Fleirstegsmesking på Beer Brew 60

Hei!


Etter å ha beundra min svogers Braumeister, er eg freista til å prøve fleirstegsmesk på BB60-en vår. Nokon erfaringar med dette? Legg det då tida det tek å oppnå tempen som i tillegg til mesketida som er oppgitt i oppskrifta? Korleis brukar det effektfunksjonen? Me har den på ca 20. ved mesk, men skal den på full effekt ved tempskifte?


Har tidlegare berre haldt det på 65 heile vegen, pluss utmesk.
 
Vel, eg kan legge inn eigne erfaringar frå brygget vårt i helga. ^^

Planen var: Innmesk 40, 52´C 15min, 66´ C25min, 70´C 20min, 77´C 5min. Eg kan seie at det gjekk ikkje etter planen. Me brygga wit, og eg har inntrykk av at hvetemalt "sementerer" maltet litt saman slik at det er vanskeleg for varmen å stige opp. Måtte i alle fall røre rundt ein god del undervegs, og sirkulere mykje manuelt for å prøve å nå same temperaturen i toppen. Låg stort sett 7-8 grader kaldare i toppen. Etter å ha prøvd å nå dei forskjellege nivåa, endte med til slutt opp med å ha meska opp og ned i 2 timar.

Til mi store overrasking fekk me ein effektivitet på 80%! Sjølv trudde eg me hadde øydelagt heile brygget ved å ligge mesteparten av tida mellom 58 og 65 grader. Det må bli sirkulasjonspumpe før neste hvetemaltbrygg.


Sidan me fekk så god effektivitet, har eg lurt på om det å meske lenge er positivt? Eller om det i mange tilfelle ikkje har noko å seie, evt. at det er negativt.
 

Finn Berger

Moderator
Isolerer dere kjelen? Jeg bruker et liggeunderlag som jag har skåret til, og som jeg fester med bagasjestrikker kjøpt på Biltema. Så har jeg en gammmel sovepose som jeg trer nedpå. Dermed holder temperaturen seg ganske godt. Jeg bruker ikke pumpe lenger, synes det er noe styr som det gjerne blir en del søl av.

Lengre tid på sakkarifikasjonssteget vil gi bedre effektivitet. Det gir også høyere utgjæringsgrad.

Jeg bruker kokende vann for å gå fra steg til steg - så langt det rekker. Det må jo være igjen godt med vann til skylling, evt. andre runde i partiskylling (batch sparging). Mesk inn tjukt (1:2) på 40, og ta det derfra. (Lettere å få rørt ut malten skikkelig når det er lite vann.) Tynn mesk er effektivt, så bekymre dere ikke for det. Opptil 4:1 i sakkarifikasjonssteget er i alle fall greit.

Det kan være usunt for enzymene om dere heller oppi mye kokende vann i en omgang. Gjør det litt gradvis.

Om dere bruker elementet i kjelen for å øke temperaturen så jobber jo enzymene i de temperatursonene der de er aktive, så regn gjeren med denne tida. Men tid er ikke vesentlig når du mesker, i alle fall ikke så lenge du bare har ett sakkarifiaksjonssteg.
 
Ah, kjempetips! Eg har jo lest mange stader om dette med å isolere, men det er jaggu lett å gløyme alle småtipsa når ein er ny i faget. Skal absolutt gå inn for å bruke både liggeunderlag og sovepose. Du slår rett og slett av elementet etter innmesk? Får du god effektivitet ved å bruke kokande vatn i staden for elementet? Og korleis fordeler varmen seg då om du ikkje sirkulerer? Blir det ikkje då lite utslag i vatnet som ligg i botnen under den falske botnen?
 

Finn Berger

Moderator
Ah, kjempetips! Eg har jo lest mange stader om dette med å isolere, men det er jaggu lett å gløyme alle småtipsa når ein er ny i faget. Skal absolutt gå inn for å bruke både liggeunderlag og sovepose. Du slår rett og slett av elementet etter innmesk? Får du god effektivitet ved å bruke kokande vatn i staden for elementet? Og korleis fordeler varmen seg då om du ikkje sirkulerer? Blir det ikkje då lite utslag i vatnet som ligg i botnen under den falske botnen?

Jeg bruker elementet også, for å justere, eller fordi jeg ikke kan bruke mer av vannet - enten fordi det da blir for lite igjen til skylling, eller fordi det ikke er plass til mer.

Effektiviteten påvirkes ikke av det kokende vannet - med mindre du brygger med en maltmix der det blir lite enzymer. Da ville jeg kanskje latt være å bruke kokende vann. Men slå uansett ikke 7 liter kokende vann rett oppi messken. Ta et par liter av gangen, og sørg for å få det blandet raskt. Med batch sparging får jeg gjerne 82/83% meskeeffektivitet. (Jeg tror innmesksteget på 40+ hjelper litt.)

Jeg har forøvrig kuttet ut silbunnen. Jeg bruker en liten konkav falskbunn (30cm. diameter) + en stor meskepose i stedet, og dermed har jeg ikke flere liter vann som ikke er i kontakt med mesken. Det reduserer behovet for å srkulere. Hvis du har silbunn, bør du kanskje sirkulere litt for å få jevn temperatur etter å ha tilsatt kokende vann. Du trenger ikke pumpe for dette, det holder med et litermål el.lgn..(Falskbunn: https://oslo.bryggselv.no/siling-filtrering/400370/falsk-bunn-225-cm)
 
Smarte løysingar! Skal absolutt vurdere å gjere det på same måte. Me kjøpte ein meskepose, men den låg veldig høgt oppe og virka for liten. Har du linkk/storleik på meskepose? Er den festa rundt kanten, eller ligg den oppi slik at du kan røre den litt? Ville spart oss mykje tid med å bruke pose mtp å spa ut maltet etter mask.
 

Finn Berger

Moderator
Den er 70 x 80, og har snor. Kjøpte den på Bryggselv, men ser ikke ut som om de har den nå. Kan muligens være den på 60 x 60? - dette er jo litt som strikk. Kan ikke huske at den var spesielt dyr, ikke som de de averterer med snor, som har en helt latterlig pris. Den fyller kjelen, og jeg knyter den rundt kjelen på yttersiden. Så tenker jeg ikke mer på at den er der.

Men vurder ikke dette ut fra en ide om å spare arbeid, for det gjør du ikke. Posen må renses for malt, skylles og holdes rein.Antakelig er det mer arbeid. Jeg bare rives nedre med dette systemet, siden jeg ikke gidder å herje med pumpe - som er en klar fordel å ha når du bruker silbunnen. Dessuten må du drive og fikse en pakning til silbunnen, fordi den ikke er skikkelig tilpasset kjelen. Har du ikke pakning, går pumpa fort tett fordi det komme så mye dritt gjennom mellom bunnen og kjeleveggen.
 
Topp