi de stort sett har drukket fabrikkpils. Mere spesielle øltyper må tilvennes og slik er det bare.
Har selv laget en etter min egen smak meget vellykket juleøl, tradisjonell juleøl med lagergjær, mye sødme og maltsmak på rundt 7% og min beste kompis synes det ikke er godt... Men han er ikke vant til juleøl, han drikker bare julepils og vanlig pils.
Gi f*n i hva de andre liker og nyt din egen øl. De andre kommer nok etter når de blir vant til mere smak i ølet. Uansett må du gi det noe tid for å få det ferdige resultatet.
Utfordringen med ølbrygging er å brygge såpass mye at du kan lagre ølet til det er på sitt beste. Så det er bare å gi på...

Nok en flaske ble testet i dag. Den er i alle fall i ikke for bitter, den er heller litt for søt. Det jeg stusser på og ikke skjønner noe av er at den virker litt "fet" Føler at det setter seg et belegg i gommen. (ikke så ille som det høres ut, men prøver å beskrive følelsen)

Er det da diacetyl det er snakk om? Kan det bedres etter at den er på flaske?

Tilbake
Topp