flat øl, lite karbonering?

Heisann!

For noen uker siden spurte jeg litt om forskjellige tips og triks, siden jeg er rimelig ny innen brygging. Så tusen takk for alle svar, ølet smakte bra. og her er noen "follow up questions"

Smaken ble veldig bra, men syns kanskje det manglet litt hode på ølet,
Karboneringen var kanskje litt for lite.


6g x pr liter

Jeg vet at den typen øl jeg brygget lager noe spessielt hode, men det er kanskje andre faktorer som kommer inn på det. Brukte helt vanlig sukker.

øl type: Coopers Canadian blonde + brew enhancer 1

Etter jeg fulgte opp et glass så jeg at det var en del kullsyre, men det forsvant ganske fort. Bubblene var veldig store og det var litt hode, men alt forsvant. Har det noe med tempraturen? eller skal jeg helst ikke bruke vanlig sukker, har kjøpt meg en pakke med karbonerings drops (coopers) så hvis det er mulig kan jeg prøve å karmbonere det på nytt, hvis ikke det blir utrolig søtt og rart. Det er fult drikkbart, men ser litt små trist ut :D

så på slutten må jeg si at jeg feil beregnet mengde med vann. Så det ble ca 2L for mye, spillet dette noe rolle på karboneringen/hode ?

tusen takk for svar igjen :)

mvh Stian
 
Dette med skumdannelse og retensjon er en bred vitenskap, men det er et par ting du kan sjekke, bare for å se om du faktisk har et problem.
Vask glasset godt, med varmt vann og en ren børste, gjerne med Zalo, og skyll grundig.
Hell også korrekt; 45 grader til du er halvveis, så rolig rett ned i glasset resten.
Skulle du fortsatt slite med skummet kan man begynne å se på resten av prosessen, men det fins mange syndere. Temperaturer, fett, såpe, oppvarming, kjøling, ingredienser, kjemisk sammensetning. Listen er dessverre lang.
 
hmm, er så rart. vasker alle glassa mine så grunding, aldri med maskin. alltid med hånd, med zalo og og lar vanne renne godt til alt såpe er borte, så tar jeg litt salt i glasse og gnir rundt og skyller og la det tørke. Men kanskje jeg skal bare drøye den litt, la den evt karbonere seg ferdig :)
flaskene jeg bruker (coopers) er harde, men jeg skal bare la de stå en stund. De har ca stått nå i 8 dager. Og neste gang skal jeg kjøpe meg en digital vekt, føler at jeg ikke helt kan stole på den jeg bruker nå :p men tid vil vise ^^

btw


Spiller det noe rolle hvilken tempratur jeg drikker den evt. Det er en veldig lys øl, så jeg drakk den iskald rett fra kjøleskapet. Det er også ambefalt å drikked med en lime bit (vet at skummet forsvinner) men har ikke prøvd det enda :)
 
CO2 forsvinner fortere jo varmere det er, men dette slår begge veier, så jeg ville sett bort ifra det.
Kan ikke fordra lime i øl selv, men det er mitt problem.
 
Tilbake
Topp