Flasking - tips - stuck - hjelp osv..

Sjøl om jeg er en varm tilhenger av å gjøre ting enkelt, må jeg likevel si at jeg synes det der er å gå ett knepp for langt:). Men hvis du kan tappe en NEIPA på den måten måten uten at den er merkbart påvirka etter et par måneder på flaske, skal jeg trekke det tilbake.

Jeg må nok kutte ned på karbohydratopptaket før jeg eventuelt kan få lagt meg flat, men jeg lover å prøve likevel. Om NEIPA'n stadig er like god etter to måneder, altså:).

Hvilken del var det du var skeptisk til? Innlegget mitt var kanske litt rotete
Flaske rett fra krana?
 

Finn Berger

Moderator
Hvilken del var det du var skeptisk til? Innlegget mitt var kanske litt rotete
Flaske rett fra krana?
Ja, det var den biten.

Dette er jo rimelig interessant. Ved romtemperatur tar ikke væske opp oksygen særlig fort, og reaksjonene går heller ikke raskt, i følge George Fix. Har du Principles og Brewing Science, står dette på side 137. Han diskuterer forskjellen på det som skjer ved HSA (Hot Side Aeration) og ved 20 grader: ... introducing 1 ml oxygen per liter of wort at 70C will start reactions that consume the free oxygen in seconds. ... . Doing the same for wort at 20C will have virtually no effect. The free oxygen will remain an inert gas for days, and, in practical brewing situations, will either be consumed by yeasts or removed by CO2 evolution during fermentation before it can oxidize wort constituents."

Dette snur jo den vanlige praksisen vår på hodet. Få av oss utenom de dedikerte LODO-bryggernes relativt snevre krets bryr seg noe særlig om HSA, mens mange går temmelig langt for å unngå all kontakt med luft på den kalde sida, og særlig i forbindelse med tapping.

Det siste kan ha med det å gjøre at mange fater, og i forbindelse med det bruker kjølekræsjing som tar ut mye av gjæren og dessuten sender den i dvale. Dette fjerner kanskje det meste av effekten som aktiv gjær har. Vi som derimot bare helt enkelt tapper på flaske og karbonerer naturlig, har rikelig med aktiv gjær med i ølet, og det begrenser i alle fall skadevirkningene av oksygenet.

Jeg veit ikke hvor mye jeg stoler på dette resonnementet, sjøl om det åpenbart har noe for seg. Det er av de tingene jeg gjerne skulle hatt sikker kunnskap om, og ikke minst gjelder det hvor raskt oksygen tas opp ved 20 grader, som Fix ikke sier noe om. Jeg er nokså trygg på at redselen for luftkontakt når vi flasker på gamlemåten, er sterkt overdrevet, men jeg har på den annen side erfaring for at i alle fall noen øltyper har blitt oksidert med tida når jeg ikke har gjort noe særlig for å begrense luftkontakten. Så jeg har landa på å mene at det er fornuftig å gjøre det en kan innafor rimelighetens grenser for å unngå oksygeninnblanding. Og sjøl går jeg ganske langt nå. Jeg vil gjerne at de lyse og lette øltypene jeg stort sett brygger skal få et langt liv.

Men erfaringene dine er rimelig interessante:). (Sjøl om jeg alltid er kjempeskeptisk til anekdotiske bevis;).)
 
Jeg veit ikke hvor mye jeg stoler på dette resonnementet, sjøl om det åpenbart har noe for seg. Det er av de tingene jeg gjerne skulle hatt sikker kunnskap om, og ikke minst gjelder det hvor raskt oksygen tas opp ved 20 grader, som Fix ikke sier noe om. Jeg er nokså trygg på at redselen for luftkontakt når vi flasker på gamlemåten, er sterkt overdrevet, men jeg har på den annen side erfaring for at i alle fall noen øltyper har blitt oksidert med tida når jeg ikke har gjort noe særlig for å begrense luftkontakten. Så jeg har landa på å mene at det er fornuftig å gjøre det en kan innafor rimelighetens grenser for å unngå oksygeninnblanding. Og sjøl går jeg ganske langt nå. Jeg vil gjerne at de lyse og lette øltypene jeg stort sett brygger skal få et langt liv.

Jeg har tenkt litt på det og lagt merke til at der karboneringa kommer seg med en gang (f.eks Saison med BE-134 eller IPA med US-05 som det har vært brygget en del av) har aldri oksydering vært no problem på den måten, selv opptil 6 måneder etter flasking

For det det er vært, her er et bilde av den siste IPA'n 1 1/2 måned etter flasking. Veldig spent på hvordan den er nå (6 måneder siden flasking),
men har altså ikke merket no til oksydering enda

Vi har vel ganske lik erfaring når det kommer til IPA og Saison og holdbarhet, selv om vi bruker litt ulik flaskemetode ;-)

1634379527256.png
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Jeg har tenkt litt på det og lagt merke til at der karboneringa kommer seg med en gang (f.eks Saison med BE-134 eller IPA med US-05 som det har vært brygget en del av) har aldri oksydering vært no problem på den måten, selv opptil 6 måneder etter flasking

For det det er vært, her er et bilde av den siste IPA'n 1 1/2 måned etter flasking. Veldig spent på hvordan den er nå (6 måneder siden flasking),
men har altså ikke merket no til oksydering enda

Vi har vel ganske lik erfaring når det kommer til IPA og Saison og holdbarhet, selv om vi bruker litt ulik flaskemetode ;-)

Vis vedlegget 53986
Den ser jo riktig vakker ut:).

Kjetil Jikkiun hevder jo hardnakka at så lenge du har aktiv gjær trenger du ikke å bekymre deg. Kanskje han har rett? Det hadde likevel vært artig om du kunne slå en uskada NEIPA i bordet. Men det er kanskje ikke favorittølet ditt:).(Egentlig ikke mitt, heller - men jeg brygger jo ikke bare for meg sjøl.).

Jeg merka ikke at det var noe feil med mine NEIPAer før jeg begynte å skjerme ølet radikalt, heller. Jeg veit egentlig ikke om det har gjort noen forskjell at jeg har begynt å gjøre det - men jeg trur det har betydning for holdbarhet over lengre tid.
 
Nå vil jeg jo ikke si det er no stor oksygenfare med metod jeg beskrev litt lengre oppe

Ja, bikker bare flaska 60 grader så det renner forsiktig over sukkerbiten uten å plaske for mye
Fyller helt opp. Gjort det med godt resultat i alle år

De 2 literne med trub legger seg under krana, så det er ikke no problem
 
Sist redigert:
Den filterløsningen så jo kurrant ut, er notert.

Når du bruker humlefilter mellom slangen og kran, vil ikke den bare fylle seg opp med humlerester og tette slangen likevel?

Burde jeg kanskje vurdere tørrhumling i poser neste gang? Eller går det merkbart ut over smaken?

Tok opp flasken i går som jeg skrev SF på (super fucked). Siste flasken jeg tappet, den hadde allerede karbonert for mye.
Tenkte å ta opp de jeg merket F (fucked) og sette i kjøleskapet, da risikerer man vel ikke bombe siden gjæren går i dvale?

Så lar jeg bare de første jeg tappet bli som de er, vet ikke hva som er verst.
Ukarbonert øl, eller helle alt øllet over på gjæringskar og tappe på nytt for å risikere oksidert øl, tipper førstnevnte er å foretrekke.
 
De som er merket "S" og "F" smaker det merkbart søtere?
Nei, fucked og superfucked’ haha
Var før jeg tenkte på sukker, flaskestaven gikk stuck og ting rant sakte, ble masse bobler og sikkert oksygen så tenkte det var greit å merke de, noe keg er glad for nå siden det også var bunnen av bøtta
 

Finn Berger

Moderator
Den filterløsningen så jo kurrant ut, er notert.

Når du bruker humlefilter mellom slangen og kran, vil ikke den bare fylle seg opp med humlerester og tette slangen likevel?

Burde jeg kanskje vurdere tørrhumling i poser neste gang? Eller går det merkbart ut over smaken?

Tok opp flasken i går som jeg skrev SF på (super fucked). Siste flasken jeg tappet, den hadde allerede karbonert for mye.
Tenkte å ta opp de jeg merket F (fucked) og sette i kjøleskapet, da risikerer man vel ikke bombe siden gjæren går i dvale?

Så lar jeg bare de første jeg tappet bli som de er, vet ikke hva som er verst.
Ukarbonert øl, eller helle alt øllet over på gjæringskar og tappe på nytt for å risikere oksidert øl, tipper førstnevnte er å foretrekke.
Bouncer-filteret har jeg ikke erfaring med, men det er nok begrensa hvor mye humlerester du kan fange opp med det før det går tett. Men jeg opplever ikke at jeg får så mye humlerester over i omstikkingskaret. Jeg filtrerer ikke, og har ikke problemer med det.

Humleposen knytta rundt slangen får ikke gått tett. Den legger du jo i bunnen av omstikningskaret, og så trekker du den opp når du er ferdig. Det er plass til mye humle i en sånn pose.

Tørrhumling i pose reduserer effekten. Jeg ville ikke brukt det. Men det finnes andre løsninger, uten at jeg har noen praktisk erfaring med dem. Jeg trur de fleste lever greit med å bare hive humla oppi.
 
Bouncer-filteret har jeg ikke erfaring med, men det er nok begrensa hvor mye humlerester du kan fange opp med det før det går tett. Men jeg opplever ikke at jeg får så mye humlerester over i omstikkingskaret. Jeg filtrerer ikke, og har ikke problemer med det.

Humleposen knytta rundt slangen får ikke gått tett. Den legger du jo i bunnen av omstikningskaret, og så trekker du den opp når du er ferdig. Det er plass til mye humle i en sånn pose.

Tørrhumling i pose reduserer effekten. Jeg ville ikke brukt det. Men det finnes andre løsninger, uten at jeg har noen praktisk erfaring med dem. Jeg trur de fleste lever greit med å bare hive humla oppi.
Altså, bounce filteret hadde kanskje tatt det verste, for er tappestaven som går tett og den er såpass liten at den går fort tett. Tror kanskje slikt filter kan ha noe for deg, gir det et forsøk. Fant ganske billig fra kina.

Tror ikke jeg skal stikke om mer, var mer hassle enn det var verdt. Trodde først du tredde posen på slangen, og så tredde slangen på krana. Derfor jeg ikke helt skjønte hvordan det gikk til :D

Vurderer også å slenge med hopfilter til å filtrere fra kjele til gjæringskar, eller er det dumt? Bidrar truben med noe smak?
 
Bouncer-filteret har jeg ikke erfaring med, men det er nok begrensa hvor mye humlerester du kan fange opp med det før det går tett. Men jeg opplever ikke at jeg får så mye humlerester over i omstikkingskaret. Jeg filtrerer ikke, og har ikke problemer med det.
Bouncer-filteret bruker jeg på øl der det enten er tørrhumla 4 gr / L eller mer, eller om det er gjær som klumper seg og bunnfeller dårlig. Det er et problem da ved tapping til fat at ballock går tett, og øl koblinga på fatet også må tas av og gjøres fri for sedimenter.
 

Finn Berger

Moderator
Altså, bounce filteret hadde kanskje tatt det verste, for er tappestaven som går tett og den er såpass liten at den går fort tett. Tror kanskje slikt filter kan ha noe for deg, gir det et forsøk. Fant ganske billig fra kina.

Tror ikke jeg skal stikke om mer, var mer hassle enn det var verdt. Trodde først du tredde posen på slangen, og så tredde slangen på krana. Derfor jeg ikke helt skjønte hvordan det gikk til :D

Vurderer også å slenge med hopfilter til å filtrere fra kjele til gjæringskar, eller er det dumt? Bidrar truben med noe smak?
Neida, man må ikke stikke om. Kanskje er det bare vanetenkning som gjør at jeg holder på med det. Kanskje jeg til og med skulle overveie å droppe det, jeg også:)?

Det er jo en del ekstra jobb, særlig når jeg tapper over i lukka sløyfe etter først å ha sørga for at det er null oksygen og bare CO2 i omstikningskaret. Men det går greit; det er ikke noe som er vanskelig eller skaper problemer, så sånn sett plager det meg ikke. Hadde du fortsatt med det, hadde du nok funnet ut av det. Men som sagt; man må ikke. Metoden til Hans-Christian (@loebrygg ) funker jo greit for ham, så hvorfor ikke for deg:)?

Du kan godt ta med alt trub'et. Det er ikke optimalt, om vi skal tro teorien, men mange gjør det og påstår at de får like godt øl. Den eventuelle forskjellen er antakelig ikke stor. Det er vel et trosspørsmål; dvs. man får velge hvem og hva man vil tro på - og så får man teste ut sjøl:).
 

hrukin

Norbrygg-medlem
Her er et eksempel med trub so gir best resultat, men dette er jo bare en singel test. Er jo heller ikke sikkert at alle gjærtyper eller gjæringstemperaturer gir samme resultat.
 

Finn Berger

Moderator
Her er et eksempel med trub so gir best resultat, men dette er jo bare en singel test. Er jo heller ikke sikkert at alle gjærtyper eller gjæringstemperaturer gir samme resultat.
Det hadde nok vært bedre om det hadde vært en triangeltest, slik bryggosofene gjør det - og det er dessuten for få testpersoner.

Jeg er ikke overraska. Klarere øl har jeg sett man har fått i andre eksperiment, også, med trub i gjæringskaret. Forøvrig synes jeg det er vanskelig å si så mye på grunnlag av denne testen. Men den bekrefter vel i det minste at det neppe blir noen stor forskjell hverken den ene eller den andre veien.
 

Finn Berger

Moderator
Oslomesterskapet er ikke bare et hyggelig arrangement, det er nyttig, også:). En artig begivenhet innimellom alt det andre var å få testa om IPA'en til @loebrygg var oksidert:). Nå fikk vi flere til å smake - deriblant en særs solid dommer - og dommen var klar: Ikke noe tegn til oksidering, til tross for tapping rett fra kran til flaske uten noen form for oksygenprevensjon (dvs. uten tappestav), og til tross for 6 måneders lagring under langt fra ideelle forhold.

Dermed skulle alle mine beskyldninger om uforsiktig praksis være kjent døde og maktesløse:)! Og det er jeg virkelig glad for. Jeg synes dette er en rimelig grei indikasjon på at vi bekymrer oss litt for mye om å beskytte ølet mot enhver form for oksygenpåvirkning. Men NB! - dette gjelder når vi karbonerer naturlig.

En liten detalj som kanskje er viktig: Hans Christian hadde fylt flaska helt opp, slik jeg også gjør. Dermed ligger det veldig lite oksygen gjemt under korken.
 
Oslomesterskapet er ikke bare et hyggelig arrangement, det er nyttig, også:). En artig begivenhet innimellom alt det andre var å få testa om IPA'en til @loebrygg var oksidert:). Nå fikk vi flere til å smake - deriblant en særs solid dommer - og dommen var klar: Ikke noe tegn til oksidering, til tross for tapping rett fra kran til flaske uten noen form for oksygenprevensjon (dvs. uten tappestav), og til tross for 6 måneders lagring under langt fra ideelle forhold.

Dermed skulle alle mine beskyldninger om uforsiktig praksis være kjent døde og maktesløse:)! Og det er jeg virkelig glad for. Jeg synes dette er en rimelig grei indikasjon på at vi bekymrer oss litt for mye om å beskytte ølet mot enhver form for oksygenpåvirkning. Men NB! - dette gjelder når vi karbonerer naturlig.

En liten detalj som kanskje er viktig: Hans Christian hadde fylt flaska helt opp, slik jeg også gjør. Dermed ligger det veldig lite oksygen gjemt under korken.

Neste gang jeg tapper IPA tror jeg vil forsøke å fylle noen helt opp og la noen være fylt "vanlig" halveis opp
Det vil jo også være artig å sjekke utviklinga på de
 
Planen min til våren er å prøve meg på NEIPA og flasking, er jo oksyderingsøl nr1. Får jeg til den får jeg til alt...
 
Topp